• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181647
+
-

اعضای پارلمان شهری تهران خواستار ورودجدی قوای مجریه، مقننه و قضاییه به موضوع بحرانی آلودگی هوای پایتخت شدند

پرونده خاطیان آلودگی هوا روی میز محاکمه

شورا
پرونده خاطیان آلودگی هوا روی میز محاکمه

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

آلودگی هوا؛ معضل لاینحلی که اعضای پارلمان شهری را بر آن داشت تا طی نامه‌ای از سران 3 قوا بخواهند تا با صدور دستورات عاجل به بهبود وضعیت هوای تهران کمک کنند. این چندمین بار طی مدت اخیر است که شورای شهر از یکسو و شهرداری از سوی دیگر خواستار همکاری 2قوه مجریه و مقننه در تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه حمل‌ونقل عمومی و برخورد جدی قوه قضاییه با خاطیان مرتبط با بحران آلودگی هوا می‌شوند. البته این در حالی است که چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران از گنجانده شدن ردیف 10هزار میلیارد تومانی برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت در بودجه سال آینده کشور از راه تعامل با دولت و مجلس خبر داده بود. حالا با نامه شورا به 3قوه، به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین خواسته کنونی، ارائه پرونده خاطیان آلودگی هوا به مراجع قضایی باشد.
بنابراین به‌نظر می‌رسد در همین راستا محور اصلی صحبت‌های رئیس پارلمان شهری درباره افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا و آسمان پایتخت بود. مهدی چمران روز گذشته قبل از شروع یکصد و هجدهمین جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که امروز اکثر کلانشهرهای کشور با این مشکل مواجه هستند و باید راهکار مؤثری ارائه شود. او با اشاره به نقش تقاطع‌های غیرهمسطح در کاهش آلودگی هوا تأکید کرد: «احداث این تقاطع‌ها منجر به کوتاه‌شدن مسیر تردد و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود. شورا و شهرداری به آب‌وآتش می‌زنند تا اتوبوس و واگن‌های مترو را تأمین کنند و شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.»
به گزارش همشهری، با تبریک آغاز سال جدید میلادی توسط رئیس پارلمان شهری، جلسه شروع شد و علی‌اصغر قائمی به وضعیت بحرانی آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و با بیان اینکه اعضای پارلمان شهری برای رسیدگی به شرایط کنونی تهران نامه‌ای برای رؤسای قوای سه‌گانه (مجریه، مقننه و قضاییه) نوشته‌اند، گفت: «تجارب موفق سایر کشورها نشان می‌دهد که مقابله با پدیده آلودگی غیرممکن نیست و می‌توان با هماهنگی دستگاه‌های متولی، وضعیت را بهبود بخشید.» به‌گفته او توسعه مترو و حمل‌ونقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی موتورهای برقی، عوامل تأثیرگذار در کاهش آلودگی هوا هستند.
آن‌طور که قائمی دیروز در صحن شورا عنوان کرد: «26دستگاه در مقوله مقابله با آلودگی هوا تکالیف قانونی دارند و اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ نباشند امیدی به بهبود وضعیت هوا نیست؛ بنابراین اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان مردم ضمن پوزش از شهروندان بابت استنشاق چنین هوایی از سران قوای کشور می‌خواهیم که با صدور دستوراتی عاجل به بهبود وضعیت هوای پایتخت کمک کنند.»

گلایه چمران از کاهش سهم اوراق قرضه
رئیس پارلمان شهری در واکنش به این نامه عنوان کرد که کاش آن را زودتر می‌دادید. چرا که لایحه بودجه به مجلس ارسال شده است و دولت نمی‌تواند بالاتر از سقف اعلامی برای این موضوع (آلودگی هوا) بودجه‌ای پیش‌بینی کند. او از کاهش سهم شهرداری تهران از اوراق قرضه هم گلایه کرد و گفت: «7هزار میلیارد تومان اوراق قرضه برای کل کشور لحاظ شده است که تصور می‌کردیم 3هزار میلیارد تومان به تهران اختصاص داده شود، اما تنها هزار و 700میلیارد تومان تعیین شده و هیچ افزایش نداشته است. قطعاً این مقدار اوراق قرضه کمکی به شرایط بهبود حمل‌ونقل عمومی تهران نمی‌کند.»

تصویب یک فوریت دو طرح
طرح‌های مربوط به ساماندهی مجموعه‌های ورزشی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، دیروز توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارائه شد و در نهایت اعضای پارلمان شهری با یک فوریت آنها موافقت کردند.

تغییر نام 9معبر و یک پل
 در سیصد و بیست و هشتمین جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران، تغییر نام ۹ معبر و یک پل در 8منطقه (1، 3، 13، 14، 15، 19، 20، 21) مصوب شده بود که دیروز در صحن شورا مطرح و توسط اعضای شورا تصویب شدند.

مکث
پرسش‌ از خبرنگاران، پاسخ از رئیس شورا


دیروز در حاشیه جلسه شورای شهر خبرنگاران پرسش‌هایی در حوزه حمل‌ونقل مطرح کردند و مهدی چمران به آنها اینطور پاسخ داد:
  ساخت 105دستگاه واگن: ساخت این واگن‌ها حداقل 2سال زمان می‌برد و براساس تأکیدات وزیر کشور، شرکت مپنا بخشی از آن را می‌سازد و واگن‌سازی پارس و شرکت‌های دانش‌بنیان هم مشارکت خواهند داشت.
  ورود تاکسی‌های خارجی: پیشنهاد ورود تاکسی ساخت خارج را داده‌ایم. وقتی اتومبیل خارجی وارد می‌شود تاکسی خارجی را هم می‌توانیم وارد کنیم تا در کنار تاکسی‌های داخلی از آنها استفاده شود.
  ممنوعیت تردد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به محدوده فرودگاه امام (ره): پلیس راهور کشور اعلام کرده راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی، راننده‌های داخل شهر هستند و آمادگی خودشان و ماشینشان برای سفر خارج از شهر احراز نشده و ممکن است این صلاحیت را نداشته باشند؛ لذا هم به‌دلیل بحث‌های امنیتی و هم موضوع ایمنی این مسئله مطرح شده است و برای تردد در خارج شهر باید مجوز دریافت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید