• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185895
+
-

«مثلث طلایی»؛ قطب مواد‌مخدر در شرق آسیا

دریچه
«مثلث طلایی»؛ قطب مواد‌مخدر در شرق آسیا

منطقه مرزی میان تایلند، لائوس و میانمار که به «مثلث طلایی» معروف شده، منطقه‌ای تحت کنترل شبه‌نظامیان و گروه‌های تبهکاری است که در تجارت مواد‌مخدر دست دارند؛ گروه‌هایی که سهم‌شان در تولید مواد‌مخدر جهان افزایش پیدا کرده است. مواد‌مخدر صنعتی تولید شده در مثلث طلایی تمام بازارهای منطقه شرق آسیا را در اختیار گرفته است. براساس گزارش سازمان ملل، تنها در سال2021 بیش از یک‌میلیارد قرص متامفتامین تولید شده در این منطقه توسط دولت‌ها در جنوب شرق و شرق آسیا کشف و ضبط شده است.
به‌گزارش الجزیره، سازمان ملل سال گذشته اعلام کرد که گروه‌های تبهکار و گروه‌های مسلح در منطقه مثلث طلایی با استفاده از همه‌گیری ویروس کرونا و بی‌ثباتی سیاسی در میانمار تولید مواد‌مخدر را افزایش داده‌اند و این افزایش تولید باعث شده که حجم تجارت موادمخدر در منطقه به‌طور چشمگیری رشد کند. داده‌های جدید که توسط دفتر مبارزه با مواد‌مخدر و جرایم سازمان ملل(UNODC) منتشر شده همچنین حاکی از آن است که کشت خشخاش در مثلث طلایی تا 33درصد و تولید تریاک تا 88درصد افزایش یافته است.
سال گذشته نزدیک به 40هزار هکتار زمین منطقه زیرکشت خشخاش قرار داشت که محصول تریاک آن نزدیک به 800تن برآورد می‌شد. با افزایش تولید در مثلث طلایی، سازمان ملل ارزش بازار هروئین در میانمار را 10میلیارد دلار برآورد کرده است. جرمی داگلاس، نماینده سازمان ملل در امور مبارزه با مواد‌مخدر در آسیای شرقی و اقیانوس آرام به الجزیره می‌گوید: «تولید و تجارت مواد‌مخدر در منطقه طلایی مسئله جدیدی نیست اما آنچه در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم حرکت بازار این منطقه از تولید تریاک و هروئین به‌سوی مواد‌مخدر صنعتی ازجمله متامفتامین و اخیرا نیز کتامین بوده که بسیار خطرناک است.» این تغییر به‌ویژه از زمان مهاجرت گسترده سازمان‌های جنایی به منطقه مثلث طلایی در اواخر سال2013 آغاز شده است. شرایط به‌ویژه از زمان قدرت‌گیری دوباره نظامیان در میانمار طی یک‌سال اخیر، بدتر شده و تولید مواد‌مخدر صنعتی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. داگلاس با اشاره به اینکه مبارزه با تولید و عرضه مواد‌مخدر نباید تنها به مقابله با عرضه آن محدود شود، می‌گوید: «برای مقابله با این پدیده دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی باید زنجیره تولید و تامین را ازجمله بانکداری و همچنین تسهیل‌گران تجاری آن را هدف قرار دهند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید