• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184354
+
-

اندیشمندان جهان‌اسلام در تئاتر فجر

همایش اتحادیه تئاتر جهان‌اسلام افتتاح شد

تئاتر
اندیشمندان جهان‌اسلام در تئاتر فجر

همزمان با چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اتحادیه تئاتر جهان اسلام راه‌اندازی شد؛ اتحادیه‌ای که در آغاز میزبان همایشی شد تا در این همایش، کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند و به مسائل انسان امروز بپردازند.
به‌گزارش همشهری، این همایش با حضور پژوهشگرانی از کشورهای الجزایر، ایران، تونس، عراق و مصر، مهمانان خارجی حاضر در جشنواره و با سخنانی از مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دبیر این همایش برگزار شد و در همین برنامه از پوستر همایش هم رونمایی شد. در این همایش، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی صحبت‌کرد. وی درباره شکل‌گیری این اتحادیه گفت: «امیدواریم این اتحادیه بتواند مقر، شیوه‌نامه، اساسنامه و اعضایی داشته باشد تا بتواند برای گسترش تئاتر در جهان اسلام برنامه‌ریزی کند.»
در ادامه‌کوروش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: «امیدوارم با شکل‌گیری این اتحادیه اتفاقی بزرگ در تئاتر جهان اسلام رخ دهد.‌‌ به واسطه تئاتر بتوانیم به هم نزدیک‌تر و واحدتر شویم و صلح و دوستی را در جهان بسط و گسترش دهیم. کشورهای اسلامی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد رشد چشمگیری در جهان داشته‌اند و تئاتر نیز باید این توسعه و پیشرفت را داشته باشد و ما با هم و در کنار هم می‌توانیم تئاتر جهان اسلام را گسترش دهیم.»
این دبیر از تئاتر به‌عنوان هنر گفت‌وگو یاد کرد و یادآور شد: «با تئاتر می‌توانیم بین تمدن‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف گفت‌وگو و ارتباط برقرار کنیم. همچنان‌که تئاتر هنری است که به مسائل مرتبط با انسان می‌پردازد و با این وصف می‌توانیم با آموزه‌های اسلامی خود، صلح و دوستی را که حلقه مفقوده و گمشده جهان امروز است، پیدا کنیم و بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم. تئاتر چیزی جز پرداختن به اخلاق و انسانیت نیست و امیدواریم این اتحادیه محوری برای گردهمایی هنرمندان تئاتر جهان اسلام باشد تا به انسان امروز بپردازیم و نقش‌مان را در جهان تئاتر به‌درستی ایفا کنیم.»
در ادامه، پژوهشگران و سخنرانان حاضر در این همایش به ارائه مقالات خود پرداختند که می‌توان به ارائه مقاله توسط جمال الکرمی، کارگردان تئاتر و رئیس بخش هنری تئاتر ملی الجزایر اشاره کرد که نخستین سخنران این همایش بود که مقاله خود را با عنوان امکانات تئاتر در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) ارائه کرد.
حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با موضوع جهان اسلام سخنرانی کرد. ریاض زمال، استاد دانشکده عالی موسیقی و تئاتر تونس مقاله‌ای با عنوان توانمندی‌های موجود در جهان اسلام (نقاط قوت و ضعف) دارد و از دیگر مهمانان این همایش می‌توان به‌عبدالکریم عبود، رئیس دانشکده هنرهای زیبای بصره  اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید