• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186976
+
-

تینوبو؛ پدرخوانده سابق رئیس‌جمهور امروز نیجریه

جهان‌نما
تینوبو؛ پدرخوانده سابق رئیس‌جمهور امروز نیجریه

«بولا احمد تینوبو» نامزد حزب حاکم و فرماندار سابق شهر مهم لاگوس به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید نیجریه انتخاب شده است. در نیجریه که تقریبا 206میلیون نفر جمعیت دارد، 18نامزد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری با هم رقابت کردند. رویترز نوشته: تینوبو که بیشتر دوران حیات سیاسی خود را ترجیح داده تا پشت صحنه فعالیت داشته باشد و بر همین اساس به‌عنوان «پدرخوانده لاگوس» شناخته می‌شد، این بار با پیروزی در انتخابات عمومی به‌طور رسمی قدرت را در نیجریه به‌دست گرفته است.
تینوبو 70ساله، نامزد حزب «کنگره» موفق شد تا در انتخاباتی که روز شنبه برگزار شد 8.8میلیون رأی به‌دست آورد. براساس آمارهای اعلام شده «آتیکو ابوباکار» نامزد حزب دمکراتیک خلق‎ها و «پیتر اوبی» از حزب کارگر به‌ترتیب 6.9میلیون و 6.1میلیون رأی به‌دست آورده‌اند. کمیسیون ملی مستقل انتخابات تأیید کرده است که تینوبو 25درصد آرای لازم را در دو سوم از 36ایالت و پایتخت به‌دست آورده است. در نیجریه که توسط سیستم فدرال اداره می‌شود، برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، هر نامزد باید 25درصد آرا در منطقه ابوجا، پایتخت و همچنین در 24ایالت از 36ایالت را به‌دست آورد. براساس قانون اساسی، رئیس دولت می‌تواند حداکثر 2دوره و برای مدت 4سال تعیین شود.
بولا تینوبو با این پیروزی، در راس بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا قرار گرفته است؛ کشوری که با بحران مالی عمیق، کمبود ارز داخلی و خارجی، کمبود بنزین و ناامنی گسترده مواجه است. این انتخابات با اشکالات و تأخیرهایی در جمع‌آوری نتایج همراه بود که همین امر باعث شد تا 2 حزب اصلی اپوزیسیون این روند را تحریم کنند. تینوبو ۷۰ساله حجم گسترده‎ای از بدهی ملی به ارزش ۱۶۷میلیارد دلار را به ارث خواهد برد. وی علاوه بر این، باید اقتصاد نیجریه را به مسیر درست خود بازگرداند و خشونت‌های روزافزون افراط‌گرایان، جدایی‌طلبان و راهزنان مسلح در مناطق وسیعی از نیجریه را مدیریت کند. تینوبو متعهد شده تا تعداد نیروهای امنیتی را افزایش دهد، تولید نفت را 3برابر کند، بدهی خارجی را کاهش دهد و دسترسی شهروندان به منابع مالی را آسان‌تر کند. وی همچنین متعهد شده تا یارانه بنزین را که برای دولت در سال گذشته هزینه بسیار گزافی داشت و بخش اعظم درآمد نفتی صرف آن شد حذف کند؛ اقدامی که هزینه حمل‌ونقل را افزایش خواهد داد و می‌تواند منجر به ناآرامی اجتماعی شود. مشارکت ۲۸.۶درصدی مردم از ۸۷.۲میلیون نفری که برای شرکت در انتخابات واجد شرایط بودند، پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات از سال ۱۹۹۹ میلادی محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید