• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184583
+
-

دست‌انداز جدید در برابر عرضه خودروهای وارداتی

عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا به‌دلیل اختلاف نظر دستگاه‌های مسئول با چالش مواجه شده است

همگام با تعویق در عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا، تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا هم با ابهام مواجه شده و بین سازمان بورس و وزارت صنعت بر سر تحویل و میزان عرضه خودروهای وارداتی اختلاف نظر وجوددارد، با این حال روز گذشته رئیس سازمان بورس گفت: اگر مدلی از سوی وزارت صنعت ارائه شود که ریسک عرضه را از بین ببرد، بورس با آن موافقت خواهدکرد.

مانع عرضه وارداتی‌ها
 به گزارش همشهری، به‌دنبال بروز جنجال بر سر عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا، حالا تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد عرضه خودرو‌های وارداتی نیز که قرار بود در بورس کالا انجام شود، در دست‌انداز افتاده و در مورد نحوه تحویل و عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا بین سازمان بورس و وزارت صنعت اختلاف نظر وجود دارد. سازمان بورس اعتقاد دارد با توجه به اینکه نحوه تحویل و میزان عرضه خودرو‌های وارداتی مشخص نیست امکان عرضه در بورس کالا هم وجود ندارد، استدلال سازمان بورس این است که چون خودروهای وارداتی هنوز به‌صورت فیزیکی در داخل کشور موجود نیست، خریداران ممکن است با ریسک عدم‌تحویل مواجه شوند، بر همین اساس سازمان بورس از وزارت صنعت خواسته است که برنامه مشخصی را درباره نحوه تحویل ارائه کند اما وزارت صنعت تاکنون طرح مشخصی در این‌باره ارائه نکرده است.

وعده‌هایی که محقق نشد
آیین‌نامه واردات خودرو، سازوکار بورس کالا را برای عرضه و فروش خودروهای خارجی پیش‌بینی کرده است. با ورود نخستین محموله خودرو وارداتی به کشور در سوم دی‌ماه، وزارت صمت اعلام کرد این خودروها تا هفته سوم دی‌ماه در بورس کالا عرضه می‌شوند. 11دی‌ماه نیز هیأت پذیرش بورس کالا از پذیرش 19هزار چانگان و 2هزار و 140دستگاه کیا در بورس کالا خبر داد اما این خودروها نه در هفته سوم دی عرضه شدند و نه حتی تا پایان این ‌ماه. در نهایت 4بهمن به‌عنوان تاریخ قطعی عرضه 21هزار و 140خودرو وارداتی اعلام شد، اما این عرضه هنوز اتفاق نیفتاده است.

نظر سازمان بورس 
روز گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این‌باره گفت: ریسک‌های خاصی برای خودروهای وارداتی متصور است. اگر در بورس به فروش برود اما تحویل به‌موقع انجام نشود، مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد در نتیجه باید ریسک عرضه مدیریت شود. او تأکید کرد: اگر وزارت صنعت مدلی ارائه کند که ریسک عرضه را از بین ببرد، بورس با آن موافقت خواهد کرد. به‌دنبال این سخنان رضا فاطمی امین، وزیر صنعت نیز گفت: درحال رایزنی با مقامات سازمان بورس هستیم تا به راه‌حلی درخصوص عرضه خودروهای وارداتی برسیم.

وزارت صنعت چه می‌گوید؟
سخنگوی وزارت صمت روز گذشته در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلایل عرضه‌نشدن خودروهای خارجی در بورس گفت: وزارت صمت با این موضوع مشکلی ندارد اما از سوی بورس کالا مشکلاتی مطرح شده که انجام این کار را به تأخیر انداخته است. امید قالیباف افزود: در اطلاعیه بورس کالا ریسکی ‌در زمینه فروش آتی مطرح شده مبنی بر اینکه چون خودرو به‌صورت فیزیکی موجود نیست، خریدار ممکن است با ریسک عدم‌تحویل مواجه شود. اما این مشکل در جلساتی که بین وزارت صمت و بورس کالا در جریان است، در حال حل‌شدن است. سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه بورس کالا باید در زمینه اعلام زمان مشخص برای عرضه خودروها و انجام‌نشدن آن پاسخگو باشد، اضافه کرد: بحث فروش خودروهای داخلی دست شورای رقابت افتاده و درباره خارجی‌ها نیز توپ در زمین بورس کالاست و وزارت صمت حرف و خبر جدیدی در این خصوص ندارد. بورس کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که واریز مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش خودروها در بورس کالا به خزانه دولت، با مشکل قانونی مواجه است و به این ترتیب روند فروش خودروهای خارجی در بورس براساس آنچه در آیین‌نامه واردات آمده با ابهاماتی مواجه شده است. تماس خبرنگار همشهری با بورس کالا برای کسب اخبار دقیق‌تر در این خصوص، بی‌نتیجه بود و پاسخی دریافت نشد.

مکث
احتمال طولانی‌شدن مذاکرات عرضه خودرو در بورس کالا

همزمان با مذاکراتی که در وزارت صنعت برای عرضه خودروهای وارداتی در ‌جریان است، سازمان بورس مشغول مذاکره با شورای رقابت برای عرضه خودرو‌های داخلی نیز هست. از قرار معلوم با وجود نامه شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا، که عرضه را به حالت تعلیق درآورد، در این‌باره در میان اعضای شورای رقابت هم اختلافات جدی وجود دارد و گفت‌وگوهای پیچیده‌ای در جریان است. رئیس سازمان بورس دیروز در این باره گفت: موضوع خودرو ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و درحال مذاکره با شورای رقابت هستیم که عرضه خودرو را نیز مانند سایر کالاهایی که در بورس عرضه می‌شود، در نظر بگیرند. این موضوع جزئیات زیادی دارد و شورای رقابت هم وارد جزئیات آن نشده‌ و تنها کلیات تصویب شده ‌است. مجید عشقی با بیان اینکه احتمالا این موضوع در شورای رقابت طولانی خواهد بود، ادامه داد: درباره عرضه خودرو در میان اعضای شورای رقابت هم اختلافات جدی وجود دارد و باید به جمع‌بندی برسند که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.
رئیس سازمان بورس همچنین با بیان اینکه توقف عرضه خودرو در بورس کالا تبعات عجیبی دارد، توضیح داد: شورای رقابت و سازمان حمایت چندین سال است صنعت خودرو را گروگان گرفته‌اند. سازمان بورس هم در ابتدا با عرضه خودرو در بورس مخالف بود اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که این صنعت راه نجاتی جز این ندارد. عشقی تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید