رسانه و ادراکات زیستمحیطی ما
مایک میشائیل، استاد جامعهشناسی دانشگاه لندن معتقد است: رسانههای ارتباطی، ادراک، فهم، نگرانی و دغدغه ما نسبت به طبیعت را شکل میدهند؛ طوری که ما به محیطزیستمان مینگریم و به آن ارزش میبخشیم، چه بهعنوان افراد و چه بهعنوان فرهنگها و جوامع، به واسطه رسانه برساخته میشود. به همین دلیل است که آندرس هنسن، روانشناس و پژوهشگر علوم مغز، برای رسانههای ارتباط جمعی نقشی محوری در ساخت و برساخت آگاهی از مسائل زیستمحیطی و میزان حساسیت جامعه نسبت به آنها قائل است. استاد دانشگاه لیستر معتقد است: چگونگی واکنشهای ما نسبت به این مسائل و شیوههای حل و فصلشان توسط رسانهها تعیین میشود.
علاوه بر این، رسانهها نقش ویژهای در فعال کردن فرایندهای ادراک، مانند درک خطر و آگاهی زیستمحیطی ایفا میکنند که این دو، خود تعیینکننده رفتار زیستمحیطی افراد و جوامع هستند.
چگونگی مخابره اخبار این حوزه و بازنمایی آنها، درک عمومی و سیاسی از آنها را شکل میدهد و پاسخها و کنشهای متناسب را بر میانگیزد. اینجاست که نقش رسانه و رفتارهای مکرر ارتباطی بهعنوان عرضهکننده مسائل زیستمحیطی به حکومت و جامعه، نقشی جهتده و تعیینکننده است.