• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183117
+
-

ماموریت غیرممکن‌ ریل‌گذاری جدید با بودجه‌ای کمتر از ۵۰۰میلیارد تومان

بودجه پیش‌بینی‌شده برای سازمان سینمایی چقدر با ماموریت‌های این سازمان همخوانی دارد ‌

سینمای ایران
ماموریت غیرممکن‌ ریل‌گذاری جدید با بودجه‌ای کمتر از ۵۰۰میلیارد تومان

همه آنچه محمد خزاعی در ماه‌های اخیر در سفرهای استانی و حضورش در محافل هنری بر زبان آورده از عزمی جدی برای ریل‌گذاری جدید سینمای ایران حکایت دارد. به اینها برپایی جشنواره‌ها، توجه به معیشت اهالی سینما و تقویت زیرساخت‌ها و تکمیل و تجهیز و ساخت سالن‌های سینما را هم اضافه کنید و درنهایت بودجه‌ای را درنظر بگیرید که برای سال آینده رقمی کمتر از ۵۰۰میلیارد تومان است. با این بودجه به‌نظر می‌رسد در سیاست ریل‌گذاری جدید برای سینمای ایران باید تجدید نظر صورت گیرد.
بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال۱۴۰۲، ۶هزار و ۴۳۰میلیارد و ۸۹۷میلیون تومان است. از این میزان، سهم سازمان سینمایی، ۴۸۲میلیارد و ۱۵۶میلیون تومان، معادل 5.7درصد بودجه کل این وزارتخانه است.
البته که در بخش اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ای معادل ۳۲۰میلیارد و ۵۹میلیون تومان به برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری‌های نوین صنعت سینما اختصاص خواهد یافت که این بودجه در قیاس با سال۱۴۰۱، بیش از ۱۶میلیارد تومان کاهش داشته است. سازمان سینمایی در حالی برای سال۱۴۰۲، احتمالا بودجه ۴۸۲میلیارد و ۱۵۶میلیون تومانی دریافت خواهد کرد که این میزان برای سال۱۴۰۱، حدود ۳۳۷میلیارد تومان بوده است.
این سازمان در سال۹۸، ۲۱۰میلیارد و برای سال۹۹، ۲۷۵میلیارد تومان بودجه داشته است.

بودجه‌ای که کفاف خانواده بزرگ سینمای ایران را نمی‌دهد
آیا بودجه پیش‌بینی شده برای سازمان سینمایی جوابگوی ماموریت‌های این سازمان و نیازهای سینمای ایران هست؟ خبرگزاری رسمی دولت در تحلیلی سهم سینمای ایران از بودجه را ناکافی دانسته است: «بودجه سازمان سینمایی اگرچه برای سال۱۴۰۲، شاهد افزایش نسبی است اما مطالبات بر زمین مانده و ضریب نیاز سینمای ایران به اندازه‌ای است که کاش توجه بیشتری به این پیشران فرهنگی کشور می‌شد. برگزاری حدود ۸جشنواره سینمایی، تزریق مالی به نهادهایی چون فارابی، خانه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، لزوم تقویت و رشد فناوری و ایجاد فضاها و ظرفیت‌های جدید در حوزه تولید، عرضه و تقاضا به‌ویژه در حوزه سینمای مناطق و شهرستان‌ها، مبارزه با قاچاق فیلم، ارائه مشوق‌های مالی به برخی آثار حوزه اکران، ازجمله سرفصل‌های هزینه‌زا برای سازمان سینمایی در سال آینده است. این سازمان همچنین برای سال آینده، باید بودجه‌ای را برای تکمیل ظرفیت یک‌هزار سالن سینمایی در کشور کنار بگذارد که برآورد این بودجه در شهرهایی که سالن‌های نیمه‌کاره دارند، امری دشوار محسوب می‌شود. ضمن اینکه توجه به معیشت اهالی سینما و بدنه صنوف، از دیگر دغدغه‌های جدی سازمان سینمایی برای سال آینده است که از محل این بودجه تامین خواهد شد. لزوم حمایت از زیرساخت‌های سینما و ریل‌گذاری‌های جدید برای رسیدن به صنعتی پویا در زمینه سینمای داخل نیز از دیگر ضروریاتی است که حتما ‌ سرلوحه برنامه‌های سال آینده سازمان سینمایی قرار دارد. برنامه‌هایی که البته بودجه‌های کلانی را می‌طلبد که تامین آن با این ارقام پیشنهادی، بسیار دشوار خواهد بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید