• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 203001
+
-

ماهی‌ها به خانه بازمی‌گردند

ایده خوب
ماهی‌ها به خانه بازمی‌گردند

مهتاب خسروشاهی

در روز چند عدد کیسه فریزر دورمی‌اندازید؟ چند بطری آب معدنی؟ و چند عدد قاشق و چنگال و دیگر ظروف یک‌بار مصرف؟ تا شما در حال فکر کردن و شمارش میزان پلاستیک‌هایی هستید که به محیط‌زیست اضافه‌ کرده‌اید، عده‌ای در حال جمع‌آوری آلودگی‌های ایجاد شده توسط مردم هستند! مثل «سام بنچجیب» که آستین بالازده تا بحران آلودگی پلاستیکی در کشور اندونزی را کاهش دهد و کنترل کند.
بنچجیب با راه‌اندازی انجمن محیط‌زیستی به نام  Sungai Watch تلاش می‌کند تا با نصب موانعی در ورودی رودخانه‌ها در اندونزی، مانع از ورود پلاستیک و دیگر آلایند‌ه‌ها به اقیانوس‌ شود. به‌طور متوسط 2هزار کیلوگرم (4400پوند) زباله پلاستیکی از یک روستا وارد اقیانوس می‌شود. از آنجا که مدیریت صحیحی برای امحاء زباله‌های پلاستیکی در این کشور وجود ندارد، دولت موظف شده تا یک‌میلیون دلار برای کاهش 70درصد از زباله‌های پلاستیکی وارد شده به آب‌ها - ابتدا دریاها- تا سال2025 هزینه و این آلاینده‌ها را پاکسازی کند.
سام بنچجیب همراه با 2خواهر و برادرش انجمن محیط‌زیستی مذکور را در ‌ماه اکتبر سال2020 راه‌اندازی کرد. اگرچه در این مدت مؤسسه آنها با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شد اما عملکرد آنها برای پاکسازی قابل‌قبول بوده است. مؤسسه Sungai Watch توانسته بسیاری از آلوده‌ترین رودخانه‌های اندونزی را پاکسازی و اکوسیستم‌هایی را که به‌دلیل آلودگی پلاستیکی آسیب دیده بودند، با شبیه‌سازی سیستم بازیافت و جمع‌آوری زباله احیا کند. تاکنون بیش از 13میلیون کیلوگرم(بیش از 26میلیون پوند) از زباله‌های پلاستیکی از بستر رودخانه‌ها جمع‌آوری شده است. به‌گفته مدیر این مؤسسه، تاکنون 180زباله‌بند در سراسر آلوده‌ترین رودخانه‌های اندونزی توسط این مؤسسه نصب شده و علاوه بر تیم چهارنفره خانوادگی، 100نفر کارمند تمام‌وقت به این مؤسسه کمک می‌کنند. سام بنچجیب بازگشت ماهی‌ها به آبراه‌ها، احیای جنگل‌های حراء و رشد مناسب درختان این جنگل‌ها را نتیجه فعالیت‌های این موسسه می‌داند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید