• شنبه 5 خرداد 1403
  • السَّبْت 17 ذی القعده 1445
  • 2024 May 25
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179820
+
-

همه علیه داوران

آیا فیفا واقعاً می‌خواست رونالدو و مسی به فینال برسند؟

سوژه روز
همه علیه داوران

2دیدار شب دوم مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی هم جنجال‌های داوری داشت. بازیکنان پرتغال معتقد بودند که داور آرژانتینی به‌خاطر رقابت مسی- رونالدو نباید برای دیدار پرتغال برگزیده می‌شد. داور برزیلی دیدار فرانسه- انگلیس هم بسیار ضعیف عمل کرد و صدای انگلیسی‌ها را درآورد. او صحنه‌های 50-50را به سود فرانسه سوت می‌زد. انگلیسی‌ها مدعی بودند که در نیمه اول باید خطای اوپامکانو روی هری کین را پنالتی می‌گرفت. یک صحنه هم در نیمه دوم اتفاق افتاد که مدافع انگلیس ژیرو را هل داد و مشکوک به پنالتی بود.
در این دوره با وجود توپ‌های هوشمند و تکنولوژی نیمه‌خودکار آفساید و کمک‌داور ویدئویی، باز هم جنجال‌های داوری از بین نرفت. علیرضا فغانی یک پنالتی ناحق برای پرتغال به زیان اروگوئه گرفت که همان پنالتی باعث حذف نماینده آمریکای‌جنوبی در مرحله گروهی شد. در بازی اسپانیا- ژاپن گل نماینده آسیا با خط‌کش و کولیس اندازه‌گیری شد و اگر حالت عادی بود، آلمان از گروه مرگ حذف نمی‌شد. یکی از 3گل آفساید آرژانتین به عربستان هم می‌توانست مورد‌پذیرش قرار بگیرد. اروگوئه یک‌بار دیگر هم از داوری زیان دید؛ وقتی در ثانیه‌های پایانی بازی با غنا پنالتی مدافع تیم آفریقایی روی کاوانی نادیده گرفته شد. تیم فرانسه هم خودش مدعی مظلوم واقع شدن است؛در دقیقه آخر بازی با تونس گل گریزمان که سالم بود و پیش از رسیدن به این بازیکن مدافع تیم حریف به توپ ضربه زده بود، توسط داور و سیستم کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد. حتی لیونل مسی هم از داور اسپانیایی بازی با هلند شاکی بود و علیه متئو لاهوس موضع گرفت.
تا پیش از حذف پرتغال به‌دست مراکش عده‌ای ادعا می‌کردند فیفا می‌خواهد رونالدو و مسی را به فینال ببرد تا رکورد بیننده تلویزیونی را بشکند و پول بیشتری از اسپانسرها بدوشد.
پس از 2بازی شب دوم مرحله یک‌چهارم هم بازیکنان پرتغال شاکی بودند هم انگلیسی‌ها. گری نویل در برنامه تلویزیونی درباره قضاوت ویلتون سامپایو در بازی انگلیس-فرانسه گفت: «درباره داور، فکر می‌کنم کابوسی تمام‌عیار بود. داوری را به سخره گرفت. شاید مردم بگویند اینها بهانه است اما او واقعا افتضاح بود.» پپه هم پس از باخت به مراکش درباره داور آرژانتینی گفت: «بعد از حرف‌های مسی و آرژانتینی‌ها، قابل‌قبول نبود که یک داور آرژانتینی بازی ما را قضاوت کند. نمی‌گویم اینها لزوما به هم ربط دارند اما در نیمه‌دوم اصلا بازی نکردیم. دروازه‌بان حریف دائم بازی را متوقف می‌کرد و فقط 8دقیقه وقت تلف‌شده گرفته شد. بعد از چیزی که امروز دیدم، حالا می‌توانند جام را تحویل آرژانتین دهند.» برونو فرناندز هم همین موضع را علیه داور گرفت: «نمی‌دانم قرار است جام را به آرژانتین بدهند یا نه. مهم نیست. بگذارید حرفم را بزنم. خیلی عجیب است که داور مسابقه‌ ما را از کشوری انتخاب کردند که هنوز در جام است. مشخص بود که کار را برایمان سخت کردند. قابل‌قبول نیست که در جام‌جهانی داور آرژانتینی داریم اما داور پرتغالی نه.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید