• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181539
+
-

این هفته شما شهردار باشید

می توانید در سامانه «من‌شهردارم» اولویت اجرای پروژه‌های محله‌تان را انتخاب کنید

گزارش
این هفته شما شهردار باشید

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

ساکنان پایتخت می‌توانند تا 15دی‌ماه، مهم‌ترین پروژه‌های شهری از نگاه خود را برای قرارگرفتن در لایحه بودجه1402 شهرداری تهران مشخص کنند. امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: این پروژه‌ها قرار است در قالب لایحه بودجه شهرداری تهران در سال۱۴۰۲ به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود. به‌گفته او، شهروندان با شماره‌گیری کد دستوری #۳۱۰*۱۳۷* و همینطور اسکن کیو‌آرکد به صفحه سایت هدایت ‌شوند و یا می‌توانند مستقیما به نشانی manshahrdaram.tehran.ir مراجعه ‌کنند. گفت‌وگو با شهرابی را در ادامه می‌خوانید.

قبلا طرح‌هایی با عنوان نظرسنجی یا دریافت نظر‌های مردمی انجام شده بود، این پروژه چه تفاوتی با طرح‌های مشابه دارد؟
نظرسنجی‌ها بیشتر در قالب دریافت نظرات شورایاری‌ها یا معتمدان محله‌ها بوده است نه اینکه از یک جامعه وسیع که شامل همه شهروندان تهران است سؤال کنند که نظر شما درباره طرح‌های محل سکونت خود چیست؟ این نخستین‌بار در شهرداری تهران و شاید در سطح کشور است که یک سازمان درباره بودجه پیشنهادی سال آینده خود بخواهد از شهروندان نظرخواهی کند. بله، کانال‌هایی برای اخذ نظر وجود داشته است ولی در آخر مشخص نمی‌شد که چند نفر از اهالی یک منطقه موافق پروژه‌‌ای هستند و نظر‌ها تنها از زبان اعضای شورایاری مطرح می‌شد. اما این‌بار نظرات مردمی به‌صورت مستقیم درباره بیش از 2000پروژه دریافت می‌شوند. پوشش‌دادن جامعه آماری بزرگ‌تر ویژگی این طرح جدید است.

در طول روز‌هایی که از آغاز پروژه می‌گذرد، گرایش عمومی شهروندان مشخص شده است؟
داده‌ها هنوز استخراج نشده‌‌ ولی چون پروژه‌ها محلی است، نگاه محله‌محوری و توجه به محیط پیرامونی محل سکونت و کار افراد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

داده‌های استخراج‌شده نهایی چقدر می‌تواند در تقسیم بودجه سال آینده تأثیر ‌داشته باشد؟
واقعیت موضوع این است که ما از میان پروژه‌های توسعه محله‌ای، آنهایی را در بودجه سال1402 درنظر می‌گیریم که امتیاز بیشتری نسبت به سایر پروژه‌ها بگیرند. الان بیش از 2000پروژه بارگذاری شده است و مسلما توان بودجه‌ای ما به اندازه اجرای همزمان همه آنها نیست. تقریبا 2500میلیارد تومان هم اعتباری (از اعتبار سرمایه‌ای) برای این پروژه‌ها درنظر گرفته شده است.

چرا سهم پروژه‌های نوسازی آسفالت و پیاده‌رو و بوستان‌‌ در بین موضوعاتی که به‌نظرسنجی گذاشته شده زیاد است؟
در اینجا از مدل 137 بیشتر استفاده می‌کنیم که خواست مردم را در سطح محلی و منطقه‌ای نشان می‌دهد. شهروندان با جزئیات بیشتری به این موضوع نگاه می‌کنند. البته نظراتی که از طریق معتمدان محلات به شهرداران نواحی و شورایاران منتقل شده بود هم مورد استفاده قرار گرفت که همه اینها پایه اصلی پروژه‌ها را تشکیل دادند.

چرا با وجود سامانه‌های رایانه‌ای باز هم از برخی کارکنان شهرداری برای گفت‌وگوی مستقیم با شهروندان و دریافت نظرات آنها استفاده می‌شود؟
از توانایی کارکنان محلی و نیرو‌های داوطلب استفاده می‌کنیم که سراغ مردم می‌روند و آنها را تشویق به‌مشارکت می‌کنند. این کارکنان شهروندان را راهنمایی می‌کنند که چطور وارد سایت شوند و ناحیه و منطقه  محل سکونت خود را انتخاب کنند.

پس باز‌ هم فعالیت به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود نه دستی؟
اصولا بخش دستی نداریم و همه را به بخش «وب» هدایت می‌کنیم. به‌صورت کلی دسترسی غیراینترنتی به سامانه وجود ندارد و ثبت نظرات باید همه از همین مسیر انجام گیرد. از همه ظرفیت‌های ممکن در سرای محلات، پارک‌‌ها، پاساژ‌ها و هرجایی که مردم حضور دارند، استفاده می‌کنیم.

اولویت‌های شهروندان در بودجه سال آینده چه سهمی خواهند داشت؟
این پروژه‌ها شامل بودجه سرمایه‌ای هستند. 3نوع پروژه در بودجه داریم؛ یکی هزینه‌ای که شامل حقوق، دستمزد و نگهداشت شهر است؛ تملک دارایی شامل پرداخت دیون و تسویه اسناد خزانه و مانند آن است و نوع سوم که سرمایه‌ای محسوب می‌شود و عملیات اجرایی شهر است. الان حدود 10درصد از بخش سرمایه‌های تحت پروژه من‌شهردارم قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه پروژه‌های بزرگ شهری مانند ساخت بزرگراه‌ها بودجه زیادی را به‌خود اختصاص می‌دهند، همین 10درصد هم نشان از توجه به طرح «من شهردارم» دارد.

این کار در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند؟
بله، چون ما باید لایحه بودجه را تا 30دی تحویل شورا بدهیم و برای بودجه سال1402 از نتایج همین طرح استفاده می‌کنیم. در این مرحله تعادل را در تمام محلات حفظ می‌کنیم و براساس بیشترین آماری که در هر محله و منطقه داریم، طرح‌های اجرایی را مشخص می‌کنیم تا یک توازن کلی ایجاد شود. اینطور نیست که یک ناحیه به‌دلیلی مغفول بمانداما بعد از لایحه بودجه این پروژه را ادامه می‌دهیم. البته احتمالا این کار باید در بستر اپلیکیشن انجام شود.

نتایج به‌دست آمده از «من شهردارم» منتشر می‌شود؟
بله. ابتدای هفته آینده جمع‌بندی انجام می‌شود و مشخص خواهد شد که مردم بیشتر به چه مسائلی تمایل داشتند. همچنین به قید قرعه به شهروندانی که در پروژه شرکت کرده‌اند، جوایزی اهدا خواهد شد. این نوع اقدامات فرهنگسازی و کار رسانه‌ای نیاز دارد ولی به‌عنوان نخستین تجربه اگر بتوانیم اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهیم، شهروندان در مقابل پروژه‌هایی قرار می‌گیرند که در ابعاد محلی و برای ساکنان هر محله قابل درک است.

مکث
11محور اصلی

از اطلاعات سامانه 137‌پلاس برای تدوین فهرست پروژه‌های قابل اولویت‌بندی در سایت «من شهردارم» استفاده شده است. در بخشی از نظرسنجی 11محور اصلی قرار دارد تا شهروندان 3مورد آن را به‌عنوان اولویت معین کنند. این 11محور از روی داده‌های سامانه 137‌پلاس انتخاب شده است. از میان یک و نیم میلیون پیامی که از ابتدای سال1400 تا ماه پیش جمع‌آوری شده بود، 120هزار مورد جدا شد که بیشترین فراوانی را داشتند. چند محور اصلی در بین آنها مشترک بود مانند مخازن زباله، بوستان‌ها، علائم ترافیکی و... این نشان می‌داد که مردم بیشتر چه دغدغه‌هایی دارند. از طرف دیگر از بررسی‌های میدانی مدیران منطقه‌‌ای هم برای تنظیم فهرست اصلی استفاده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید