• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192129
+
-

کینژال روسیه، پاتریوت را ناک‌اوت‌کرد

ارتش آمریکا به نابود شدن سامانه گران‌قیمت پاتریوت در پایتخت اوکراین توسط موشک‌های هایپرسونیک کینژال روسیه اعتراف کرد

گزارش2
کینژال روسیه، پاتریوت را ناک‌اوت‌کرد

روسیه در جریان حملات گسترده هوایی خود به کی‌یف پایتخت اوکراین، یکی از دو سامانه ضدهوایی آمریکایی پاتریوت که اوکراینی‌ها اخیرا دریافت کرده بودند هدف قرار داده است.
 سی‌ان‌ان و الجزیره به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته‌اند که واشنگتن در حال ارزیابی‌ میزان خسارت وارده به این سامانه ضدهوایی است. بنابراعلام وزارت دفاع روسیه، سامانه پاتریوت ساخت آمریکا در اوکراین با موشک هایپرسونیک روسی موسوم به «کینژال» هدف قرار گرفته است.
 پس از انتشار خبر هدف‌گیری پاتریوت، نیروهای اوکراینی مدعی شدند که 6موشک مافوق صوت کینژال را سرنگون کرده‌اند، ادعایی که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، رد کرده است. شویگو گفته «ما این تعداد موشک کینژالی راکه هربار آنها در بیانیه‌های خود مدعی می‌شوند ساقط کرده‌اند، شلیک نکرده‌ایم.»

پاتریوت چگونه شناسایی می‌شود؟
در حال حاضر دو سامانه پدافندی پاتریوت در اوکراین مستقر هستند. یکی از این سامانه‌ها توسط آمریکا و دیگری توسط آلمان و هلند اهدا شده‌اند. سامانه پاتریوت دارای یک سیستم راداری قوی برای شناسایی اهداف از یک برد طولانی است. این ویژگی موجب می‌شود پاتریوت جزو ابزارهای دفاعی برای رهگیری موشک‌های بالستیک باشد. اما امواج راداری ساطع‌شده از این سیستم که برای شناسایی تهدیدها ضروری هستند موجب می‌شود طرف مقابل بتواند آن را شناسایی کرده و مکان‌یابی کند. مقام‌های آمریکایی معتقدند که ارتش روسیه موفق شده این سیگنال‌ها را رهگیری کرده و پاتریوت را با استفاده از موشک‌های هایپرسونیک هدف قرار دهد.
ارتش روسیه در ماه‌های اخیر راهبرد و تاکتیک خود را در میدان جنگ تغییر داده و با حملات موشکی و پهپادی گسترده، زیرساخت‌های اوکراین را بمباران می‌کند. حملات موشکی گسترده ارتش روسیه علیه زیرساخت‌های اصلی اوکراین در شهرهای مختلف پس از انفجار در پل کریمه در اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده و به‌گفته «ولودیمیر زلینسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، در نتیجه این حملات تاکنون نزدیک به ۴۰درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین از بین رفته است.
این نخستین بار نیست که روسیه تسلیحات راهبردی اوکراین را نابود می‌کند. سال گذشته سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای هوافضای این کشور یک انبار نظامی اوکراین را در نزدیکی روستای «برزنگواتوئه» در منطقه نیکولایف منهدم کرده است. در این انبار، بیش از ۲۰۰ موشک‌ «هیمارس» و «اورگان میلرز» ذخیره شده بود که همگی نابود شدند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید