• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180751
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgZVr
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی جهاد


  باغ‌مجسمه موزه هنرهای معاصر

برای اهالی هنر، موزه هنرهای معاصر تهران یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های هنری است که هم‌ردیف با برترین موزه‌های هنری دنیا، آنها را با آثاری از بزرگ‌ترین هنرمندان جهان آشنا می‌کند. بخش‌های متنوع این موزه هر کدام آثاری متفاوت را به نمایش گذاشته‌اند اما برای لذت بردن از همه آثار این موزه، لازم نیست حتما وارد ساختمان آن شوید! اگر از پیاده‌روی ضلع غربی بوستان لاله گذشته باشید، حتما چشم‌تان به سازه‌های هنری و مجسمه‌هایی خورده که سال‌هاست در فضای سرسبز و باطراوت این محدوده جا‌خوش‌کرده‌اند. محوطه موزه هنرهای معاصر تهران، باغ‌مجسمه است. این محوطه آثار شاخصی را از هنرمندان نامدار در سراسر جهان در خود جا داده است. موزه هنرهای معاصر تهران در سال1356 در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت 8500مترمربع بنا شد. علاوه بر برترین آثار مدرن در این موزه در مساحتی تعیین شده در فضای بیرونی موزه، مجسمه‌هایی مدرن از بزرگ‌ترین هنرمندان دنیا گذاشته شده است. تندیس‌هایی زیبا و باارزش از هنرمندان معاصر همچون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی در این باغ‌مجسمه نصب شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو برای دسترسی به این موزه، ایستگاه متروی جهاد است.

متروی چیتگر

  تیمچه علی‌اکبر ایران‌مال
بازار بزرگ ایران یا همان ایران‌مال در غرب تهران، مجموعه‌ای از امکانات مختلف را در خود جا داده که اگر قصد گشت‌و‌گذار در آن را داشته باشید، بعید است در یک روز بتوانید همه دیدنی‌های آن را ببینید. یکی از بخش‌های دیدنی این بازار بزرگ، تیمچه علی‌اکبر است. این تیمچه در واقع بازاری سنتی است که در دل بازاری مدرن قرار گرفته و در ساخت آن از بازارهای سنتی ایران مثل تبریز، اصفهان و شیراز الهام گرفته شده است. تیمچه از راسته اصلی، گنبد مرکزی و چهارسوق تشکیل است. این تیمچه با انواع تزئینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچبری، کاشی‌کاری و نقش‌های متنوع تزئین شده است. این بازار در غرب ایران‌مال و در طبقه دوم تجاری قرار دارد و شامل تالار آینه، شربت‌خانه، راسته‌بازار، حجره‌ها و چهارسو است. بازار سنتی ایران 4سرا دارد که در هر یک از آنها می‌توانید صنایع‌دستی متنوعی پیدا کنید. سرای فیروزه، تالار هنر و صنعت ایرانی نیز نام دارد و در آن صنایع‌دستی مانند ظرف‌های مینا، سفال، خاتم‌کاری و آینه‌کاری به فروش می‌رسد. سرای زمرد، سرای فرش اصیل و دستباف ایرانی است. سرای عقیق، برای دیدن اشیا و صنایع‌دستی قدیمی و عتیقه ساخته شده است. در سرای الماس هم سوغات تمام شهرهای ایران را می‌توانید پیدا کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه چیتگر است.

متروی تجریش

  موزه آشپزخانه سلطنتی
موزه آشپزخانه سلطنتی که قدمت آن به دوره محمدرضا پهلوی برمی‌گردد، یکی از بخش‌های دیدنی کاخ سعدآباد است. این موزه در بخش مرکزی کاخ سعدآباد و کنار رودخانه دربند قرار گرفته و اگر از ورودی میدان دربند وارد کاخ سعدآباد شوید پنجمین موزه‌ای است که خواهید دید. این آشپزخانه تا سال1354 تجهیزات قدیمی داشت اما یک شرکت آلمانی آن را به لوازم و تاسیسات جدید مجهز کرد و اینگونه بود که آشپزخانه سلطنتی به یک آشپزخانه مدرن بدل شد. بعد از پایان نوسازی بود که تجهیزات برقی مدرنی مثل گریل، فر برقی، سرخ‌کن، پیتزاپز، سیب‌زمینی پوست‌کن و... جای اجاق‌های چدنی گازوئیلی را گرفت. در این موزه می‌توانید از اتاق‌های ویژه سردخانه که زیرزمین آشپزخانه بوده و همچنین محل شست‌وشوی دیگ‌ها و انبار ظروف بازدید کنید. جابه‌جایی غذاها علاوه بر پیشخدمت‌ها، توسط ماشین مخصوصی صورت می‌گرفت که توانایی حمل 500کیلو بار را داشت. این ماشین هم‌اکنون در یکی از اتاق‌های موزه آشپزخانه سلطنتی در معرض‌دید عموم قرار‌گرفته است. بهترین مسیر برای رفتن به کاخ سعدآباد و بازدید از موزه آشپزخانه سلطنتی این است که به ایستگاه متروی تجریش بروید و از آنجا با تاکسی‌های دربند خودتان را به میدان دربند و ورودی کاخ سعدآباد برسانید.

متروی 15خرداد

ایوان تخت‌مرمر
ایوان تخت‌مرمر که با نام‌های ایوان دارالاماره یا دیوان‌خانه هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان است. این بنا که از دوران کریم‌خان‌زند به یادگار مانده، گچبری، خاتم‌کاری و آینه‌کاری منحصربه‌فردی دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. بخش عمده شهرت ایوان تخت‌مرمر به‌خاطر تخت‌مرمر درون آن است که به ‌دستور فتحعلی‌شاه ساخته شده و اثر هنری ارزشمندی محسوب می‌شود. طراحی تخت‌مرمر یادآور تخت حضرت‌سلیمان است و چند بیت از ملک‌الشعرای آن زمان در ستایش فتحعلی‌شاه هم روی آن حک شده است. نقل است که فتحعلی‌شاه در سال1221هجری قمری به حجارها و سنگ‌تراشان معروف اصفهانی دستور داد که از سنگ مرمر زرد یزد تختی بسازند تا همیشه در وسط ایوان باقی بماند. این تخت بعدها به تخت مرمر یا تخت سلیمانی مشهور شد. هنرمندان خوش‌ذوق اصفهانی برای ساخت ایوان تخت‌مرمر، هنرهای معماری، نقاشی، سنگ‌تراشی، کاشی‌کاری، گچبری، آینه‌کاری، خاتم‌سازی، منبت‌کاری و مشبک‌سازی را تلفیق کردند تا در میانه کاخ گلستان فضایی زیبا و بدیع و ساختمانی ارزشمند را از خود به یادگار بگذارند. برای رفتن به کاخ گلستان و بازدید ایوان تخت‌مرمر باید به ایستگاه 15خرداد در خط یک مترو بروید و از آنجا با یک پیاده‌روی 5دقیقه‌ای به ضلع شمالی میدان 15خرداد و ورودی کاخ گلستان برسید.

متروی چیتگر

  فوتبال حبابی بام‌لند

برای نوجوانان، تفریحاتی که با جنب‌و‌جوش و ورزش همراه باشد جذابیت بیشتر دارد. حالا تصور کنید این تفریح، دسته‌جمعی هم باشد که دیگر چه بهتر! اگر به‌دنبال تجربه‌ای شاد و مهیج در کنار دوستان و خانواده‌تان در تهران هستید، پیشنهاد ما به شما، فوتبال حبابی بام‌لند است. فوتبال حبابی بام‌لند ازجمله تفریحات خاص و پر از هیجانی است که می‌توانید در پایتخت تجربه کنید. می‌توانید این بازی شاد و پرهیجان را با دوستان خود در قالب تیم‌های 6نفره انجام دهید. برای تجربه فوتبال حبابی بام‌لند باید به مجموعه بام‌لند در ضلع جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس مراجعه کنید. مجموعه بام‌لند، نخستین مجموعه شهر بادی در تمام کشورمان است. تجهیزات و لباس کامل و مخصوص بازی فوتبال حبابی در اختیار هر یک از بازیکنان قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید این لباس‌های مخصوص بازی و دیگر تجهیزات لازم برای بازی را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافی دریافت کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های زمین بازی فوتبال حبابی مجموعه بام‌لند، داشتن فضای باز است. شما می‌توانید فوتبال حبابی را در یک فضای باز انجام دهید. اگر به فکر تجربه یک بازی گروهی و سراسر شاد هستید، حتماً فوتبال حبابی بام‌لند را تجربه کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه چیتگر است.

متروی حقانی

  باغ علم نوجوان

باغ کتاب تهران، برای خودش یک شهر از تفریحات جذاب برای سلیقه‌های مختلف است. باغ علم نوجوان، انتخاب خوبی برای یک روز تفریحی نوجوانانه است. باغ علم نوجوان با مساحتی به وسعت 4هزار متر در طبقه اول بلوک D،
بزرگ‌ترین پارک علم ایران است. باغ علم نوجوان تلاش کرده است تا نگاهی جذاب، متفاوت و تجربه‌محور به علم داشته باشد؛ جایی که آموزش علم را تبدیل به یک سرگرمی لذت‌بخش، دور از قوانین و فرمول‌های سخت و پیچیده کرده است. در باغ علم نوجوان می‌توانید سوار بر یک هواپیمای واقعی شوید و آن را هدایت کنید، از تماشای آسمان شب لذت ببرید، یک نمایش جذاب علمی ببینید، با تفنگ لیزری تیراندازی کنید و با اسکلت نهنگ قاتل، عکس یادگاری بیندازید. باغ علم نوجوان 3گالری دارد که بیشتر دستگاه‌ها و بازی‌هایش با تمرکز بر آنها طراحی و ساخته شده‌اند: اهرم، آینه‌ها، برق و خطای بینایی. طراحی و ساخت دستگاه‌ها توسط شرکت فن‌آموز انجام شده است. این یعنی باغ علم نوجوان مجموعه‌ای کاملاً ایرانی، با دستگاه‌هایی ساخته مهندسان و متخصصان داخلی است که در نوع خود تجربه‌ای منحصربه‌فرد و افتخارآمیز است. این مجموعه با 20دستگاه شروع به‌کار کرد اما حالا 30دستگاه در باغ علم نوجوان وجود دارد که قوانین فیزیک را تبدیل به ابزاری برای بازی کرده‌اند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه شهید حقانی است.

متروی چیتگر

  باشگاه سوارکاری چیتگر

سوارکاری از آن ورزش‌هایی است که علاوه بر آمادگی جسمانی از نظر ذهنی هم ورزشکار را تقویت می‌کند. این ورزش از روزگار قدیم مورد توجه ایرانی‌ها بوده و این روزها هم باشگاه‌های زیادی در تهران فعالیت می‌کنند که این ورزش را به مبتدی‌ها آموزش می‌دهند. یکی از این باشگاه‌ها در غرب تهران و در قلب پارک جنگلی چیتگر است که یکی از بهترین باشگاه‌های تهران به‌حساب می‌آید. باشگاه سوارکاری چیتگر امکاناتی مثل مانژ مسابقات، 3مانژ تمرین و آموزش، مدرسه عالی آموزش سوارکاری، کلینیک و مرکز جراحی شبانه‌روزی تخصصی اسب‌ها و پارکینگ عمومی دارد. در این باشگاه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به بزرگسالان، امکان آموزش به کودکانی که شرایط پرداختن به ورزش سوارکاری را دارند مهیا شده و آموزش به کودکان با استفاده از اسب‌های پونی انجام می‌شود. برای کسانی هم که علاقه دارند این ورزش را به‌طور خانوادگی یاد بگیرند امکانات مخصوصی مهیا شده است. برای رفتن به باشگاه سوارکاری چیتگر کافی است خودتان را به متروی چیتگر برسانید و از آنجا با کمی پیاده‌روی به سمت باشگاه سوارکاری بروید. اتوبوس‌های شریعتی- متروی چیتگر هم شما را به نزدیکی پارک جنگلی چیتگر می‌رساند و از آنجا می‌توانید به داخل پارک و باشگاه سوارکاری بروید.

متروی ایران خودرو

  پاتیناژ  ایران مال

پاتیناژ یا اسکی روی یخ از ورزش‌های زمستانی و هیجان‌انگیز است که طرفداران پر و پا قرصی دارد. انجام این ورزش روی یخ‌های طبیعی و مصنوعی امکان‌پذیر است و نیاز به لوازم تخصصی و تجهیزات ایمنی دارد. پیست یخ بازار بزرگ ایران یا ایران‌مال، یکی از بهترین سالن‌های پاتیناژ و از جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌آید. یادتان باشد که استفاده از این پیست فقط با تجهیزات کامل امکان‌پذیر است. کفش اسکیت، کلاه ایمنی، زانوبند، آرنج‌بند، مچ‌بند و محافظ لگن ازجمله ملزومات این ورزش زمستانی است که در این پیست در اختیار مراجعه کننده‌ها قرار داده می‌شود. نکته دیگر این است که داشتن بیمه ورزشی برای حضور در پیست الزامی است و از پذیرش مراجعانی که بیمه ورزشی ندارند جلوگیری می‌شود. بنابراین باید 24ساعت قبل از حضور در پاتیناژ ایران‌مال، بیمه ورزشی را از سامانه خدمات درمانی فدراسیون پزشکی و ورزشی تهیه کنید. تهیه بلیت هم به‌صورت اینترنتی و حضوری امکان‌پذیر است و هزینه رزرو هر سانس بین 150تا 200هزار تومان برآورد می‌شود. ایستگاه ایران خودرو در خط 5مترو نزدیک‌ترین ایستگاه به ایران مال است. تاکسی‌ها هر روز از ساعت 9تا 24فعال هستند و مراجعه‌کنند‌ها را از جلوی مترو به ورودی ایران‌مال می‌رسانند.

متروی میدان محمدیه

  بازار حبوبات  مولوی

یکی از اقلام پر‌مصرف خانواده‌ها که در گروه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد، حبوبات است؛ حبوباتی که در اغلب غذاها استفاده شده و همین امر باعث می‌شود تا تقاضا برای آن چشمگیر باشد. مصرف بالای حبوبات باعث شده تا مغازه‌ها و حتی راسته‌ها و بازارهایی برای فروش حبوبات در شهرهای مختلف ازجمله تهران شکل بگیرد که بازار «مولوی» یکی از معروف‌ترین این بازارها در پایتخت است. وجود مغازه‌های متعدد در این محدوده از شهر تهران باعث شده تا «مولوی» به مرکز خرید عمده حبوبات تبدیل شود و بسیاری از مردم و حتی مغازه‌داران در سطح شهر به این بازار مراجعه کرده و کالای مورد نیاز خود را از آن تهیه کنند. در بازار «مولوی» انواع حبوبات ایرانی و خارجی عرضه می‌شود و هیچ‌کس از آن دست خالی برنمی‌گردد. مرکز حبوبات تهران، در چهارراه مولوی، خیابان صاحب‌جمع قراردارد. اگر می‌خواهید حبوبات مورد نیاز سالانه خود را با قیمت مناسب فراهم کنید، بهتر است سری به بازار «مولوی» بزنید. دسترسی به این بازار چندان سخت نیست و کافی است با استفاده از مترو خود را به این محدوده از شهر تهران برسانید. در ایستگاه مولوی پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی به بازار حبوبات تهران بروید.

متروی خیام

  بازارچه شاپور

یکی از مراکز قدیمی تهیه انواع گوشت، میوه و سبزی بازار «قوام‌الدوله» یا همان بازارچه «شاپور» است که امروزه نام آن را به بازارچه «طرخانی» تغییر داده‌اند. این بازارچه از سه‌راه «شاپور» شروع می‌شود و تا محله «سنگلج» امتداد می‌یابد. بازارچه «شاپور» از آن بازارچه‌هایی است که بیشتر مشابه‌اش را می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها پیدا کرد؛ بازارچه‌ای که مغازه‌های مختلف از گوشت‌فروشی، بقالی و نانوایی گرفته تا سبزی‌فروشی و میوه‌فروشی در آن به چشم می‌خورد. درباره تاریخچه این بازارچه باید گفت که سنگ‌بنای این بازار را قوام‌الدوله، از متمولین و بزرگان یکی از خاندان‌های معروف شیراز در سال‌۱۲۴۶ هجری قمری در همان دوره «ناصرالدین شاه» بنا نهاد. به همین‌خاطر به آن بازارچه «قوام‌الدوله» می‌گویند. اما در دوره رضا‌شاه به بازارچه شاپور تغییر اسم داده شد. دسترسی به بازارچه شاپور چندان سخت نیست. اگر علاقه دارید تا گوشت، میوه و سبزی مورد نیازتان را از این بازارچه قدیمی فراهم کنید، استفاده از مترو آسان‌ترین راه برای رسیدن به آن است. با استفاده از خط یک مترو هم می‌توانید در ایستگاه خیام پیاده شوید و ‌دقایقی را تا خیابان وحدت اسلامی و بازارچه پیاده‌روی کنید. همچنین ایستگاه متروی مولوی از دیگر ایستگاه‌های نزدیک به این بازارچه است.

متروی تئاتر شهر

   باغ خیابان صبا

پیدا کردن خانه‌های قدیمی در تهران که دست‌کم ‍۱۰۰سال از عمرشان می‌گذرد، جذاب است. باغ و عمارت خیابان صبا یکی از همین خانه‌های خاک خورده است که در خیابان برادران مظفر قرار دارد. خانه‌ای که بیش از هر صدایی، فقط صدای سکوت در آن جریان دارد و چند سالی می‌شود میزبان مهمان نبوده و از آن ابهت سابقش هم خبری نیست. باغ و عمارت خیابان صبا مربوط به اواخر دوره‌قاجار است و این معماری، اصول، مبانی و الگوهای قدیمی را ارتقا بخشیده و نوآوری‌هایی از نظر فضا به‌وجود آورده است. باغ و عمارت خیابان صبا هم‌اکنون متروکه و خالی از سکنه و در مالکیت شهرداری تهران و جزو معدود باغ‌های تاریخی باقی‌مانده از تهران قدیم است. بنای عمارت تاریخی آن هم ازجمله بناهای ارزشمند تاریخی تهران به‌حساب می‌آید که سبک خاص معماری آن متعلق به دوران‌گذار از معماری قاجار یا معماری نوگرا بوده و همین موضوع، این مکان را از سایر بناهای قدیمی تهران متمایز می‌کند. عمارت تاریخی این باغ قدیمی با نمایی آجری و بدون تزئینات دوران قاجار است و ارتفاع استثنایی ساختمان سقف شیروانی و شیوه خاص فضاسازی آن، نشان از هویت و معماری ایرانی دارد. این بنا در سال۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان قرار بر این شد تا پس از بازسازی و احیا در اختیار عموم قرار بگیرد که همچنان مرمت و بازسازی آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

متروی تئاتر‌شهر

   انجمن حکمت و فلسفه ایران

این بنا حدود سال‌های 1310توسط استاد علی‌محمدخان معمار‌باشی ساخته شد. سال‌ها بعد از ساخت این بنا، توسط دکتر سیدحسین نصر تبدیل به مرکزی برای مطالعه و آموزش فلسفه شد. نصر در آن زمان به‌دنبال بنایی بود که فضای سنتی و ایرانی داشته باشد و به همین دلیل مشغول بازسازی شد. استادکاران اصفهانی درون و بیرون خانه را با کاشی آبی پوشاندند و این ساختمان و محوطه اطرافش همان چیزی شد که نصر دلش می‌خواست. پس از بازسازی برای نام این مرکز، دکتر نصر با هانری کربن، فیلسوف ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی مشورت کرد تا اینکه در نهایت این ساختمان با نام «انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران» نامگذاری شد. از آن زمان، بسیاری از پژوهشگران و فیلسوفان بزرگ از جمله هانری کربن و توشی‌ هیکو ایزوتسوی ژاپنی در آنجا به تدریس مشغول شدند. افراد زیادی از کشورهای مختلف در جهان برای سخنرانی و نشست به آنجا آمدند و انجمن فلسفه ایران به محلی برای مباحثه و گفت‌وگوهای فلسفی تبدیل شد. پس از انقلاب اسلامی نام این مکان به «انجمن حکمت و فلسفه ایران» تغییر کرد و در سال۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مکان همچنان پابرجاست و برای اهالی فلسفه و حکمت بسیار باارزش است. برای بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید خودتان را به ایستگاه تئاترشهر و سپس خیابان نوفل‌لوشاتو برسانید و از این اثر تاریخی بازدید کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید