• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183184
+
-

خانه‌به‌خانه، شهری نو

ایده خوب
خانه‌به‌خانه، شهری نو

یک شهر کارگری در سوئد، به‌خاطر گسترش معدن‌کاری در اطراف آن، در حال فرو رفتن در زمین است اما مردم به جای اینکه آن را پشت سر بگذارند و در جای جدیدی مستقر شوند، این شهر را هم با خودشان به جای امنی می‌برند؛ البته فقط خانه‌ها و ساختمان‌هایش را.
سرنوشت شهر کایرونا که تنها 200کیلومتر با دایره قطبی فاصله دارد، با معدن‌کاری گره خورده و 125سال پیش، برای اسکان کارگران یک معدن آهن در این منطقه احداث شد و چند نسل از معدن‌کاران در آن زندگی کرده و روزگارشان را سپری کرده‌اند. اما حالا، کشف معادن جدیدی از برخی مواد معدنی کمیاب در کره زمین، توجه‌ها را دوباره به این منطقه جلب کرده است. کایرونا، مدت‌هاست به‌خاطر معدن‌کاری در حال فرو رفتن در زمین است اما کشف این معادن جدید، سرعت معدن‌کاری را به‌مراتب بیشتر خواهد کرد و مرگ شهر هم زودتر سر خواهد رسید.
نقشه انتقال شهر به جای جدید، با استقبال بیشتر ساکنان آن مواجه شده و از نظر برخی از آنها، شرایط زندگی‌شان را بهتر هم خواهد کرد. یکی از مقامات شهرداری کایرونا گفته است: «مردم همیشه می‌خواستند جاهایی برای گردهمایی، مثل یک میدان بزرگ داشته باشند و ما چنین چیزی نداشتیم. آنها همچنین مراکز خرید بهتری می‌خواستند، درست مثل خیابان‌هایی که در دیگر شهرها به مرکز خرید تبدیل می‌شود. و از همه مهم‌تر، دسترسی به طبیعت بود؛ مردم در این شهر، علاقه زیادی به زندگی در فضاهای بیرونی دارند. همه اینها در شهر جدید میسر خواهد شد.» البته انتقال 450هزار مترمربع خانه، مدرسه، اداره، و ساختمان‌های اداری و تجاری، آن هم دانه به دانه، کمی زمان خواهد برد و زودتر از سال2035 به پایان نخواهد رسید. یکی از حساس‌ترین این ساختمان‌ها، کلیسای معروف آن است که در سال1912 احداث شده و جا به جایی‌اش، با حساسیت فراوانی همراه است.
مردم این شهر، به این کلیسا اهمیت زیادی می‌دهند و همچون یک میراث فرهنگی و اثر باستانی با آن رفتار می‌کنند. کایرونا 23هزار ساکن دارد و به‌خاطر طبیعت خاص خود، ازجمله بروز پدیده شفق قطبی، جنگل‌های توندرا، 7رودخانه و 6هزار دریاچه، گردشگران زیادی را به‌خود جلب می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید