• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181895
+
-

نقاشی چندلایه 6متری با ورقه‌های فلزی تراش‌خورده

درخشش «عروج» در عباس‌آباد

سازه حجمی عروج با ترکیبی از نقاشی سنتی ایرانی و تصویر سردار شهید سلیمانی در اراضی عباس‌آباد رونمایی شد

گزارش
درخشش «عروج» در عباس‌آباد

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

هنر نقاشی ایرانی از چند قرن قبل به‌کار گرفته شد تا سازه‌ای بزرگ و چندلایه ساخته شود؛ سازه‌ای از ترکیب فلزات صیقل داده شده، ورقه‌های برش‌خورده، چهارچوب بزرگ 6متری و عناصر گوناگون نمایشی که در میان آن تصویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دیده می‌شود. «سازه حجمی عروج» که دیروز در منطقه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد رونمایی‌شد، بخشی از برنامه‌های گرامیداشت شهیدقاسم سلیمانی است.
رئیس شورای شهر که در این مراسم حضور داشت، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: «ما برای نشان دادن شخصیت‌های مهم کشورمان در دوران دفاع‌مقدس یا بعد از آن یا شخصیت‌های علمی‌ای که داریم باید بیشتر از هنر استفاده کنیم و هرقدر که بخواهیم اینها را ماندگار کنیم، باز هم هنر کمک بیشتری خواهد کرد. در زمینه هنر می‌شود آثار ماندگاری به‌وجود آورد که تأثیر بیشتری روی مردم می‌گذارد.»

الهام از آثار سنتی

مهدی چمران با اشاره به سازه عروج ادامه داد: «کاری هم که انجام شده الهام گرفته از آثار سنتی و قدیمی ماست، ولی با متریال و بیان دیگری نشان داده شده است. این آثار قطعا بینندگان و به‌ویژه نسل جوان را به فکر فرو‌می‌برد که بیشتر با شخصیت شهید سلیمانی آشنا شوند.»

نگاه هنری

مدیرعامل منطقه فرهنگی و‌ گردشگری اراضی عباس‌آباد نیز با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پیش‌رو گفت: «اراضی عباس‌آباد با نگاه معماری و هنری تلاش کرده است موضوعات اجتماعی و فرهنگی را به مردم معرفی کند؛ به همین دلیل برنامه‌های مذهبی و دینی هم با این نگاه دنبال می‌شوند.»
سیدمحمدحسین حجازی با اشاره به اینکه پروژه عروج یک کار هنری و ماندگار است، افزود: «ما برنامه‌های مختلفی برای پاسداشت خاطره حاج‌قاسم داریم و در آن تلاش‌کردیم به این نگاه هنری سمت و سو بدهیم. الان گرایش عمومی جامعه ما به سمت نسل جوان است. اگر بخواهیم در فضای مذهبی و دینی فعالیت کنیم قالب هنر، بهترین قالب برای کار است. امیدواریم با معرفی این کار در برنامه‌های گردشگری عباس‌آباد، مردم بتوانند از آن استفاده کنند.» او درباره محل نصب نهایی سازه عروج گفت: «طرح جامع اراضی عباس‌آباد براساس اسناد بالادستی طراحی شده و بنا بر برنامه‌ریزی، قرار است در محدوده‌ای با نام گذر فرهنگی، هر فصل نمونه اثری داشته باشیم. سازه حجمی عروج نخستین اثر در گذر فرهنگی است و قرار است 6اثر دیگر با موضوعات خاص خود ساخته شود.»

فضای عمومی شهر

عضو کمیسیون فرهنگی شورا که در این مراسم حضور داشت نیز با اشاره به اینکه آثار هنری نباید به‌صورت موزه‌ای و محدود دیده شوند، گفت: «المان‌هایی که می‌تواند محتوای معرفتی برای شهروندان داشته باشد، نباید در یک‌جا حبس شود. یعنی این آثار نه‌تنها در موقعیت‌های گردشگری بلکه باید در فضا‌های رویت‌پذیر داخل شهر هم دیده شوند؛ فضا‌هایی مانند میادین کنار آب‌نما‌ها و بوستان‌ها و...»
علیرضا نادعلی افزود: «توان و پیشینه هنری داریم و هنرمندان با استعدادی هم داریم. موقعیت‌های باز و خوبی هم برای استقرار اینها داریم و سازمان‌هایی مانند اراضی عباس‌آباد، زیباسازی و دوستان دیگر هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند.»
او اظهار کرد: «از طرف دیگر با  مدل و اعتقادی که به جهاد تبیین داریم نباید به برنامه‌های مناسبتی بسنده کنیم و باید در طول سال نیز به آن بپردازیم.»

مکث
حجم نگاره

طرح سازه حجمی عروج از اثر استاد محمود نقاش در قرن نهم و دهم هجری گرفته و به‌صورت حجم‌نگاره طراحی شده است. بخش‌های مختلف نقاشی روی ورقه‌های براق حکاکی و بریده شده و در لایه‌های مختلف با پیچ و مهره و جوشکاری نصب شده ‌است.
روی تعدادی از قطعات فلزی آبکاری انجام شده  تا در شرایط جوی مقاومت داشته باشد. برخی اصلاحات هم در 10روز آینده در آن انجام می‌شود تا مناسب نصب و نگهداری طولانی‌مدت در فضای باز باشد. نمونه‌هایی از این اثر نیز، در ابعاد کوچک‌تر برای ارائه به شهروندان نیز ساخته شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید