• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179838
+
-

هوای آلوده را با رسم شکل توضیح دهید

چگونه به سوالات کودکان پاسخ دهیم؟

پاییز و زمستان که می‌شود جان می‌دهد که دست بچه‌ها را بگیریم و روی برگ‌ها بدویم و با صدای خش‌خش‌شان کیف کنیم و برف به سمت هم پرت کنیم... اما سال‌هاست با شروع روزهای سرد، هوای آلوده هم به شهرها هجوم می‌آورد و مجبوریم برای حفظ سلامتی فرزندان‌مان به خانه پناه ببریم و تمام این لحظات خوش را فقط در ذهن‌مان تصور کنیم.

این روزها که مدارس گاه و بی‌گاه به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، بسیاری دچار سردرگمی و اختلال در روند زندگی می‌شوند. به‌خصوص مادرانی که شاغل هستند و نمی‌دانند با کودکانی که مهد و مدرسه‌شان تعطیل است و مدیرانی که توقع دارند آنها سر کار حاضر باشند و حمایتی که برای نگه‌داشتن فرزندانشان ندارند... چه کنند.
این میان اما پاسخ به سؤالات بی‌پایان بچه‌ها شاید یکی از سخت‌ترین کارها باشد. مامان آلودگی هوا یعنی چه؟! چرا هوا آلوده می‌شود؟! چی کار کنیم هوا تمیز بمونه؟ چرا تو هوای آلوده نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم؟ چرا مدرسه‌ها همه‌اش تعطیل می‌شوند؟ چرا باید کلاس آنلاین داشته باشیم؟ اگر ماشین نبریم هوا تمیز می‌شود؟... .
شاید در لحظه‌ای که وسط کلی چه کنم گیر کرده‌ایم، این سؤالات بی‌پایان فرزندمان کلافه‌مان کند و عصبانی شویم ولی یادمان باشد این کودکان همان افرادی هستند که فردای سرزمین‌مان را زندگی می‌کنند و اگر امروز پاسخ درستی برای این سؤالات‌شان بیابند می‌توانند گامی برای دستیابی به هوای تمیز بردارند. روزی که همین نسل یاد بگیرند با هوا و زمین دوست باشند حتما دنیای پاک‌تری خواهیم داشت. به‌خاطر فرزندان‌مان هم که شده پاسخ این سؤالات را زندگی کنیم و عملا دوست داشتن زمین و هوا را به کودکان‌مان بیاموزیم.
  خوب است پیش از هر چیز اهمیت هوا و نفس کشیدن را به کودک بیاموزیم. می‌توانیم از او بخواهیم نفس عمیق بکشد و جریان هوا در بینی و شش‌هایش حس کند. بعد از او بخواهیم بادکنکی را باد کند تا با مفهوم هوا واضح‌تر و قابل درک‌تر آشنا شود. بازی دیگر این است که از کودک‌مان بخواهیم نفسی عمیق بکشد و آن را در سینه حبس کند. می‌توانید بشمارید که تا چند ثانیه می‌تواند نفسش را نگه‌دارد. به این ترتیب او به‌طور ملموس درک می‌کند که بدون هوا زندگی غیرممکن خواهد بود. برای کودکان بالای 5سال می‌توانید با جزئیات بیشتری درباره دم و بازدم توضیح بدهید.
  یک کاغذ بزرگ بردارید و درباره عواملی که خودتان و کودک‌تان حدس می‌زنید باعث آلودگی هوا می‌شود گفت‌وگو کنید. اگر کودک‌تان سواد دارد می‌توانید با هم این عوامل را حتی اگر درست حدس نزده‌اید بنویسید و اگر سواد ندارد می‌توانید آنها را نقاشی کنید. می‌توانید کم کم درباره کارخانه‌ها، ماشین‌ها، فاضلاب، کودهای شیمیایی و دیگر عوامل آلوده‌کننده هوا بسته به سن کودک‌تان اشاره کنید.
  چشم‌های‌تان را ببندید و تصور کنید در شهر با فرزندتان راه می‌روید حالا بگویید هوای کجاها تمیز و دلپذیر است و هوای کجا آزاردهنده و ناخوشایند. مثلا هوای کنار سطل زباله‌ها، هوای ایستگاه اتوبوسی که اتوبوس‌ها در آن روشن مانده‌اند، هوای آشپزخانه‌ها و... به این ترتیب با مفهوم هوای مطلوب و هوای آلوده بیشتر آشنا می‌شوند.
  حالا وقت پیدا کردن راه‌حل است. روزهایی که هوا آلوده نیست، دست بچه‌های‌مان را بگیریم و برای رفتن به مدرسه یا مهمانی و... از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.
  گاهی همراه فرزندان به کوه و دشت و هرکجا که ردی از طبیعت خوش آب و هوا دارد سر بزنید تا تفاوت هوای آلوده شهر با هوای تمیز و بکر طبیعت را عمیقا درک کند و وقتی می‌گوییم می‌خواهیم برای داشتن هوای تمیز تلاش کنیم دلیلش را متوجه شود.
  از بچه‌ها بخواهیم تخیل کنند و کارخانه‌ها، اتومبیل‌ها، کودها و وسایلی اختراع کنند که کمترین آلودگی را داشته باشند. از راه‌های عجیب و غریب و گاه خنده‌داری که به ذهن بچه‌ها می‌رسد هیچ‌وقت غافل نشوید این فکرها اگر خوب پرورش یابند و هدایت شوند قطعا نجات‌دهنده خواهند بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید