• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179562
+
-

جنگ صدساله

فرانسه و انگلیس در همه زمینه‌ها با هم رقابت دارند؛ فوتبال هم روی آن

جنگ صدساله

فرانسه و انگلیس به‌عنوان نمادهای فرنگ با هم تفاوت‌های فرهنگی بسیاری دارند. آنها هر کدام مدعی و طلایه‌دار عرصه‌های هنری، فرهنگی، روشنفکری و سیاسی در غرب به شمار می‌روند. این رقابت در کنار جنگ‌های قدیمی بین 2‌کشور را به فوتبال تعمیم دهید تا بدانید بازی امشب چه حساسیتی برای مردم و دولت‌های انگلیس و فرانسه دارد. جنگ صدساله یا جنگ‌های ادواری، جنگی بین پادشاهی فرانسه و پادشاهی انگلستان با هدف گسترش تاج و تخت بود. این جنگ‌ها سال ۱۳۳۷‌میلادی آغاز شد و سال ۱۴۵۳‌میلادی به پایان رسید. این جنگ‌ها با وجود اینکه ۱۱۶‌سال به طول انجامید، به جنگ‌های صدساله معروف شد. دودمان والوآ قدرت و پادشاهی در فرانسه را حفظ کرد.
    2‌استعمار پیر در زمین فوتبال چه می‌کنند؟ 2‌جنگ گذشته فوتبالی 2‌کشور در جام جهانی با پیروزی بریتانیا به پایان رسیده و این سومین دیدار 2‌تیم در جام جهانی است؛ 2 بر صفر در سال1966 و 3 بر یک در سال 1982، هر دو در مرحله گروهی.
    در مجموع عملکرد سه‌شیرها مقابل خروس‌ها بهتر بوده است. انگلیسی‌ها در بازی‌های رودررو 17برد، 5تساوی و 9شکست ثبت کرده‌اند.
    فرانسه در 8بازی اخیر مقابل انگلیس تنها یک‌شکست داشته؛ 5برد و 2‌تساوی. فرانسوی‌ها آخرین بار در یک دیدار دوستانه در سال2015 و با نتیجه 2 بر صفر شکست خوردند.
    انگلیس در 6بازی از 8رویارویی با تیم‌های اروپایی در مرحله حذفی جام‌های جهانی به دست تیم هم‌قاره‌ای حذف شده است. برعکس، فرانسوی‌ها 8بار از 10باری که مقابل اروپایی‌ها در مراحل حذفی قرار گرفته‌اند، پیروز بوده‌اند.
    فرانسه به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی طلسم قهرمان‌های دوره‌های قبلی را که زود حذف می‌شدند، باطل کرد. خروس‌ها در این دوره به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، 3‌برد داشته‌اند و تنها برزیل در سال2006 وقتی مدافع عنوان قهرمانی بود، بردهای بیشتری در یک‌ دوره به دست آورده بود (4برد).
    فرانسه و انگلیس رقابتی نزدیک خواهند داشت. انگلیسی‌ها از لحاظ پاس‌های رو به جلو با 147پاس در هر بازی در صدر جدول 32تیم این دوره قرار دارند و فرانسه با 119پاس در رده دوم است. فرانسوی‌ها 37بار دریبل موفق داشته‌اند و بازیکنان انگلیس 32بار. انگلیس بیشترین پاس بلند را دارد (197) و فرانسه (167) پنجم است. انگلیس با 67پرس چهارم است اما فرانسه با 45بار پرس در خط حمله سیزدهم. بازیکنان انگلیس به حریفان نهایتا اجازه می‌دهند که 5تا 10پاس متوالی داشته باشند که از این لحاظ پنجمین آمار بد بین همه تیم‌ها را دارند. جالب اینکه وضعیت فرانسه بدتر است و آنها در رده22 جای گرفته‌اند و به حریفان اجازه می‌دهند تا 16.6پاس متوالی به یکدیگر بدهند.
    این جنگ بین هم‌تیمی‌ها هم هست؛ هندرسون- کوناته (لیورپول)، مگوایر- واران (منچستریونایتد)، هری کین- هوگو لوریس (تاتنهام)، ساکا- سالیبا (آرسنال).
    هری کین با زدن یک‌گل دیگر با رکورد 53گل ملی وین رونی برابری می‌کند و به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس تبدیل می‌شود.
    از بین ۶‌تیمی که بالاتر از ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش به مرحله‌‌ حذفی جام جهانی صعود کردند، فقط 2‌تیم (آرژانتین ۲۰۱۴ و انگلیس ۲۰۲۲) از مرحله‌‌ اول حذفی عبور کرده‌اند.
    رحیم استرلینگ که پس از سرقت از منزلش اردوی تیم ملی انگلیس را ترک کرده بود، به اردو برگشت. بن وایت یک‌هفته پیش به دلیل اینکه جایی در ترکیب نداشت، اردو را ترک کرد. البته اعلام شد که او بیمار هم بود. در اردوی فرانسه کریم بنزما مصدوم بود و از قطر برگشت اما وقتی خوب شد، دیدیه دشان حاضر نشد او را به جام جهانی برگرداند.
    انگلیسی‌ها در پیروزی 3 بر صفر بر ولز توسط رشفورد، یکصدمین گل خود را در جام جهانی به ثمر رساندند. حالا آنها 103گله هستند و هفتمین تیم گلزن تاریخ این رقابت‌ها. فرانسه با 129گل زده پایین‌تر از برزیل، آلمان و آرژانتین در رده چهارم قرار دارد، بالاتر از ایتالیا و اسپانیا. انگلیس برای عبور از رده اسپانیا به 6گل دیگر نیاز دارد.
    امباپه که در این دوره 5گل به ثمر رسانده (مجموع 9گل در جام جهانی) و میانگین هر 59دقیقه یک گل را دارد، 157‌لمس در رده سوم هجومی داشته است، 50‌درصد بیشتر از آنتوان گریزمان (102) و در 36‌سکانس تهاجمی فرانسه شرکت داشته است که بیشترین تعداد برای یک بازیکن در این تورنمنت است. فرانسه به لطف امباپه با 75شوت بهترین خط حمله را در اختیار دارد.
    اولیویه ژیرو هم که در بازی با لهستان به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه تبدیل شد، انگیزه زیادی برای افزایش فاصله‌اش با تیری آنری دارد. ژیروی 36‌ساله، 3‌گل برای فرانسه در این جام جهانی زده. تنها بازیکن مسن‌تری که در یک جام جهانی 4‌گل به ثمر رساند، روژه میلا 38ساله برای کامرون در سال1990 بود.
    انگلیس در کنار پرتغال با 12گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارد. 6گل آنها به ایران زده شده و تنها گل‌های خورده این تیم در این دوره هم از ایران و مهدی طارمی دریافت شده است. جالب اینکه هری کین فقط یک‌گل زده و ساکا و رشفورد که کمتر بازی کرده‌اند 3‌گله هستند. رشفورد هر 44دقیقه و ساکا هر 71دقیقه یک گل زده‌اند.
    گرت ساوت‌گیت امیدوار است که اولین سرمربی انگلیس شود که به 2‌نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رود. دشان در دوره قبل فرانسه را قهرمان کرده. تنها 2‌سرمربی دیگر انگلیسی مرحله نیمه‌نهایی را به چشم خود دیده بودند؛ سر الف رمزی در سال1966 و سر بابی رابسون در سال1990.

دیدار تیم‌های انگلیس و فرانسه را ویلتون سامپایو از برزیل در ورزشگاه البیت سوت خواهد زد و برونو بوشیلیا و برونو پیرس، هر دو از برزیل او را در امر قضاوت این دیدار همراهی خواهند کرد. داوری دیدار تیم‌های مراکش و پرتغال به فاکوندو تلو از آرژانتین سپرده شده است. در این دیدار که در ورزشگاه الثمامه برگزار خواهد شد، اسکیل برایلوفسکی و گابریل چاد، هر دو از آرژانتین کمک‌های این داور هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :