• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182055
+
-

نقل‌قول‌خبر/موتور‌های‌آلاینده به راکب آسیب می‌زند

مهدی چمران-رئیس شورای اسلامی شهر تهران

راه‌حلی که می‌توان برای رفع مشکل موتورسیکلت‌ها پیشنهاد کرد این است که بخش اعظمی از کسانی که برای کار موتورسیکلت‌ دارند، بتوانند از موتورسیکلت برقی استفاده کنند. الان برای حدود 300تا350هزار دستگاه موتورسیکلت برنامه‌ریزی شده است و وامی هم برای خرید این موتورسیکلت‌ها تعیین می‌شود. موتور‌سیکلت‌های برقی گران هستند اما به‌دلیل اینکه بنزین مصرف نمی‌کنند، سازمان‌های مسئول باید تسهیلاتی برای این مد حمل‌ونقلی در نظر بگیرند تا شهروندان تشویق به استفاده از این وسیله جدید شوند. این موضوع هم مطرح شده است که چون صاحبان موتور‌سیکلت‌های‌کار از اقشار نیازمند و محروم هستند، نباید با آنها برخورد قهری کرد. ما هم در مدیریت شهری به این موضوع باور داریم اما باید این مسئله را در نظر گرفت که آسیب ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و دودزا در درجه اول به راکب و صاحب آن می‌رسد.

طرح‌های ساماندهی باید مستمر باشند

علیرضا نادعلی-سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران
در طرح تحول حمل‌ونقل در شهرداری یکی از موضوع‌هایی که  دنبال می‌کنیم، تبدیل موتورسیکلت‌‌های بنزینی به برقی است تا این مد حمل ونقلی آلوده‌کنندگی کمتری داشته باشد. این هم یک جنس ساماندهی است که به کمک تسهیلات مالی انجام می‌شود. به‌عنوان یک عضو فرهنگی شورا معتقد هستم که فرهنگسازی هم باید در کنار همه این کار‌ها اتفاق بیفتد. آنچه درباره ساماندهی موتورسوار‌ها از چند ده سال گذشته در تهران اتفاق افتاده یک اتفاق موقت بوده است. یعنی یک رها‌شدگی طولانی و بعد یک سختگیری زیاد، ولی طولانی‌مدت. در نتیجه این عزیزان را عادت‌ داده‌ایم به اینکه خودشان را برای یک دوره سختی آماده کنند و در آن مدت فضا را اداره کنند تا زمانی که سختگیری کاهش پیدا کند و دوباره بتوانند به تخلفاتی مانند حرکت در خط ویژه و پیاده‌رو، حرکت برخلاف جهت در میدان‌ها و معابر  ادامه دهند. اگر بخواهیم این مسئله را اصلاح کنیم باید به‌صورت متناوب با فاصله‌های زمانی کمتر یا به‌صورت پیوسته برنامه‌های فرهنگسازی را اجرا کنیم.

نیاز به ایستگاه‌های شارژ کافی داریم

سید مجتبی شفیعی-مدیرعامل سازمان ترافیک و حمل ونقل شهرداری تهران
 پیمایش یک موتورسیکلت عادی در شهر تهران کمتر از 30کیلومتر بر ساعت است که بیشتر موتورسیکلت‌های برقی معرفی‌شده، همین میزان پیمایش را دارند. بعضی از آنها هم تا 80کیلومتر پیمایش دارند و اگر کاملا بارگیری شوند و در شیب تند حرکت کنند این رقم تا 50کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که استقبال از موتور‌های برقی در جامعه کُند پیش می‌رود، این است که ایستگاه‌های شارژ توسعه پیدا نکرد‌ه‌اند. مدتی پیش شهرداری به «گروه مپنا» 10نقطه را معرفی کرد که در آنها، دستگاه‌های شارژ تولید‌شده را نصب کند. این موتورسیکلت‌ها و دیگر وسایل نقلیه برقی کارایی مناسبی دارند اما به شرط اینکه اعتماد مردم جلب شود و مردم کارکرد آنها را ببینند. قیمت مخصوصا در حوزه موتورِ کار خیلی مهم است و عمده پولی که خریدار پرداخت می‌کند برای باتری مصرف می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید