• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184185
+
-

نزدیک به واقعیت

درباره مسابقه‌ای که بی‌اخلاقی زیاد داشت اما نتیجه‌اش فاصله چندانی با تقابل همیشگی این دو تیم ندارد

نزدیک به واقعیت

 نبرد فولاد و پرسپولیس یکی از جنجالی‌‌ترین بازی‌های لیگ از آب در‌آمد؛ مسابقه‌ای که اتفاقات فراوانی در متن و حاشیه خود داشت و نهایتا با دومین شکست فصل برای تیم صدرنشین به پایان رسید. یک نیمه بازی خوب و برتر از سوی میزبان و البته چندین و چند حاشیه و درگیری در نیمه دوم، باعث شد حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره برد فولاد مطرح شود. خیلی‌ها این تیم را شایسته پیروزی ندانسته و نتیجه بازی را حاصل بازی ناجوانمردانه میزبان و همچنین اشتباهات داوری دانستند. خیلی‌ها هم البته حکم به برتری فولاد دادند و برد این تیم با گل زیبای ستاره خارجی جدیدش را کاملا بحق و سزاوارانه می‌دانند. حقیقت ماجرا چیست؟

   متن؛ قفل نکونام بر پای یحیی
پرسپولیس از بهترین تیم‌های ادوار اخیر لیگ برتر است و در این فصل هم با بهترین نتایج در صدر قرار گرفته است. اما سابقه تقابل‌های اخیر این تیم با فولاد نشان داده جواد نکونام و تیمش توانایی زیادی برای غلبه بر تاکتیک‌های یحیی دارند. بازی سوپرجام سال گذشته و دیدار رفت 2تیم در همین لیگ جاری که آخرین مصاف‌های یحیی-نکونام بوده‌اند، کاملا اثبات‌کننده این موضوع هستند. تاکتیک‌های تهاجمی یحیی که روی برتری عددی در کناره‌ها و کارهای ترکیبی در این فضاها متمرکز شده، در مقابل ضدتاکتیک‌های نکونام و پرس معروف فولادی‌ها کاملا از کار می‌افتند. در همین بازی رفت 2تیم در ورزشگاه آزادی پرسپولیس فقط یک شوت در چارچوب داشت و امید گل این تیم 0.45بود که یکی از کمترین امید گل‌های ثبت‌شده این تیم در فصل جاری است. پرسپولیس این فصل در بازی با سپاهان (0.26)، گل‌گهر (0.31)، بازی رفت با فولاد (0.45) و بازی برگشت با فولاد (0.50) کمترین امید گل را داشته است. ناتوانی قرمزها در گلزنی مقابل فولاد در این بازی هم استمرار پیدا کرد. تیم یحیی در طول 90دقیقه بازی، به‌اضافه وقت‌های تلف‌شده، فقط 3ضربه داخل چارچوب داشت که این 3ضربه هم بعد از اینکه بازی کاملا به جنجال کشیده و فرم اصلی‌اش را از دست داده بود، ثبت شدند. پرسپولیس البته 68درصد مالکیت توپ داشت و 633پاس هم ردوبدل کرد که در مقابل 260پاس فولادی‌ها رقم قابل‌توجهی است. دقت پاس در تیم پرسپولیس 81.7درصد و در فولاد 63.1درصد بوده است. اما همه این برتری‌ در آمارها نتوانست به ایجاد موقعیت‌های قابل‌توجه برای مشکی‌پوشان ختم شود. امید گل پرسپولیسی‌ها تا دقیقه90بازی حتی به یک‌دهم هم نرسید و بخش اعظم امید گلی که برای این تیم خلق شد، در اوقات تلف‌شده بازی بوده است. تعداد شوت‌ها در این مسابقه 11بر 8 به سود پرسپولیس و تعداد شوت‌های داخل چارچوب 4 بر 3 به سود فولاد ثبت شده است. جالب اینکه از 4شوت داخل چارچوب فولاد، 3شوت توسط روبرتو تورس زده شد؛ ستاره‌ای که از لالیگا آمد و در نخستین بازی‌اش برای فولاد تک‌گل این بازی جنجالی را به ثمر رساند.

   حاشیه؛ بله یک بوهایی می‌آید
درباره برتری‌های تاکتیکی فولاد مقابل پرسپولیس و ناتوانی تیم یحیی در بازی‌های اخیرش مقابل این تیم خواندید، ولی آیا از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت اتفاقات حاشیه‌ای هیچ نقشی در پیروزی میزبان نداشته است؟ طبیعتا خیر. تحلیل مسابقه‌ای که به‌خصوص در نیم ساعت پایانی‌اش تنش‌های فراوانی داشت و بارها با وقفه و درگیری روبه‌رو شد، بدون توجه به این درگیری‌ها غیرممکن است. به‌خصوص با توجه به سابقه قبلی نیمکت‌نشینان فولاد در اینگونه درگیری‌ها. بعد از بازی روز جمعه، صحبت‌های 2سال قبل محمود فکری درباره این تیم و نیمکتش دوباره وایرال شد و همه معتقد بودند آن حرف‌ها اگر چه بی‌ادبانه بوده، اما عاری از حقیقت نبوده‌اند. به یاد بیاوریم که پیش‌تر فرهاد مجیدی و چند سرمربی دیگر نیز همین گلایه‌ها را تکرار کرده بودند. اساسا نیمکتی که دستیاران فعلی نکونام در آن حضور داشته باشند، نمی‌تواند عاری از تنش و حاشیه باشد و باور کردن اینکه کسی با سوابق مهدی هاشمی‌نسب نه برای جنگ و دعوا بلکه برای استفاده از داشته‌های فنی‌اش در این کادر حضور دارد، غیرممکن به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه وقت‌کشی‌های فراوان بازیکنان فولاد در روز جمعه چیزی فراتر از میانگین رایج در فوتبال ایران بود و ورود توپ‌های اضافی به داخل زمین هم از آن بی‌اخلاقی‌های نوبرانه‌ای بود که به‌ندرت دیده شده‌ است. نقد اینگونه حرکات، کاملا ضروری است و شاید بیشتر از هر کسی خود جواد نکونام باید برای رفع اتهام و احیای برند خودش به واکاوی این ماجراها بپردازد. امروز دیگر پیشرفت نکونام در مربیگری، بدون سم‌زدایی از کادر و نیمکت خودش، کمی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اما توانایی‌های فنی او نیز نباید به واسطه این مسائل زیر سؤال برود. تیم نکونام احتمالا بعد از این برد شرایط بهتری پیدا می‌کند و نتایج کابوس‌وار نیم‌فصل اول را تا حدود زیادی جبران خواهد کرد. اما خود نکونام بیش از هر چیز باید به رفع اتهاماتی بیندیشد که روی توانایی‌های فنی او سایه انداخته‌اند.

فوتبال زشت، زشت است
زلاتان، فیفا و دیگران معتقدند که فقط کسب پیروزی نیست که اهمیت دارد

عده‌ای معتقدند که در فوتبال تنها نتیجه است که اهمیت دارد و 50سال بعد کسی یادش نمی‌آید چه تیمی با چه سبکی برنده شده بود. حتی بعضی بی‌اخلاقی‌ها و ناجوانمردی‌ها جاودانه هم شده‌اند؛ به‌طور مثال هنوز هم همه از تقلب مارادونا که با دست به انگلیس گل زد، به‌دست خدا تعبیر می‌کنند و آن را موجه جلوه می‌دهند. اما همیشه هم اینگونه نیست. روی آوردن به اقدامات ناجوانمردانه برای کسب پیروزی مذموم است. برای نمونه، یونان2004 که توانست بدون هیچ تقلبی در یورو قهرمان شود، هیچ وقت تیم ماندگاری در تاریخ نشد. هم‌اکنون هیچ‌کس از یونان اتو ره‌هاگل حرف نمی‌زند یا آن تیم را ستایش نمی‌کند.
گلزن اسپانیایی فولاد و مربیان این تیم گفته‌اند در فوتبال پیروزی است که اهمیت دارد. این در حالی است که زلاتان ایبراهیموویچ در مذمت رفتار بازیکنان آرژانتین در طول جام جهانی و پس از قهرمانی گفته است: «رفتار بازیکنان آرژانتین بعد از بردن فرانسه بسیار بد بود. قهرمان شدند اما تاریخ آنها را به یاد نمی‌آورد بلکه تنها مسی را به‌خاطر می‌آورد. بسیاری از بازیکنان آرژانتین شایسته احترام نیستند.» چندی پیش خبری پخش شد مبنی بر تحقیقات فیفا درباره رفتار ‌آرژانتینی‌ها پس از قهرمانی. البته بعید است فیفا بخواهد جریمه‌های سنگین برای بازیکنان و فدراسیون این تیم درنظر بگیرد و اگر می‌خواست به این مسائل اهمیت بدهد و میزبانی قطر و جام جهانی پرهزینه‌اش را زیر سؤال ببرد، از همان بازی با مکزیک در دور مقدماتی یا بازی با هلند در مرحله یک‌چهارم پایانی باید روی رفتار این تیم حساس می‌شد. اما به‌نظر می‌رسد جریمه‌هایی در راه باشد.
اخیرا فدراسیون جهانی فوتبال چند بازیکن تیم ملی اروگوئه را به‌دلیل جنجالی که در آخرین بازی‌‌شان در جام‌جهانی۲۰۲۲ رقم‌ زدند، جریمه کرد. این بازیکنان در حالی محکوم شده‌اند که اعتراض آنها کاملا به‌حق بود و به‌خاطر اشتباهات داوری، حق این تیم نادیده گرفته شد. اروگوئه با وجود پیروزی 2 بر صفر مقابل غنا موفق به صعود از گروه H نشد و جای خود را به کره‌جنوبی داد. این اتفاق در حالی رخ داد که در بازی با پرتغال اگر اشتباه فغانی و کمک‌داور ویدئویی روی پنالتی دوم تیم حریف نبود، اروگوئه صعود می‌کرد. در همان بازی با غنا هم در ثانیه پایانی پنالتی مسلم روی کاوانی گرفته نشد و داور در اعلام وقت‌های اضافه هم اشتباه کرد. با همه اینها اعتراض آنها با واکنش شدید فیفا روبه‌رو شده است؛ محرومیت فدراسیون فوتبال اروگوئه از فروش بلیت سکوهای پشت دروازه‌ها در نخستین بازی رسمی بعدی این تیم و پرداخت جریمه 50‌هزار فرانک سوئیس، محرومیت 4جلسه‌ای و جریمه 20هزار فرانکی برای خیمنس، 4‌جلسه محرومیت و پرداخت 20‌هزار فرانک برای موسلرا دروازه‌بان تیم، یک‌جلسه محرومیت و 15هزار فرانک جریمه برای کاوانی و گودین. فوتبال ناجوانمردانه یا رفتار پرخاشگرانه در همه‌جای دنیا مورد تقبیح قرار می‌گیرد و جریمه و محرومیت دارد. این فقط کسب پیروزی نیست که مهم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید