• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184517
+
-

تئاتر جهان اسلام به‌ترجمه‌متون غربی بسنده نکند

پورازغدی: هیچ اثر هنری در سینما و تئاتر در جهان نمی بینید که ایدئولوژیک نباشد

تئاتر
تئاتر جهان اسلام به‌ترجمه‌متون غربی بسنده نکند

در همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام که به‌مدت یک روز در تئاترشهر برگزار شد، یکی از سخنرانان حسن رحیم‌پور ازغدی بود. وی در این همایش در جمع حاضران در جلسه گفت: «در مورد مفهوم‌شناسی نشست اتحادیه تئاتر جهان اسلام باید گفت‌وگو انجام شود؛ زیرا نخستین‌باری است که ما دور هم جمع شده‌ایم. تا زمانی که دانشکده‌های تئاتر و سینما در سراسر جهان اسلام کاری جز ترجمه ندارند و آثاری که ترجمه می‌شوند، بدون منبع هستند، چیزی به نام تئاتر جهان اسلام نداریم.»
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: «سناریوی تئاتری یا سینمایی نوشته می‌‎شود و خروجی آن یک اظهارنظر در مورد جبر و اختیار است؛ درحالی‌که نمی‌دانیم براساس کدام نظریه اخلاقی نوشته شده است. آثاری نوشته می‌شود که دوسوم آن کپی‌برداری از آثار خارجی است و تنها اسم قهرمانان آن عوض می‌شود. در ایران آنها را با قهرمانان ایرانی و در زبان عرب با قهرمانان عربی می‌شناسند. در ایران بعد از انقلاب اسلامی به ساختن مجدد تمدن اسلامی و بازسازی امت اسلامی می‌اندیشیدیم. این انقلاب از ایران در بستر تفکر شیعه اسلامی آغاز شده، اما تنها ایرانی و شیعی نیست. امام‌خمینی(ره) به بازسازی امت اسلام در سراسر جهان می‌اندیشید.» وی ادامه داد: «به ما گفته شده هنر ربطی به تعهد و ایدئولوژی ندارد، اما امروز هیچ اثر هنری در سینما و تئاتر در جهان نمی‌بینید که ایدئولوژیک نباشد. می‌گوییم هنر به اخلاق ربطی ندارد، اما در جامعه امروز شاهد هنر ضداخلاقی هستیم.»
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: «مسلمانان، تئاتر و سینمای اسلامی ندارند؛ چون ما تولیدکننده نیستیم و مصرف‌کننده‌ایم. اساطیر امروز سینما و تئاتر سرمایه‌داری سطح نازل‌تری از اساطیر ایران و عرب قبل از اسلام دارند که آمیخته با بت‌پرستی و خرافات بود.» رحیم پورازغدی گفت: «نگاه هنرمند به هنرش تابع نوع عقاید و اخلاقیاتش است. هنرمند در حال تکثیر خودش است. باید به درست و نادرست مفاهیمی که منتشر می‌کند، فکر کند.» عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: «اگر توانستیم هنرمندانی تربیت کنیم که حقیقت را بشناسند، در عرصه تئاتر و سینمای آینده قطعا می‌توانیم به جاهای خوبی برسیم. نشست هم‌اندیشی فعلا در حد لفظ است؛ این سلسله‌جلسات باید توسعه و تداوم پیدا کند تا هم‌اندیشی توسعه پیدا کند و چیزی به نام تئاتر جهان اسلام و اتحادیه کشورهای اسلامی داشته باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید