• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181450
+
-

وقتی املاک به شهر بازمی‌گردند

شهرداری تهران در دوره جدید براساس بند6 ماده55 ساماندهی املاک خود را جدی‌تر از هر زمان، در دستورکار قرار داده است

وقتی املاک به شهر بازمی‌گردند

بخشی از فساد و تخلف رخ داده در شهرداری تهران، مربوط به حوزه املاک و اراضی است. زمین‌ها و املاکی که شهرداری تهران مالک آنهاست اما عده‌ای از طرق مختلف با دست‌اندازی، آنها را تصرف کرده‌اند. در 15ماه گذشته سازمان بازرسی شهرداری تهران در راستای صیانت از اموال بیت‌المال و استیفای حقوق شهر و شهروندان، پیگیری‌های مستمری در این حوزه داشته و با همکاری دادسرای ویژه زمین‌خواری و تلاش کارشناسان اداره حقوقی، موفق به بازپس‌گیری املاک تحت تصرف غیر شده است. با استناد به بند6 ماده55 قانون شهرداری‌ها، مدیریت شهری می‌تواند با مجوز شورای شهر املاک خود را با شرایطی به غیر ازجمله نهادها و دستگاه‌ها و... رایگان یا به‌صورت اجاره برای مدت مشخصی واگذار کند و در همین راستا شهرداری تهران املاک خود را شناسایی و درصدد ساماندهی آنهاست. تا‌کنون بیش از 39هکتار از اراضی تصرف شده، آزاد‌سازی‌ و 740مورد هم ساخت‌ساز غیرمجاز در املاک تصرف شده، تخریب و در نهایت حدود 101فقره ملک از افراد خاص تحویل گرفته شده است. در ادامه اهم آزادسازی تصرفات را تشریح می‌کنیم.

منطقه یک
تخلیه املاک توسط افراد خاص

وضعیت املاک این منطقه قدری متفاوت از سایر مناطق است. متصرفان افراد خاص بودند که در ادوار گذشته املاک به آنها واگذار و پس گرفته نشده بود و آنها هم حق مالکیت پیدا کرده بودند و تمایلی به تخلیه نداشتند. در این دوره مدیریت شهری با شناسایی این املاک که تعداد آنها به 43مورد می‌رسید، تلاش کرد و توانست با تخلیه آنها، املاک را آزادسازی و در اختیار بگیرد.

منطقه 2
آزاد‌سازی‌ بیش از 6هزار متر
املاک مسکونی و اراضی در مجموع به مساحت بیش از 6هزار مترمربع تحت تصرف غیر بود که شناسایی و پس از بررسی‌های صورت گرفته با انجام مراحل قانونی و رفع تصرف، در اختیار شهرداری قرار گرفت. یکی از املاک پس از 7سال آزادسازی شد و رفع تصرف املاک همچنان در دستور مدیریت شهری قرار دارد.

منطقه 3
بازپس‌گیری پس از 10سال
ملک 100میلیاردی شهرداری که در طرح دسترسی بزرگراه صدر قرار دارد، حدود 10سال توسط عده‌ای تصرف شده بود و برخلاف اخطارهای صادر شده مبنی بر تخلیه ملک، متصرفان اقدامی نکرده بودند که در نهایت منجر به طرح دعوی و خلع ید در مراجع قضایی و صدور دادنامه‌های بدوی، قطعی و اجراییه مبنی بر محکومیت متصرفان شد.

منطقه 4
بازگرداندن ملک مسکونی به شهرداری
ملک مسکونی به مساحت 700متر و بنای 600متر در خیابان استاد حسن بنا متعلق به شهرداری است و عموم شهروندان باید از آن منتفع شوند اما توسط افراد غیر تصرف شده بود که با پیگیری‌های انجام شده ملک به شهرداری بازگردانده شد.

منطقه 6
پس‌گیری ملک خیابان حافظ
ملک 6طبقه 3واحدی به مساحت 450متر عرصه و هزار و 809متر اعیان در خیابان حافظ در تصرف غیر بود. این ملک بیش از 700میلیارد ریال ارزش دارد و با تلاش کارشناسان اداره حقوقی شهرداری تهران و ارائه مستندات به مراجع قضایی، دستور تخلیه ملک صادر و سند آن به شهرداری منتقل شد.

منطقه 8
دست اندازی به مرکز مهارت‌آموزی کوثر
 مرکز مهارت‌آموزی کوثر(شماره3) با مساحت ۸۲۵ مترمربع عرصه از سال۱۳۹۴ به‌صورت رایگان در اختیار بهره‌بردار قرار داشت. این مرکز با هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شده است اما بهره‌بردار به تعهدات خود عمل نکرده و از این‌رو ملک پس‌گرفته شده و در اختیار بهره‌بردار جدید قرار می‌گیرد.

منطقه 9
واگذاری پروژه گلها به شهرداری
مجتمع تجاری معروف به پروژه گلها واقع در محله امامزاده عبدالله بعد از حدود یک دهه اختلاف میان پیمانکار و شهرداری، از پیمانکار دریافت و در لیست اموال شهرداری قرار گرفت. این مجتمع تجاری 2080مترمربع مساحت دارد و در 4طبقه با 321واحد تجاری احداث شده و حدود 5هزار میلیارد ریال ارزش مالی دارد.

منطقه 17
تخلیه ملک 9میلیارد تومانی
سال90 یک طبقه از ملکی به‌مدت یک‌سال به شرکت خصوصی با اجاره ماهانه مشخصی واگذار شد اما شرکت به تعهداتش عمل نکرد و طبقه دوم ملک را هم تصرف کرد. شهرداری برای بازپس‌گیری ملک که ارزش آن 9میلیارد تومان است اقدام کرد و در نهایت با طرح دعوی در مراجع قضایی، موفق شد پس از 11سال، ملک را از متصرف تحویل بگیرد.

منطقه 18
آزادی‌سازی‌ پروژه شهیدان بهرامی
پروژه مجتمع اداری و تجاری شهیدان بهرامی در شهرک ولیعصر قرار دارد که عملیات اجرایی آن از سال96 تا‌کنون در مرحله نازک‌کاری متوقف شده و بخش خصوصی به‌صورت غیرقانونی آن را به اشخاص غیر واگذار کرده بود. با پیگیری‌های صورت گرفته و براساس حکم مراجع قضایی، پروژه پس از 5سال به شهرداری بازگردانده شد.

منطقه 19
تصرفات 75هکتاری
سودجویان اقدام به تصرف حدود 75هکتار اراضی در محدوده خیابان شقایق تا بزرگراه آزادگان و حدفاصل بزرگراه شهید کاظمی تا خیابان سهیل‌جنوبی و ساخت‌وساز در آنها کرده بودند. با دستور دادستانی، عملیات آزاد‌سازی‌ با حضور نیروهای یگان پلیس، شهربان و عوامل شهرداری انجام و پس از تخریب، املاک آزادسازی شدند.

منطقه 20
رفع تصرف پروژه‌های بزرگ پایتخت
یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری و مسکونی پایتخت (خلیج‌فارس) در خیابان شهید رجایی پس از ۱۰سال رفع تصرف و به چرخه دارایی‌های شهرداری تهران بازگردانده شد. این پروژه 10هزار مترمربع مساحت دارد و ارزش ریالی آن حدود 8هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید