• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179818
+
-

این تلخی، پایان نبود

بر خلاف اخباری که از خداحافظی کریستیانو رونالدو منتشر شده اما ممکن است او در یک جام‌جهانی دیگر هم بازی کند

این تلخی، پایان نبود

اکیپ ادعا کرده بود که کریستیانو به خداحافظی از فوتبال فکر می‌کند ولی فدراسیون فوتبال پرتغال پس از ناکامی تیم ملی این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که رونالدو حق ندارد از تیم ملی خداحافظی کند. با همه این‌ها، به‌نظر می‌رسد این جام آخرین جام‌جهانی ستاره پرتغالی بود، هر چند نامزد رونالدو گفته 41سالگی زمان بهتری برای خداحافظی از فوتبال است و همه می‌دانیم رونالدو 4سال بعد 41ساله خواهد بود و این یعنی ممکن است برنامه‌ای برای جام‌جهانی آینده در آمریکای شمالی داشته باشد.
وقتی رونالدو در بازی با سوئیس روی نیمکت نشست خیلی‌ها به شجاعت سانتوس، سرمربی تیم ملی پرتغال آفرین گفتند اما بازی با مراکش که سخت گل می‌خورد و اصلا نمی‌خورد، فرق داشت و نمی‌شد به همان فرمول برای پیروزی بر این تیم عمل کرد. امثال لوییس فیگو از سرمربی تیم ملی انتقاد شدید کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد قطر پایان دوران سانتوس در سلسائوی اروپا باشد. فیگو گفته: «شما نمی‌توانید جام‌جهانی را با رو‌نالدو که روی نیمکت است، برنده شوید. خوب است که مقابل سوئیس پیروز شدید، نتیجه عالی بود اما می‌توانید هر بازی این کار را انجام دهید؟ نه. کنار گذاشتن رو‌نالدو یک اشتباه بود. این باخت بر عهده مربیان تیم‌ است.»
    رونالدو در آخرین بازی‌اش در جام‌جهانی باز هم به یک رکورد جدید رسید. او با 196بازی ملی مشترک در صدر بیشترین بازیکنان با بیشترین بازی در رده ملی قرار گرفت؛ بازی‌های دوستانه بین‌المللی (52)، مقدماتی جام‌جهانی (47)، مقدماتی یورو (35)، یورو (25)، جام‌جهانی (22)، لیگ ملت‌های اروپا (11)، جام کنفدراسیون‌ها (4). بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال؛ (آمار مورد تأیید فیفا): کریس رونالدو (پرتغال ۱۹۶بازی)، بدر المطوع (کویت ۱۹۶بازی)، سو چین آن (مالزی ۱۹۵بازی).
    رونالدو این فصل در منچستریونایتد، روزهای خوبی را سپری نکرد و فقط 4بازی لیگ برتر، در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت. او توقع نداشت این روند به تیم ملی هم سرایت کند. رونالدو در دور گروهی، بازیکن ثابت پرتغال بود. اعتراض او به تعویض مقابل کره‌جنوبی، باعث شد در لیست سیاه قرار بگیرد.
    رونالدو نخستین بازیکنی شد که در 5دوره مختلف جام‌جهانی موفق به گلزنی می‌شود؛ رکوردی که حتی مسی هم به آن نرسیده. لیونل مسی سال2010 زیرنظر مارادونا موفق به گلزنی نشده بود.
    کریستیانو تاکنون در 5دوره جام‌جهانی حاضر بوده و فقط 8گل زده که یکی کمتر از اوزه‌بیو است که سال 1966تنها در یک دوره 9گل برای پرتغال به ثمر رساند.
    رونالدو هرگز در مراحل حذفی جام‌جهانی موفق به گلزنی نشده؛ 8بازی، 9ساعت‌ونیم (570دقیقه) حضور در زمین، 27ضربه به سمت دروازه حریفان و صفر گل.
    پرتغال قبل رونالدو؛ ۳حضور در جام‌جهانی، ۳حضور در یورو، بدون قهرمانی. پرتغال با رونالدو؛ ۵ حضور در جام‌جهانی، ۵حضور در یورو، ۲قهرمانی ملی در یورو و لیگ ملت‌های اروپا.
    بازیکنان پرتغال 3 اشتباه منجر به گل داشتند که بیش از هر تیم دیگری بود. فقط کانادا، ولز و استرالیا اشتباهات منجر به گل بیشتری از این تیم داشتند. دیگو کاستا، دروازه‌بان این تیم در دقیقه آخر بازی با غنا هم یک اشتباه بزرگ داشت و شانس آورد توپ گل نشد.
    مراکش 8ساعت از حریفان گل نخورده. از آغاز جام‌جهانی و در ۴۸۰ دقیقه بازی، هیچ رقیبی موفق به گشودن دروازه مراکش نشده است. آخرین تیمی که با دریافت یک گل به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی رسید و در نهایت قهرمان شد ایتالیا در جام‌جهانی ۲۰۰۶ بود.
    جام‌جهانی ۱۹۸۶ مراکش در روز پایانی مرحله گروهی ۳ بر یک پرتغال را شکست داد تا به نخستین تیم آفریقایی تاریخ تبدیل شود که به مرحله حذفی جام‌جهانی می‌رسد. حالا دوباره با شکست پرتغال، مراکش نخستین تیم آفریقایی و حتی عرب و مسلمان شد که به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها می‌رسد.
    مراکش وقتی گل اول را می‌زند، نتیجه می‌گیرد. عملکرد مراکش از آغاز سال ۲۰۲۲ در مسابقاتی که گل اول را به ثمر رسانده است؛ ۱۱بازی، ۱۰برد، یک باخت. تنها باخت؛ شکست یک بر 2مقابل مصر در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آفریقا (گل دوم مصر در وقت‌های اضافه به ثمر رسید).

یوسف النصیری با ۳گل، به برترین گلزن تاریخ مراکش در جام‌های جهانی تبدیل شد.

پرتغال در هر 6بازی آخر جام‌جهانی که در نیمه اول بازنده به رختکن رفته، در نهایت بازنده بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید