• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186273
+
-

هر هفته، یک مهارت

آتش در طبیعت

آتش در طبیعت

شاید برایتان کمی عجیب به‌نظر برسد اما آگاهی نداشتن از ساده‌ترین کارها در گردش‌ها و سفرهای کوتاه که اتفاقا از مهم‌ترین ضروریات هستند و نداشتن آن مهارت‌ها، شما را به دردسر بزرگ می‌اندازد. یکی از این کارهای به‌ظاهر ساده، روشن کردن آتش در طبیعت است. همه ما می‌دانیم که با کبریت، فندک و مقداری چوب خشک می‌توان به‌راحتی آتش روشن کرد اما همیشه همه‌‌چیز به همین راحتی نیست؛ مثلا تصور کنید در شرایطی مثل هوای بادی، بارانی و برفی قرار‌بگیرید یا در مکان‌هایی باشید که چوب یا برگ خشک پیدا نشود. حالا دیگر روشن کردن آتش آنقدرها هم ساده نخواهد بود. برای همین این نکات را مدنظر قرار‌دهید.

قبل از هرچیز وضعیت جوی را درنظر بگیرید.
اگر باد می‌وزد، بهتر است چاله کوچکی حفر کنید و آتش را درون چاله روشن کنید.
اگر باران شدید می‌بارد، منطقی‌ترین راه این است که پناهگاهی مثل صخره‌های بزرگ پیدا کرده و آتش را زیر آن روشن کنید.
در هوای برفی هم آتش را روی چند سنگ برپا کنید.
آتشی که در طبیعت روشن می‌کنید کاربردهای مختلفی از گرم شدن تا درست‌کردن غذا یا حتی دور کردن حیوانات وحشی دارد اما به هر حال باید نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید.
حجم آتشی که در طبیعت روشن می‌کنید باید کم باشد و درصورتی که بخواهید جلب توجه کنید، باید مقداری برگ خیس به آتش اضافه کنید تا دود تولید شود.
همیشه هنگام رفتن به پیک‌نیک یک سنگ چخماق و فولاد همراه داشته باشید. کبریت‌ها ممکن است در اثر رطوبت کاملا بدون استفاده شوند اما با زدن فولاد به یک سنگ‌چخماق خوب می‌توانید برای درست کردن آتش جرقه ایجاد کنید.
اگر قصد دارید از تکه‌های چوب برای برپا کردن آتش استفاده کنید، نوع چیدن آنها کنار هم مهم است. مدل خیمه‌ای، شکلی از چیدمان هیزم به‌صورت بسیار کلاسیک است و شباهت به خیمه سرخپوستان دارد.
اگر می‌خواهید که آتش شما در مدت بیشتری بسوزد به سراغ این روش نروید چون در مدل خیمه‌ای چیدن هیزم‌ها، تمام چوب‌ها سریع و به یک اندازه می‌سوزند. این نوع هیزم چیدن برای مواقعی مناسب است که قصد آشپزی در طبیعت دارید.
اگر به‌دنبال آتشی هستید که برای مدت طولانی‌تری بسوزد و زحمت کمتری در اضافه کردن هیزم‌ها داشته باشد، مدل کابینی مدل بسیار خوبی است. در این شیوه، هیزم‌ها و کنده‌های درخت را روی هم به شکل ضربدری و لایه‌لایه می‌چینید، طوری که بین کنده‌های درخت فضای خالی وجود داشته باشد و هوا در میان آنها حرکت کند.
بعد از برپایی آتش و انجام کار خود، در زمانی که به آتش نیازی ندارید، از خاموش شدن کامل آن اطمینان پیدا کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید