• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179609
+
-

امیلیانو مارتینز

فرشته‌ای با بال‌های آبی!

ستاره
فرشته‌ای با بال‌های آبی!

بعد از روشتو رچبر در جام‌جهانی 2002که زیر چشم‌هایش 2خط سیاه به نشانه مراقبت از دروازه با 4 چشم می‌کشید، دیگر ظاهر عجیبی از گلرها در جام‌جهانی دیده نشده بود تا اینکه امیلیانو مارتینز با موهایی که بخش کوچکی از آنها به شکل پرچم آرژانتین درآمده، خبرساز شد. سنگربان آرژانتین، باز هم مثل همیشه فرشته نجات این تیم است. بازیکنی که شاید در جریان 90دقیقه چندان به چشم نیاید و کار بزرگی هم انجام ندهد اما همیشه در پنالتی‌ها، شاهکار می‌کند. او با گرفتن پنالتی ویرجیل فن دایک، چنان ضربه‌ای به هلند زد که بلند شدن برای این تیم عملا غیرممکن بود. امی با مهار پنالتی دوم نیز نفس هلند را گرفت و بازگشت به بازی را برای این تیم غیرممکن کرد. بی‌دلیل نبود که وقتی همه آرژانتینی‌ها به طرف لائوتارو می‌دویدند تا صعود را جشن بگیرند، مسی به‌دنبال امیلیانو می‌گشت و شادی‌اش را با او تقسیم ‌کرد. او به خوبی می‌دانست که این دروازه‌بان پنالتی‌گیر چه نقش مهمی در رسیدن آرژانتین به نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2022داشته است.
 در برد جذاب و فراموش‌نشدنی آرژانتین روبه‌روی هلند، 3بازیکن با اسم مارتینز نقش داشتند؛ یکی گل اول تیم را زد، یکی پنالتی آخر را وارد دروازه کرد و یکی هم 2پنالتی گرفت. امیلیانو اما بیشتر از لیساندرو و لائوتارو در این برد مؤثر بود. او قبلا هم ثابت کرده بود که چقدر در گرفتن ضربه‌های پنالتی خوب و دقیق است. او قبلا هم نشان داده بود که چقدر این کار را خوب انجام می‌دهد. بدون مهارهای عالی و دقیق او در پنالتی‌ها، آلبی سلسته هرگز قهرمان رقابت‌های کوپا نمی‌شد. به کمک داشتن چنین گلری، آرژانتینی‌ها با خیال راحت به سراغ ضربات پنالتی می‌روند و اصلا استرسی از روبه‌رو شدن با این ضربه‌های مرگبار ندارند. امی مارتینز، همیشه در حساس‌ترین لحظات خیال آنها را راحت کرده است.
 مارتینز دوران باشگاهی عجیبی داشته است. او از آرژانتین مستقیما به فوتبال انگلیس رفت و به عضویت آرسنال درآمد. امی 8سال عضو آرسنال بود اما در این مدت هیچ‌وقت فرصت زیادی برای بازی در ترکیب این تیم به‌دست نیاورد. او به تیم‌های مختلفی در فوتبال انگلیس رفت و برای مدتی نیز در اسپانیا بازی کرد. بازی برای آستون‌ویلا در سال 2020اما اتفاق مهم‌تری برای این ستاره بود. او در این 3فصل بازیکن ثابت ویلا بوده و به کمک فرصت خوبی که برای بازی در این تیم به‌دست آورده، آمادگی‌اش را در رده ملی نیز حفظ کرده است.
 دوران ملی مارتینز هم دوران خاصی بوده است. او نخستین بار سال 2011به تیم ملی دعوت شد اما تا سال 2021هرگز برای این تیم به زمین مسابقه نرفت. او ناگهان در مقدماتی جام‌جهانی 2022مقابل شیلی به درون دروازه رفت و پس از آن با نمایش‌های درخشانش دیگر از این دروازه جدا نشد. امی نماد بهترین استفاده از کمترین فرصت‌های ممکن است. گلری که یک‌بار شانس پیدا کرد تا مرد اول دروازه آرژانتین شود و پس از آن، برای همیشه روی خط دروازه تیمش ماند. او در کوپا با مهار چند پنالتی، به یک اسطوره برای آرژانتینی‌ها تبدیل شد و حالا با شاهکار نبرد با هلند، توانست جای خودش را در قلب هواداران فوتبال آرژانتین حفظ کند. کاری که این گلر انجام داده، برای همیشه فراموش‌نشدنی به‌نظر می‌رسد. او مرد تاریخ‌ساز فوتبال آلبی سلسته به‌حساب می‌آید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید