• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184454
+
-

بازار شوینده‌ها و موادغذایی؛ بهشت کم‌فروشان

اداره کل استاندارد آمار کم‌فروشی در تهران را 39درصد اعلام کرد

تازه‌ترین گزارش اداره کل استاندارد استان تهران نشان می‌دهد آمار کم‌فروشی در استان تهران در حوزه صنایع غذایی و شوینده‌ها به محدوده 40درصد رسیده است.
به گزارش همشهری، اداره کل استاندارد استان تهران در آخرین گزارش خود از نتایج پایش‌های واحدهای تولیدی استان تهران اعلام کرد ۳۹ درصد کم‌فروشی در محصولات غذایی و شوینده کشف کرده است. طبق این گزارش، در اجرای طرح کنترل کم‌فروشی بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی و شوینده در استان تهران از ابتدای امسال تاکنون، ۲۲ هزار فرآورده، از واحدهای تولیدی استان، از نظر کمی مورد بررسی و پایش قرار گرفته و ۳۹ درصد کم‌فروشی در بسته‌بندی فرآورده‌های صنایع غذایی و شوینده احصا شده است. اداره کل استاندارد استان تهران همچنین از کشف 32درصد کم‌فروشی در سطح بازار خبر داده است. براساس این گزارش، علاوه بر بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، بازرسان استاندارد 3هزار فرآورده از بازار را نیز وزن‌کشی کرده‌اند که در پایان طرح، ۳۲ درصد کم فروشی در این محصولات مشخص شد.

دور زدن سیاست تثبیت قیمت
به‌دنبال اصلاح نظام پرداخت یارانه وحذف ارز ترجیحی در اردیبهشت امسال، بازار با کاهش عرضه و افزایش قیمت برخی محصولات صنایع غذایی و همچنین شوینده‌ها مواجه شد که شکایت‌های زیادی را به‌دنبال داشت. در خرداد امسال ستاد تنظیم بازار با افزایش 25درصدی قیمت شوینده‌ها موافقت کرد اما برای محصولات غذایی تا امروز تنها برای افزایش قیمت رب و تن ماهی مجوز صادر شده و دیگر محصولات بسته‌بندی مجوزی برای افزایش قیمت نداشته‌اند. به‌گفته برخی فروشند‌ه‌ها، این تثبیت قیمت در محصولات مختلف به‌رغم درخواست‌های مکرر تولیدکنندگان برای افزایش قیمت با رشد هزینه‌ تولید، منجر به بروز کم‌فروشی در برخی محصولات شده که این کم‌فروشی خود را به شکل کوچک‌تر شدن بسته، قوطی و شیشه محصولات بدون تغییر قیمت و همچنین مغایرت وزن واقعی محصول با وزن درج شده روی بسته نشان می‌دهد. در تیرماه امسال مدیرکل استاندارد تهران از اجرای طرح سنجش وزن بسته‌بندی‌ فرآورده‌های صنایع غذایی و شوینده در استان تهران به‌صورت آزمایشی خبر داد. عباس نوری اعلام کرد در پی افزایش میزان کم‌فروشی در برخی از فرآورده‌ها، به‌ویژه پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، از ۲۴ خرداد‌ماه امسال از واحدهای تولیدی صنایع غذایی و شوینده بازدید و محصولات بسته‌بندی شده را وزن کرده‌اند. او با اشاره به ادامه‌دار بودن این طرح، هدف از اجرای آن را رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، مقابله با کم‌فروشی و نظارت دقیق‌تر بر بازار عنوان و اعلام کرد استان‌های تهران و البرز با سهم ۴۰ درصدی از عرضه کل کشور، به‌عنوان استان‌های منتخب اجرای طرح انتخاب شده‌اند.

نتایج مشابه در دیگر استان‌ها
هم‌اکنون این طرح در استان‌های دیگر نیز در حال اجراست و گزارش‌های منتشر شده از نتایج مشابه حکایت دارد. مهر‌ماه، مدیرکل استاندارد استان قزوین اعلام کرد در مرحله اول اجرای طرح پایش در این استان، بررسی 7قلم کالا شامل صابون، چای، ماکارونی، پفک، قند، کلوچه و چیپس و از هر قلم 4برند و از هر برند ۵۰ نمونه با تاریخ تولید یکسان، انحراف معیار معناداری را به لحاظ کمی نشان داد که گویای کم‌فروشی محصولات مربوط، حتی در بعضی برندهای معتبر و معروف بود. به‌گفته سیروس صارمی، بازدید از ۵۱ واحد تولیدکننده پودرهای شوینده، صابون و خمیردندان و محصولات غله‌ای، ماست، چیپس و اسنک، چای، قند، شکر، رب گوجه فرنگی و سس و کره نیز کم‌فروشی در این واحدها را نشان داد.
 
انحراف 5درصدی قابل‌قبول است
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی در واکنش به خبر کم‌فروشی در بازار شوینده‌ها به همشهری گفت: درصد اعلام شده از سوی اداره کل استاندارد رقم بسیار بالایی است و برای اظهارنظر در این خصوص باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود. بختیار علم‌بیگی، انحراف 5درصدی در وزن محصولات تولیدی با وزن اعلامی را در شوینده‌ها قابل‌قبول اعلام کرد و افزود: ارقام بالاتر از 5درصد به هیچ عنوان برای ما قابل‌قبول نیست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید