• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18283
+
-

جزیره ناشناخته

جایی در خلیج‌فارس و در نزدیکی‌های تنگه مهم هرمز که یک‌جورهایی شاهراه تنفسی خلیج‌فارس محسوب می‌شود، جزیره هرمز آرام گرفته است. البته شاید این جزیره را کمتر از کیش و قشم و دیگر جاهای گردشگری ایران بشناسید اما همین جزیره ناشناخته، جاذبه‌هایی دارد که حسابی شما را نمک‌گیر خود خواهد کرد.

آبسنگ‌های مرجانی

این جاذبه‌های طبیعی را جزو زیرسیستم‌های دریایی می‌دانند که غالبا در آب‌های کم‌عمق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مشاهده می‌شود. این جاذبه‌ها، بستری سخت و صخره‌های آهکی داشته و در آنها مرجان‌ها به همراه خرده‌سنگ‌ها و ماسه‌های پراکند دیده می‌شوند. آبسنگ‌های مرجانی هرمز را با 125هکتار وسعت، می‌توانید در جنوب شرقی جزیره مشاهده کنید؛ جایی که در زمان جزر از آب خارج شده و هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. نکته بعدی، این است که این آبسنگ‌های مرجانی، زیستگاه مناسبی برای لاک‌پشت‌های دریایی بوده و تنوع آبزیان هم در آنها بالاست که به‌تنهایی جاذبه‌ای عالی محسوب می‌شود.

جنگل‌های مانگرو

از دیگر جاذبه‌های هرمز، می‌توان به جنگل‌های مانگرو یا همان ‌جنگل‌های حرا اشاره کرد. این جنگل‌های دست‌کاشت، با وسعت 16هکتار، زیستگاه هزاران قطعه از گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی همچون اگرت، پرستوی دریایی و کاکایی هستند. این پوشش‌های گیاهی، تنها درختان چوبی نواحی جزر و مدی سواحل گرمسیری و نیمه‌گرمسیری محسوب می‌شوند که توان مقابله با شوری آب‌ دریا را دارند.

لاک‌پشت دریایی

لاک پشت ها نیز جزو جاذبه‌های طبیعی هرمز محسوب می‌شوند. در میان آب‌های خلیج‌فارس پنج‌گونه لاک‌پشت دریایی شناسایی شده که دو گونه شامل لاک‌پشت دریایی سبز و لاک‌پشت منقار‌عقابی را می‌توان در سواحل شنی و ماسه‌های نرم این جزیره مشاهده کرد که تخمگذاری می‌کنند. تغذیه آنها نیز از علف‌های دریایی و جنگل‌های مانگرو است. در واقع شما در کرانه ساحلی شرق هرمز می‌توانید تراکم این لاک‌پشت‌ها را مشاهده کنید. روزهای بیرون آمدن لاک‌پشت‌های نوزاد از تخم‌ها و حرکت‌شان به سمت دریا،  زمان مورد علاقه گردشگران این منطقه است.

بسترهای جلبکی

 جلبک‌های دریایی را بیشتر می‌توان در مناطق صخره‌ای و سنگی پیدا کرد؛ جایی که محدوده مابین جزر و مد  باشد. همین جلبک‌ها، منبع تغذیه موجودات دریایی و آبزیانی نظیر سخت‌پوستان، نرم‌تنان، ‌ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و پستانداران دریایی هستند. اگر دل و دماغ داشته باشید و حوصله به خرج بدهید، هنگام جزر می‌توانید فرش‌های جلبکی را در کرانه‌های سنگی هرمز مشاهده کنید که یکی از جلوه‌‌گری‌های طبیعی این جزیره است.

کرانه‌های ساحلی

در هرمز، چند مدل کرانه ساحلی را می‌توانید مشاهده کنید. نخستین کرانه‌ها، همان سواحل شنی و ماسه‌ای هستند که به‌صورت باریکه‌هایی 30 - 20 متری در سمت شرق جزیره تا جنوب آن دیده می‌شوند. در تمام فصول سال می‌توانید حضور پرندگان دریایی را در این مناطق مشاهده کنید.  کرانه‌های سنگی نیز از دیگر مناطق دیدنی جزیره هستند. این کرانه‌ها، کوه‌ها و ارتفاعات سنگی کنار ساحل را تشکیل می‌دهند که از سواحل جنوبی تا غرب جزیره کشیده شده‌اند. این کرانه‌ها را می‌توانید به‌صورت پرتگاه‌هایی بدون سواحل ماسه‌ای مشاهده کنید که هنگام جزر از آب خارج شده یا به‌صورت مناطق سنگی و صخره‌ای کم‌ارتفاع و آب‌گرفته دیده می‌شوند. بیشترین پهنه‌های جلبک منطقه در این سواحل قابل مشاهده است و غارهای دریایی‌ را نیز در دل خود دارند.

دشت‌های آهوان

جزیره هرمز، بیشترین تعداد آهوان سرگردان در هرمزگان را دارد. این آهوها به‌ صورت آزادانه در کل جزیره رفت‌وآمد می‌کنند. بومیان رفتار خوبی با این‌گونه‌های زیستی دارند و همین باعث شده آنها آزادانه در جزیره رفت‌وآمد کنند. حتی ممکن است به چادر و کمپ‌تان نزدیک شوند و شما بتوانید با کمی غذا با آنها ارتباط بگیرید.



قلعه پرتغالی‌ها

زمانی که پرتغالی‌ها در اروپا قدرت گرفتند و شروع به دست‌اندازی به نقاط مختلف دنیا کردند خلیج‌فارس و جزیره هرمز هم از این دست‌اندازی‌ها در امان نماند. آنها استحکامات و قلعه‌ای هم ساختند تا بتوانند در برابر هجوم نیروهای بومی و ایرانی مقاومت کنند. بعدها که این اشغالگران از هرمز و خلیج‌فارس بیرون رانده شدند، قلعه پرتغالی‌ها در این جزیره باقی ماند تا روایتگر تاریخ این سرزمین باشد.

معدن خاک سرخ

تنها معدن خاک سرخ را می‌توان در هرمز پیدا کرد. خاک سرخ جزو بهترین  خاک‌هاست و استفاده‌هایی در لوازم آرایشی و صنعت و... دارد. جالب است بدانید بومیان منطقه از این خاک حتی در پخت نان هم استفاده می‌کنند و برایشان جنبه خوراکی دارد. این خاک سرشار از آهن است و در زبان محلی به آن گلک می‌گویند.

جاذبه حفره‌های ساحل صخره‌ای

نیمه‌جنوبی هرمز از صخره‌های کم‌ارتفاعی تشکیل شده که حفره‌های کوچک یا بزرگی در خود دارند. این حفره‌ها که بر اثر فرسایش پدید آمده‌اند محل زندگی گیاهان خودرو شده‌اند و آب در آنها جمع می‌شود. همچنین فرورفتگی‌های نسبتا بزرگی در صخره‌ها دیده می‌شود که بر اثر برخورد امواج دریا به‌وجود آمده که به پرتاب ساحلی معروف هستند. این فرورفتگی‌ها در پایین صخره‌ها ایجاد شده و به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود.

ساحل معروف سرخ

در هرمز ساحلی وجود دارد که به رنگ سرخ است و به همین نام هم معروف شده است. آب دریا که به طرف ساحل می‌آید با این سرخی درهم می‌آمیزد و آن را رنگین می‌کند. به این ترتیب، این رنگ سرخ با حرکت آب دریا، حرکت کرده و صحنه‌ای شگفت‌انگیز خلق می‌کند.

دره رنگین‌کمان

این دره در جنوب غربی جزیره واقع شده و کوه‌هایی آن را احاطه کرده که رگه‌هایی از رنگ‌های زرد، سفید، قرمز و... در تن آنها دویده است. ترکیب این خاک‌ها و رنگ‌ها، یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره را ساخته است.

جاذبه‌های دیگر

درصورتی که از جاذبه‌های زیستی و طبیعی فارغ شدید، می‌توانید نسبت به تماشای جاذبه‌های غیرزیستی و غیرطبیعی هم اقدام کنید. این جاذبه‌ها ارزش فرهنگی و تاریخی دارند. از منابع گردشگری تاریخی و فرهنگی جزیره هرمز می‌توان به برج ناقوس، قصر صورت، قصر بی‌بی گل، ویرانه‌های دارالعلم قدیم، خانه زعفرانی، برج تیرانداز، خرابه‌های شهر قدیم هرمز و زیارتخانه حضرت خضر اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید