• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180224
+
-

افزایش درآمدهای پایدار با گردشگری

توسعه صنعت گردشگری در شهرها چگونه می‌تواند به افزایش درآمدهای شهرداری‌ها منجر شود؟

 زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

گردشگری؛ صنعتی که این روزها در برخی از شهرهای دنیا مانند استانبول به منبع درآمد پایدار تبدیل شده است. شهری که ظرفیت‌های تاریخی آن، نهایتا در 30مکان ازجمله مسجد سلیمانیه، قلعه یدیکوله، مسجد رستم‌پاشا و... خلاصه می‌شود؛ اما بهره‌وری درست از داشته‌ها، باعث شده مقامات آن در این مسیر(گردشگری) موفقیت‌های خوبی کسب کنند و امروزه ترکیه به یکی از پردرآمدترین کشورها در زمینه صنعت گردشگری تبدیل شده است. به‌نحوی‌که درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان ۲برابر درآمد نفتی ایران است. تحلیل کارشناسان حوزه گردشگری این است که ترکیه ابتدا با طراحی سناریوی مناسب و لازم براساس یک آمایش سرزمینی درست و صحیح، توانسته بخش‌های مختلف جغرافیایی را متناسب با سلایق و نیاز بازار هدف گردشگری ساماندهی کند. نکته و موضوعی که در کشور ما، به‌ویژه پایتخت مغفول مانده و با وجود بیش از 600بنا و خانه تاریخی و وجود مراکز تفریحی چون دریاچه چیتگر، ایران‌مال، بام‌تهران، برج‌میلاد، روستای وردیج، پل‌طبیعت و اقیانوسی از امکانات تفریحی در اراضی عباس‌آباد و... موفقیتی در صنعت گردشگری نداشته است. به همین دلیل مدیریت شهری در دوره جدید تلاش دارد با تشکیل سازمان گردشگری، کاستی‌ها و ضعف‌های این حوزه را حل و زمینه رونق و توسعه صنعت گردشگری در تهران را فراهم کند. این اقدام شهرداری به‌مثابه یک تیر و دو یا چند نشان است. زیرا از این طریق به درآمد پایدار می‌رسد. مکان‌های گردشگری شناسایی و برای جذب گردشگر معرفی می‌شوند. کسب‌وکارهای متناسب با گردشگری در محله‌ها رونق می‌گیرند و... تصمیمی که مورد حمایت اعضای پارلمان شهری است و خواستار تسریع فرایند ایجاد سازمان گردشگری هستند.

گردشگری جایگزینی برای طلای سیاه

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران
در تمام دنیا گردشگری به صنعت درآمدزا تبدیل شده و جایگزین خوبی برای صنعت نفت(طلای سیاه) است و با مدیریت یکپارچه شهری می‌توان از این ظرفیت‌ها (بناهای تاریخی و گردشگری) استفاده بهینه کرد و به درآمدها و توسعه پایدار دست‌یافت. امروزه کشورهایی که از منابع نفتی برخوردار نیستند توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری روی مباحث گردشگری به پیشرفت‌های خوبی دست یابند و بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه بود. چرا که طلای سیاه به‌هرحال تمام‌شدنی است؛ اما با ایجاد فضاهای گردشگری و تفریحی هم می‌توان درآمدهای خوبی کسب کرد و هم شادی و نشاط اجتماعی به‌وجود آورد. اما گردشگری در ایران و به‌خصوص در تهران با وجود ظرفیت‌های تاریخی، هویتی و تفریحی ارزشمندی مانند دریاچه چیتگر، مجموعه فرهنگی و تفریحی اراضی عباس‌آباد، کاخ‌ها و موزه‌های متعدد و... به‌دلیل نبود مدیریت درست و اصولی نه‌تنها درآمدزا نبوده و نیست؛ بلکه در مواردی هم هزینه‌بر است. باید پذیرفت گردشگری یکی از فاکتورهای درآمد محسوب می‌شود و می‌توان آن را جایگزین صنعت نفت کرد. پس اگر می‌خواهیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم باید هرچه سریع‌تر سازمان گردشگری تشکیل شود تا با مدیریت یکپارچه بتوان در این مسیر گام‌های بلندی برداشت.

اشتغال‌زایی مبتنی بر گردشگری

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران
 رویکرد مدیریت جدید شهری توسعه گردشگری در تهران است و به همین دلیل قصد داریم با اجرای برخی از طرح‌ها علاوه بر شناسایی و معرفی مکان‌های تاریخی و تفریحی، زمینه اشتغال‌زایی مبتنی بر گردشگری را فراهم کنیم. با این رویکرد(رونق و توسعه گردشگری) شهرداری به درآمد پایدار می‌رسد، سرانه‌های خدماتی محله‌ها بهتر می‌شود و در نهایت هم کسب‌وکارهای خرد محلی رونق می‌گیرند. یکپارچه‌سازی نرخ بلیت موزه‌ها، یکپارچه‌سازی نرخ بلیت مکان‌های تفریحی ازجمله پارک پرندگان، یکسان‌سازی تابلوی راهنمای بناهای گردشگری و هوشمندسازی آنها از طریق نصب کیوآرکد، پیگیری اتمام پروژه‌های فرهنگی و گردشگری، احیای فضاهای گردشگری(بناهای تاریخی) و... اقداماتی هستند که برخی انجام و بعضی هم در مراحل پایانی قرار دارند. گردشگری ابزاری برای نزدیکی فرهنگ‌ها و فرصتی برای آموزش افراد درباره فرهنگ‌ها است و از طریق این صنعت می‌توان نگرش‌های متعصبانه را کاهش داد. رونق گردشگری فرصتی است که گردشگران می‌توانند تجربیات و دانش نو را از طریق تعامل با دیگر فرهنگ‌ها، مناطق و کشورها کسب کنند و مناسباتشان با یکدیگر را بهبود بخشند که در نهایت این فرایند سبب گسترش روابط صلح‌جویانه در میان مردم می‌شود. به‌طور کلی افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، افزایش اشتغال‌زایی و.... ازجمله مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری به‌شمار می‌رود که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید