• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187559
+
-

پیروز و روایت اول

سمانه کچویی، دکتری مدیریت رسانه و فعال خبری در رابطه با روایت پیروز به همشهری گفت: همه حرف همان داستان شناخت سوگیری است. گرایش افراد و حتی رسانه‌ها براساس منافع و سیاست‌هایشان مشخص می‌شود که نیازمند تحلیل درست از فضاست. در واقع ما رسانه بی‌طرف‌ نداریم اما در بحث حکمرانی، چه در فضای عمومی جامعه و چه درفضای مجازی هم هیچ کشوری بی‌نیاز از تحلیل و افکارسنجی نیست. مطالعه دغدغه‌های عمومی منطبق با واقعیت‌هایی که از دل جامعه برمی‌آیند و پیدا‌کردن ایده‌ای مرکزی و خوشه‌های مختلفی که پیرامون نظرات مختلف جامعه شکل می‌گیرند، موجب شناخت درست از اقشار جامعه می‌شود. در حال حاضر یکی از دشواری‌های کار، همین شناسایی موضوعات مهم و اولویت‌بندی آنها برای حکمرانی است. اگر رسانه‌های کشور در چنین موضوعاتی، از ابتدا رویکردی روشن و مشخص اتخاذ کنند و روشی مناسب برای شکل‌دادن به جریان درست و واقعی داشته باشند دیگر با نقص روایت‌ها و ورود دیرهنگام به ترندهای خبری روبه‌رو نخواهیم شد؛ اتفاقی که با عدم‌باورپذیری مردم و مخدوش‌شدن آرامش روحی کاربران همراه می‌شود. باید توجه داشت که روایت اول حتی با کمترین میزان اطلاعات، مرجعیت رسانه را برای دنبال‌کننده به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی، داشتن یک روایت دست اول، به‌موقع و جریان‌ساز، پروپاگاندای همیشگی جریان معاند را کنترل می‌کند و اثرات سوگیری‌های رایج را به حداقل می‌رساند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید