• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179610
+
-

آیا مسی اسطوره است؟

درباره ذهنیت نه‌چندان کاملی که رسانه‌ها برای ما ساخته‌اند

آیا مسی اسطوره است؟

لیونل مسی با حمایت رسانه‌ای شدیدی که در سراسر جهان درباره او وجود دارد، یک انسان بی‌نقص به‌نظر می‌رسد. وقتی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشی، مردم دوست ندارند درباره تو چیزهای بدی بخوانند. تصور عوامانه‌ای که در قیاس بین او و رونالدو وجود دارد، این است که رونالدو آدم مغرور، خودخواه و بدجنسی است که سر صبحانه آب‌پرتقال می‌خورد ولی مسی یک انسان متواضع است که چای کیسه‌ای می‌نوشد. مسی درنظر بیشتر مردم کسی است که به فقرا کمک می‌کند، دست پیرمردها را می‌گیرد و آنها را از خیابان رد می‌کند، صبح‌ها به پدر و مادر خود سلام می‌گوید و به آنها احترام می‌گذارد و چیزهای کلیشه‌ای از این دست. اما او هم مثل همه آدم‌های عادی ایرادهایی در شخصیت دارد و هرگز آدم بی اشکالی نبوده است. این را هم درنظر بگیرید که هم او و هم کریستیانو تحصیلات آکادمیک نداشته‌اند، هرچند که نمی‌توان قاطعانه نظر داد تحصیلات، شعور به همراه می‌آورد. نمونه این قضاوت‌ها اظهارات علیرضا فغانی است که یک‌بار گفته بود: «رونالدو آدم مغروری است اما مسی خیلی متواضع است.»
چیزی که از مسی در این دوره از جام‌جهانی به‌خصوص بازی مرحله‌ یک‌چهارم نهایی دیده‌ایم، با تصوری که از او وجود دارد و دوست داریم همان‌ها را باور کنیم، متفاوت است. او جمعه‌شب در ثانیه‌های آخر وقت قانونی، وقتی متئو لاهوس برای هلند ضربه کاشته گرفت، با داور بد صحبت کرد و کارت زرد دریافت کرد اما خیلی زودتر به‌خاطر یک هند عمد، باید کارت زرد اول را می‌گرفت ولی چون مسی بود، از این اخطار جست. مسی پس از بازی هم به سمت نیمکت هلند رفت و درحالی‌که رسم است تیم برنده بازیکنان تیم بازنده را دلداری می‌دهند، برای سرمربی حریف شاخ و شانه کشید و به لوئیس فان‌خال توهین کرد. او علیه داور و فان‌خال مصاحبه هم کرد و گفت: «فان‌خال پیش از این صحبت کرده بود که هلند بازی زیبایی به نمایش می‌گذارد اما او فقط بازیکنان بلند‌قامت خود را به زمین فرستاد و تنها کاری که آنها کردند، ارسال توپ برای آنها بود.» مسی درباره لاهوس هم گفت: «نمی‌خواهم در مورد داور صحبت کنم چرا‌که شما را به‌علت راستگویی محروم می‌کنند. همگان دیدند که در پایان بازی نباید آن اتفاقات می‌افتاد. فیفا باید داوری را مسئول قضاوت بازی کند که در سطح چنین بازی‌هایی باشد.»
مسی وقتی داشت با خبرنگاران صحبت می‌کرد که وخهورست، زننده 2گل هلند از کنارش رد شد. مسی به او هم توهین کرد و گفت: «به چی نگاه می‌کنی احمق! راهت را بکش و برو!» آگوئرو، دوست صمیمی مسی که در محل حاضر بود و با بازیکن هلند ابتدا درگیری لفظی پیدا کرد و سپس با او دست داد، این صحنه را تأیید کرد. چند مورد از بداخلاقی‌های مسی را مرور کنیم تا این پیله اسطوره‌واری که دور او در ذهن‌مان ایجاد کرده‌ایم، محو شود.

   کوپا 2021
آرژانتینی‌ها برنده‌های خوبی نیستند. غیر از شادی زشت آنها پس از حذف هلند در همین دوره از جام‌جهانی که اوتامندی رو به بازیکنان حریف شکلک در آورد و مسی هم به سمت نیمکت حریف رفت، در کوپای تابستان گذشته هم که قهرمان شدند، برنده‌های خوبی نبودند. در بازی با کلمبیا در ضربات پنالتی لیونل مسی وقتی امیلیانو مارتینس پنالتی‌های حریف را مهار کرد و تیم را به فینال فرستاد، رو به یری مینا که قبلا با خودش در بارسا هم‌تیمی بود، شکلک درآورد و حرکت شادی گلش را مسخره کرد. در فینال هم بازیکنان این تیم، ریچارلیسون را مسخره کردند و بابت نخستین قهرمانی‌شان پس از سال‌ها برای برزیلی‌ها حسابی کری خواندند.

   کوپا 2019
مسی پس از دیدار رده‌بندی کوپا آمریکا مقابل شیلی که با برد آلبی سلسته همراه بود، درباره فساد در این تورنمنت و تلاش‌های صورت‌گرفته برای قهرمانی برزیل صحبت کرده بود، با محرومیت و جریمه نقدی روبه‌رو شد؛ جریمه نقدی 50هزار دلاری و 3ماه محرومیت از انجام بازی برای آرژانتین. او از حضور در مراسم اهدای مدال نیز خودداری کرد و بعد از این بازی درباره فساد مسئولان کونمبول مصاحبه جنجالی انجام داد و آنها را متهم کرد که اراده کرده بودند برزیل قهرمان شود.

   بازیکن اسپانیول
7سال پیش برخی رسانه‌های اسپانیایی مدعی شدند که در جریان بازی 2تیم اسپانیول و بارسلونا در دور برگشت از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی اسپانیا، بازیکن اسپانیول به بهترین بازیکن جهان در سال۲۰۱۵ توهین کرده که البته این توهین بی‌جواب نمانده است. براساس ادعای رسانه‌های اسپانیایی پس از درگیری که بین لیونل مسی و آلوارو گونسالس در جریان بازی شکل گرفت، مدافع شماره‌۲۲‌ اسپانیول به ستاره آرژانتینی بارسا گفته بود: «واقعا کوتوله هستی!» که همین مسئله بلافاصله واکنش تند مسی را که با گفتن جمله «تو هم واقعا بدی!» به‌دنبال داشت که چندان هم واکنش رکیکی
 نبود.

   توهین به کرگر
جیمی کرگر، اسطوره لیورپول و مفسر شبکه اسکای اسپورتس، فاش کرد لیونل مسی با ارسال پیامی در اینستاگرام، او را الاغ خطاب کرده است. کرگر در یک برنامه کارشناسی تلویزیونی گفته بود انتقال مسی به پاری‌سن‌ژرمن حرکت خوبی برای پوچتینو نیست. مسی در یک پیغام خصوصی در اینستاگرام جوابش را داد. کرگر می‌گوید: «صحبت‌های قبلی من به مذاق مسی خوش نیامد و او مرا یک الاغ خطاب کرد. اما مسی، من دوستت دارم و اگر این برنامه را می‌بینی، من در مقایسه با تو الاغ
 هستم.»

  ناسزا به راموس
در ال‌کلاسیکوی 5سال پیش در سوپرجام اسپانیا راموس که روی مسی خطا کرده بود، توپ را برداشت و با خود به عقب برد. مسی به او گفت که توپ را سریع برگرداند. راموس نیز گرچه نشان داد می‌خواهد همین کار را کند، وقتی مسی دستش را دراز کرد، توپ را به هوا پرتاب کرد. اقدام ناپسند کاپیتان سفیدپوشان با واکنش فوق‌ستاره آرژانتینی همراه بود. مارکا گفته بود همانطور که از تصاویر پیداست، مسی به مادر راموس توهین کرده است.

  فحش به داور
چند ماه پیش از آن آرژانتین در مرحله مقدماتی جام‌جهانی۲۰۱۸ روسیه در برابر شیلی قرار گرفت و با تک گل لیونل مسی از روی نقطه پنالتی توانست مهمانش را شکست دهد. مسی که از قضاوت داور بازی و به‌خصوص کمک داورانش ناراضی بود، بارها به آنها توهین کرد. نخستین بار ستاره آلبی سلسته به سمت داوسون سیلوا (داور خط) رفت و به او توهین کرد. مسی باز هم به این رفتار خود ادامه داد و در پایان بازی زمانی که مارسلو وانگاسه (کمک داور) به طرف او رفت تا با او دست بدهد، مسی به او توهین کرد. داور گزارشی ارائه نکرد و مسی به‌خاطر فحش‌های رکیک محروم نشد.

   خوشحالی رو به هواداران حریف
معروف‌ترین شادی عمر مسی صحنه‌ای است که پس از گلزنی در برنابئو به رئال مادرید پیراهنش را درآورد و رو به هواداران رئال گرفت. البته برای این کار کارت زرد هم دریافت کرد اما حرف بدی نزد. او در همین دوره از جام‌جهانی، وقتی به استرالیا گل زد رو به هواداران این تیم دستانش را به آسمان برد. استرالیایی‌ها داد می‌زدند «مسی کجاست؟» ستاره آرژانتینی از شعارهای آنها عصبانی بود و آنچنان واکنش نشان داد.

    علیه میلنر!
در کام‌بک تاریخی مقابل لیورپول، مسی به جیمز میلنر فحش داد اما چون فحش او به اسپانیولی بود، تصور می‌کرد بازیکن لیورپول آن را متوجه نمی‌شود اما چون میلنر اسپانیایی بلد بود و هر روز با فرزندانش به این زبان تمرین می‌کرد، آن را فهمید. میلنر گفت: «او خوشحال نبود. بین 2نیمه وقتی از تونل نیوکمپ پایین می‌رفتیم، به زبان اسپانیایی حرف‌های زیادی به من می‌زد. به من می‌گفت burro. در انگلیسی معمولا این کلمه را به الاغ ترجمه می‌کنند ولی در حالت کلی در فوتبال اسپانیا به کسی اطلاق می‌شود که مدام این طرف و آن طرف می‌رود تا بازیکنان حریف را بزند. از مسی پرسیدم آیا رو به راه است؟ ولی فکر کنم متوجه نشد و رو به راه هم نبود. فکر می‌کنم او نمی‌دانست من حرف‌های اسپانیایی‌اش را می‌فهمم. مسی بعد به من گفت روی من خطا کردی چون قبلا به تو لایی زده‌ام.»

   علیه زلاتان
زلاتان ایبراهیموویچ در بارسا زیاد دوام نیاورد و دلیلش حسادت مسی بود. یک‌بار وقتی گواردیولا کنار زلاتان در جلوی اتوبوس نشسته بود، مسی به گوشی سرمربی بارسلونا پیغامی می‌فرستد که مضمون آن این بود: «برو با همون زلاتان جونت بازی‌ها را ببر!» مهاجم سوئدی به‌خاطر اینکه مسی از او خوشش نمی‌آمد، در پایان فصل مجبور به ترک باشگاه شد. ایبرا هیچ‌وقت مسی را مقصر ندانست و همیشه از گواردیولا به‌خاطر این موضوع گلایه کرد.

   ایکاردی و دیگران
می‌گویند بازیکنان تیم ملی آرژانتین همواره با نظر مسی انتخاب شده‌اند. او از ایکاردی و چند بازیکن دیگر خوشش نمی‌آمد. بنابراین آنها جایی در تیم ملی نداشتند. حتی گفته می‌شود سرمربیان تیم ملی با نظر مستقیم او بازیکن تعویض می‌کنند. نمونه آن تاتا مارتینو و خورخه سامپائولی بودند که بدون اجازه کاپیتان آب نمی‌خوردند.

   گریزمان
مسی بازیکنانی را که گمان می‌کرد خوب هستند، به بارسلونا معرفی می‌کرد. وقتی بارسا نتوانست رومرو را از آتالانتا بخرد، مسی عصبانی شد. او یک‌بار به گریزمان گفته بود به بارسا بیاید اما بازیکن فرانسوی اتلتیکو در نهایت در تصمیمی احساسی، بنا را بر این گذاشت تا در اتلتیکو بماند. بعدها وقتی این بازیکن به بارسا رفت، مسی با او سرد رفتار می‌کرد و تا مدتی طولانی در زمین به او پاس نمی‌داد. یکی از دلایل ناکامی بازیکن بزرگی مثل گریزمان در بارسا همین بود.

    نیمار
رابطه او با نیمار عالی است و آنها دوستانی صمیمی هستند. مسی هرگز به نیمار بدی نکرد اما دلیل اصلی بازیکن برزیلی برای ترک بارسا و پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن وجود مسی بود. وقتی در ریمونتادای تاریخی توانستند باخت 4بر صفر به پاری‌سن‌ژرمن را به پیروزی 6بر یک تبدیل کنند و به دور بعد راه یابند، نیمار برای این پیروزی همه کار کرد اما در انتهای مسابقه با بغض می‌دید که همه به سمت مسی رفته‌اند و او را روی دست به هوا می‌اندازند. نیمار برای همین رفت.

   حلقه دوستان
مسی دوستان زیادی ندارد و آدم توداری است. صمیمی‌ترین دوست فوتبالی‌اش لوئیس سوارس است که با هم رفت‌وآمد خانوادگی دارند. حلقه دوستانش تنگ است. در تیم ملی و بارسلونا افراد زیادی به او ارادت داشتند اما نمی‌توانستند نزدیک شوند. بازیکنان و مربیان از او می‌ترسند چون می‌دانند مسی از آنها بهتر و محبوب‌تر است. او با مربیانی مثل کیکه ستین و رونالد کومان به مشکل خورد و اخراج این 2مربی به این دلیل بود که از حمایت مسی برخوردار نبودند.

   فرار مالیاتی
مسی و پدرش مؤسسه‌ای خیریه دارند که برخی منابع ادعا می‌کنند به‌منظور پولشویی راه‌اندازی شده. فرار مالیاتی او و کریستیانو رونالدو هم پروسه قضایی طولانی و پیچیده‌‌ای داشت و سرانجام مسی و پدرش هر دو در اتهام فرار مالیاتی مجرم شناخته شدند و به 21ماه حبس تعلیقی و همچنین پرداخت بیش از یک‌میلیون یورو جریمه محکوم شدند.

   جنجال پرچم مکزیک
در همین جام‌جهانی، بعد از پیروزی آرژانتین در برابر مکزیک، فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد لباس یکی از بازیکنان مکزیک، زیر پای مسی در رختکن قرار دارد و او با پایش آن را جا‌به‌جا می‌کند. بعد از انتشار این فیلم، قهرمان مکزیکی سبک‌وزن دنیا، مسی را به خاطر بی‌احترامی به لباس تیم ملی مکزیک تهدید کرد و اخیرا یک نماینده مجلس این کشور گفته، باید به‌خاطر بی‌احترامی مسی، ورود او به این کشور را ممنوع کرد. مسی البته اتهام بی‌احترامی را رد کرده است.


 هواداران والنسیا
6سال پیش مسی پس از زدن گل سوم و پیروزی‌بخش تیمش از روی نقطه پنالتی در حال خوشحالی پس از گل به همراه هم‌تیمی‌های خود بود که هواداران خشمگین والنسیا به‌سوی بازیکنان بارسلونا بطری‌هایی را پرتاب کردند. بطری‌ها به سر برخی از بازیکنان اصابت کرد و مسی رو به هواداران میزبان جملاتی ناشایست گفت و به آنها توهین کرد.

داور بارسا - سلتا
تلویزیون اسپانیا تصویری را منتشر کرد که نشان می‌داد لیونل مسی در بازی بارسلونا و سلتاویگو، عبارت ناشایستی را خطاب به داور بر زبان آورده است. مسی که به‌خاطر خطا نگرفتن‌های داور روی او شاکی شده بود، خطاب به داور لفظی رکیک را به‌کار برد و سپس گفت: «همیشه همینه!»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید