• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181131
+
-

مدیریت شهری به دنبال مقاوم سازی تهران

اعضای شورای شهر تهران، نسبت به وقوع زمین‌لرزه در پایتخت هشدار دادند

شورا
مدیریت شهری به دنبال مقاوم سازی تهران

«باید آماده باشیم؛ چراکه اگر زلزله‌ای با این شرایط ترافیک و کوچه‌های تنگ و باریک در تهران رخ دهد، نه فاجعه بزرگ قرن، بلکه فاجعه بزرگ تاریخ خواهد بود.» این بخشی از صحبت‌های رئیس پارلمان شهری در یکصد و هفدهمین جلسه شورا بود. مهدی چمران در سالگرد زلزله بم (5دی1382) که منجر به تخریب کامل این شهرستان شد، از وضعیت ساخت‌وسازهای پایتخت انتقاد کرد و گفت: «تخریب گسترده زلزله بم به‌دلیل عدم‌ایمنی در ساخت‌وسازها بود و به همین دلیل برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخی، شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی با همکاری سایر دستگاه‌ها نباید اجازه دهند که ساختمان‌های ناایمن ساخته شوند.» به‌گفته او، ایران جزو 10کشور حادثه‌خیز است و اگر ساختمان‌ها درست، اصولی و مقاوم ساخته شوند، قطعا و یقینا می‌توانند در برابر زلزله مقاوم باشند.
به‌گزارش همشهری، دیروز رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم گزارشی از عملکرد 450روز این سازمان ارائه داد و فرونشست را تهدید جدی برای شهر تهران دانست و گفت که فرونشست‌ها به‌سرعت در حال نزدیک‌شدن به مرکز تهران هستند و بحران جدی یک یا 2سال آینده پایتخت محسوب می‌شوند. آنطور که علی نصیری عنوان کرده: «افزایش چاه‌های آب توسط شرکت آبفا دلیل اصلی فرونشست‌هاست و این بحران در شیب جنوب‌غربی و شمال‌شرقی و در سطح چند هکتاری پیش می‌رود و می‌تواند شریان‌های حیاتی را تحت‌تأثیر قرار دهد.» او در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری سعی شده این سازمان به محلی برای مدیریت ریسک در شهر تبدیل شود، گفت: «22تیم تشکیل شده و در مناطق 22گانه فعال شده‌اند و اقدام به پایش ساختمان‌ها در ابعاد مختلف می‌کنند و تا‌کنون 522ساختمان مهم (بیمارستان و...) و سازه های بلندمرتبه (بالای 6طبقه) ارزیابی شده است.» به‌گفته نصیری، سند ایمنی کالبدی (ایمنی معابر، ساختمان‌ها و...) در قرارگاه ایمنی تهیه شده است.

موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورا
پس از استماع گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، برخی از اعضای شورای شهر سؤالات و مواردی را مطرح کردند. مهدی عباسی به صدور مجوز ساختمان بلندمرتبه‌ای که روی گسل قرار دارد، اشاره کرد و گفت که آیا جلوی ساخت‌وساز این ساختمان را می‌گیرید یا حداقل بر رعایت حداکثری نکات ایمنی آن نظارت می‌کنید؟ ناصر امانی هم با اشاره به موضوع تاب‌آوری عنوان کرد: «در برنامه سوم توسعه شهر تهران ۱۰حکم درخصوص تاب‌آوری شهر تهران بیان شده است. چند درصد از این احکام محقق شده است؟ سیدمحمد آقامیری هم با اشاره به موضوع آمادگی در برابر زلزله گفت: «در دوره گذشته عنوان شد که تهران آمادگی 20درصدی را در برابر زلزله دارد. در این دوره آمادگی تهران چند درصد است؟» میثم مظفر هم گریزی به فرونشست زد و گفت: «بحث پایش حفره‌های زیرزمینی ضرورت دارد و نیاز است شهرداری تهران تجهیزات و دستگاه‌های خاصی را در این زمینه خریداری کند.» مهدی اقراریان هم مصوبه ساماندهی و توسعه خدمات امداد کوهستان را مطرح و عنوان کرد که چرا این مصوبه مسکوت مانده است؟

موافقت اعضا با اصلاح بودجه
دیروز اعضای پارلمان شهری بررسی لایحه اصلاح بودجه1401 را در دستور کار داشتند که محمد آخوندی در جریان ارائه گزارش گفت: «قرار نیست رقم بودجه (50هزارو370میلیارد تومان) تغییر کند، بلکه شهرداری مجوز می‌خواهد تا با جابه‌جایی برخی از ردیف بودجه‌ها، هزینه‌های مربوط به بخش حقوق و دستمزد کارکنان، تکمیل ساختمان اداری منطقه6 (پیشرفت 85درصدی دارد) و رفع خطر گود برج میلاد را  تأمین کند. در نهایت اعضا رأی موافق دادند.

مکث
مشارکت مردم با طرح «من شهردارم»


مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی سامانه «من شهردارم» گفت: «پیش از این، زمان تنظیم بودجه از شورایاران کمک می‌گرفتیم و سپس موارد را با شهرداران مطرح می‌کردیم. اکنون دامنه مشارکت مردم فراهم شده است و با راه‌اندازی این سامانه می‌توانند درخصوص اجرای پروژه‌ها اظهارنظر کنند.» او همچنین گریزی به قیمت دلار و تأثیر آن بر عملکرد شهرداری تهران زد و عنوان کرد: «دلار تبلیغی و هیجانی رشد پیدا می‌کند و باید این اتفاق مهار شود. با این قیمت نه‌تنها در خریدهای خارجی (اتوبوس و تأمین تجهیزات برای مترو) بلکه در مسائل و مصارف داخلی هم با مشکل مواجه می‌شویم.»
رونمایی از پایگاه خانواده روابط سببی و نسبی و رونمایی از پایگاه اطلاعات خانوار از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت ثبت احوال کشور بود که با حضور وزیر کشور انجام شد. پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) علاوه بر سامانه سهیم در اختیار چند دستگاه اجرایی ازجمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند و فراجا قرار گرفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید