• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18291
+
-

شهر در رسانه ها

ضرورت مقاوم‌سازی‌ بافت‌های ناکارآمد تهران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی» در مورد نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران که اخیرا تهیه شده‌اند، توضیح داده  است: «براساس این نقشه‌ها بافت‌های فرسوده مناطق‌شهری و میزان خطراتی که در بافت‌های فرسوده در حریم گسل‌ها برای شهر تهران درصورت بروز زلزله احتمالی ایجاد خواهد شد، تعیین شده است.» علی بیت‌اللهی گفته: «محلات گلابدره، دارآباد و فرحزاد، در‌بردارنده بافت ناکارآمد هستند و همینطور این بافت ناکارآمد در حریم گسل‌ها واقع شده‌اند. به همین دلیل بیشترین توجهات ما به آن مناطق جلب شده است.» این استاد دانشگاه پیشنهاد داده است: «در آن مناطق(گلابدره، دارآباد و فرحزاد) به سبب کاهش خطرات بالقوه، دست‌اندرکاران اجرایی کشور و تصمیم‌گیران کلان در اسرع وقت تدابیر لازم را بیندیشند. بدین‌معنا که اگر اقدامی برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در حال انجام است این 3محله در اولویت دست‌اندرکاران قرار گیرد.»

همکاری دولت، مجلس و شهرداری تهران

یک نماینده مجلس طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» پیرامون اولویت‌های مدیریت شهری تهران، با اشاره به ضرورت ساماندهی به ساخت‌وساز برج‌ها، توسعه فرهنگسراها و شوراهای محله، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و لزوم تداوم اقدامات مثبت شهرداری، درباره ضرورت همکاری بیشتر دولت، مجلس، شورا و شهرداری تهران می‌نویسد: «مجلس و به‌ویژه کمیسیون‌های شوراها و عمران کاملا آمادگی پیگیری لوایح صادرشده از سوی دولت یا شورای‌عالی استان‌ها را دارند. همچنین اعضای شورای شهر تهران نیز امروز یکدست و همگام‌تر از گذشته با یکدیگر هستند و به‌دلیل نگاه فکری و دسته‌بندی جناحی مشترک اختلاف نظری با یکدیگر ندارند. علاوه براین باتوجه به رأی بسیار بالای اعضای شورای شهر و شهردار تهران آنها قدرت اجرایی بالایی نیز دارند. کمیسیون شوراهای مجلس نیز همواره در خدمت مردم برای حل معضلات کلانشهری است و همواره با کمک سایر قوا در تلاش برای رفع معضلات و مشکلات حوزه شهری تهران است.»

چالش‌ها و پیچیدگی‌های برقراری امنیت در شهر

روزنامه «قانون» درباره چالش‌ها و پیچیدگی‌های برقراری نظم و امنیت در شهرها با ناصر فکوهی گفت‌وگو کرده است؛ وی درباره امنیت شهر بر این باور است که در شهر وضعیت ظریف‌تر، دقیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. به‌این معنی که در شهر ما با فضا و زمان‌های‌ پیچیده‌تر و متراکم‌تری سروکار داریم که در آنها افراد بسیار بیشتری درفواصل بسیار نزدیک‌تر با یکدیگر زندگی می‌کنند. از این‌رو با تأکید بر اینکه «همه‌‌چیز باید سرجای خودش باشد» می‌گوید: «از آنجا که افراد باید با هم و در یک ریتم زمانی و فضایی مشترک زندگی کنند تا مبادله شهری و اجتماعی ممکن شود، لازم است به حداقلی از مشترکات (commons) رسید.» این جامعه‌شناس درباره «امنیت نرم‌افزاری» شهر توضیح می‌دهد: «ایجاد شرایط روحی، روانی و مادی و آسایش و رفاه به‌صورتی که دلیل و انگیزه‌ای برای ناامن شدن محیط شهری به‌صورت مقطعی یا سرایتی از نقطه‌ای به نقطه دیگر وجود نداشته باشد یا این امکان به حداقل برسد.»

شهروندان به‌دنبال فرصتی برای فرار از پرند!

خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی با عنوان «پرند و هزینه‌ای که تلف می‌شود» نوشته: «این شهر با ظرفیتی حدود 700تا 850هزار نفر، به‌دلیل عدم‌توسعه زیرساخت‌های لازم، تابه‌حال تنها توانسته حدود 230هزار و400نفر را در خود جای دهد. به‌ بیان‌ دیگر میلیاردها تومان که برای ایجاد این شهر هزینه شده بلااستفاده مانده است.» بنابر این گزارش، بررسی‌ها علت بی‌اقبالی به شهرجدید پرند را به نبود خط ریلی مناسب، نداشتن زیرساخت‌های شهری و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های شغلی مناسب در این شهر نشان می‌دهند. حتی برخی واحدهای ساخته‌‌شده‌ مسکن مهر این شهر فاقد انشعابات است. به نوشته ایسنا، پرند این روزها به شهری تبدیل‌شده که ساکنانش برای تأمین نیازهای اساسی مانند درمان باید از آن خارج شوند و تنها منازل آن به خوابگاه تبدیل‌شده است. کمبود شدید فضای آموزشی و تفریحی به همراه مشکلاتی مانند حمل‌ونقل عمومی باعث شده بیشتر ساکنان پرند به‌دنبال نخستین فرصت برای فرار از این شهر باشند.

انتقاد از گزارش شهرداری درباره آثار طرح ترافیک97

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی، ارزیابی شهرداری تهران از آثار اجرای طرح ترافیک ۹۷ در پایتخت را «زودهنگام» توصیف کرده و نمودار منتشرشده در این زمینه را مبهم دانسته است: «در این نمودار، از شاخص «کیلومتراژ ترافیک» استفاده شده که کاهش میانگین هفتگی پیمایش خودرو -طول ترافیک- در ایام اجرای طرح جدید نسبت به هفته قبل از آن را نشان می‌دهد. کارشناسان ترافیکی با مطرح کردن «یک سؤال بزرگ» درباره نتیجه‌گیری انجام‌شده، ۹ ابهام درباره نحوه سنجش، مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن، خلأ مقایسه نقطه‌ای و همچنین نبود آمار خودروهای ورودی به محدوده طرح است.» نمودار مذکور نشان‌دهنده موضوع دیگری هم هست؛ اینکه اگرچه بار ترافیک و طول پیمایش در ساعات پیک کاهش محسوس داشته اما در ساعات غیرپیک، این کاهش چندان محسوس نیست؛ درحالی‌که قبل از اجرای طرح جدید فاصله زیادی بین پیک و غیرپیک قابل مشاهده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید