• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187079
+
-

خدمت کنار عبادت

مهم‌ترین برنامه‌های جنبی ستاد نمازجمعه چیست و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

خدمت کنار عبادت

 ستادهای برگزاری نمازجمعه تشکیلاتی منبعث ازسوی امام جمعه هستند که وظیفه برپایی هرچه بهتر نماز و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سهولت حضور نمازگزاران در نمازجمعه و تامین نیازهای آنان را بر عهده دارد. هر ستاد دارای معاونت‌هایی است که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و نیز پشتیبانی مشغول به‌کار هستند. در رویکرد جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ستادهای برگزاری نمازجمعه باید با نوآوری و طراحی برنامه‌هایی منحصربه فرد؛ نمازجمعه را تبدیل به قرارگاهی فرهنگی و اجتماعی کنند تا کارکرد نمازجمعه بیش از هر زمان دیگری تقویت شود.در این گزارش، به بخشی از فعالیت‌های جنبی ستاد نمازجمعه در حاشیه اقامه نماز پرداخته‌ایم.

غرفه‌های بهداشتی و درمانی

شاید بسیاری از نمازگزاران جمعه در طول هفته مکان رسیدگی به وضعیت سلامتی خود را نداشته باشند. با توجه به اینکه بخشی از شرکت‌کنندگان در نمازجمعه با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، به ابتکار ستاد برگزاری نمازجمعه و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر؛ تیم‌های مختلف بهداشتی و درمانی در محل نمازجمعه حضور پیدا می‌کنند و خدماتی ازجمله تست فشار خون، قند خون و نیز مشاوره‌های بهداشتی و درمانی را به مراجعان ارائه می‌کنند. این گروه‌ها همچنین با ویزیت بیماران برای آنان نسخه‌های دارویی و درمانی لازم را تجویز و آموزش‌هایی را برای چگونگی طی کردن مراحل درمان بیماران مراجعه‌کننده ارائه می‌کنند.

آدینه مهد برای فرزندان نمازگزاران

بسیاری از مادران نمازگزار به‌دلیل وجود فرزند خردسال از حضور در نمازجمعه محروم بودند. این دسته از والدین به‌دلیل اینکه امکان نگهداری فرزند در محل نمازجمعه وجود ندارد ترجیح می‌دادند در خانه بمانند یا به تنهایی برای ادای فریضه نمازجمعه به محل مصلی بروند. با ابتکار ستاد نمازجمعه درمجاورت محل برگزاری نماز، مهد کودک با عنوان « آدینه مهد» با مشارکت بهزیستی ایجاد شده است و در آن، فرزندان نمازگزاران به شکل رایگان نگهداری می‌شوند. در مهدهای کودک به فرزندان آموزش‌هایی ازجمله شعر و قرآن و نیز نقاشی ارائه می‌شود. والدین با سپردن فرزندان خود به مهد کودک، با خیالی آسوده به نماز خود می‌رسند و می‌توانند به شکل خانوادگی در این مراسم  شرکت کنند.

ایستگاه‌های صلواتی برای نمازگزاران

حضور گسترده مردم در نمازجمعه و مسدود شدن راه‌های خودرویی در مسیرهای منتهی به نمازجمعه، منجر به آن شده است تا برخی نمازگزاران به‌دلیل به همراه نداشتن آب، اغذیه و وسایل کافی برای اقامه نماز با مشکلاتی روبه‌رو شوند. از این‌رو، در مسیرهای منتهی به محل برگزاری نماز، برخی سازمان‌ها، ادارات، نهادها و ارگان‌ها و نیز برخی خیران و افراد به اهدای نذورات خود در قالب برپایی ایستگاه‌های صلواتی اقدام کرده‌اند تا ازسختی‌هایی که نمازگزاران در گرما و سرما برای رسیدن به محل اقامه نماز متحمل می‌شوند کم کنند. این ایستگاه‌های صلواتی با استقبال زیادی همراه است و همواره محل مراجعه نمازگزاران برای استفاده از خدمات آنان است.

فرهنگسرای یک روزه در مصلی

همزمان با برپایی نمازجمعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ستاد برگزاری نماز جمعه با مشارکت یکدیگر غرفه‌هایی را با عنوان «فرهنگسرای منتظر» برپا کرده‌اند که در آن از نمازگزاران میزبانی می‌کنند. مجموعه ایستگاه‌های «فرهنگسرای منتظر» با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، دینی و تفریحی سرگرمی شامل قرآن بخوانید جایزه بگیرید، معرفی کتاب، معرفی فعالیت و خدمات گروه‌های جهادی، نگارگذر خانواده بهشتی، مجموعه بازی‌های فکری، ورزشی و خلاقیت، کارگاه خوشنویسی، ایستگاه خلاقیت کودکان، اهدای کتاب، ایستگاه نقاشی کودکان، قصه‌های قرآنی، ثبت نام رایگان کتابخانه، ایستگاه عکس یادگاری با موضوع خانواده منتظر میزبان نمازگزاران هستند.

کانون دانش‌آموزی دخترانه

 حضور نمازگزاران صرفا محدود به والدین نیست و بسیاری از دانش‌آموزان به همراه والدین خود در این مراسم شرکت می‌کنند. ستاد برگزاری نمازجمعه،  طرح ایجاد کانون دانش‌آموزی دخترانه را در مصلای نمازجمعه اجرا کرده است.
این کانون در محورهایی ازجمله محور علمی و درسی شامل تدریس مکالمه عربی، شاهنامه خوانی، محور فنی و مهارتی شامل عروسک دوزی، خیاطی، آموزش کامپیوتر، خطاطی، محور هنر و رسانه شامل کلاس استاپ موشن، پخش فیلم و محور بازی و سرگرمی شامل فوتبال دستی، ایرهاکی، بازی‌های گروهی فعالیت می‌کند.

میز خدمت برای مردم

یکی ازمهم‌ترین نوآوری‌هایی که در ستاد نمازجمعه انجام شده است، دعوت از نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای پاسخگویی به مشکلات مردم است. براین اساس، هر هفته  مسئولان دستگاه‌ها با برپایی میزهای خدمت درمجاورت ستاد نمازجمعه، پاسخگوی مشکلات طرح شده از سوی نمازگزاران هستند و تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن مسئله مطرح شده اقدام و راهنمایی لازم را برای پیگیری بعدی به مراجعان ارائه کنند. دستگاه‌هایی در میز خدمت حضور دارند که بیشترین مطالبه را از سوی نمازگزاران داشته باشند و از این‌رو، این میزها که معمولا با حضور مسئولان ارشد آن دستگاه ارائه خدمت می‌کنند به محلی برای گره گشایی از امور اداری مردم تبدیل شده‌اند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید