• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17934
+
-

تلاش شهرداری برای گسترش فضای سبز شیراز

سال‌های اخیر با افزایش سرانه فضای سبز در شیراز زیباسازی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است

شهری
تلاش شهرداری برای گسترش فضای سبز شیراز



آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

یکی از مواردی که در برجسته شدن شهر شیراز بین کلانشهرهای ایران اهمیتی اساسی دارد، گستره فضای سبز و باغ‌های خرم است. شهرداری شیراز در سال‌های اخیر بیش از پیش به موضوع افزایش سرانه فضای سبز اهمیت داده است که نتیجه آن در سطح شهر مشاهده می‌شود. 
در این میان نقش رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز غیر قابل انکار است که با فعالیت‌های گوناگون و گسترده‌اش سعی در جلب رضایت شهروندان دارد. ایجاد تاسیسات و تأمین منابع آب فضای سبز، گل آرایی، احداث، زیباسازی و نگهداری از فضاهای سبز، زیباسازی احجام، مجسمه‌ها، المان‌ها، زیباسازی منظر شهری، نورپردازی، زیباسازی تابلوها و آگهی نماها و.... از مسئولیت‌های متنوع این سازمان است.


ساماندهی تابلوها

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در خصوص ساماندهی تابلوهای معرف مشاغل در شهر می‌گوید: برای ساماندهی تابلوهای معرف مشاغل، کارگروهی تشکیل شده است که بر اساس قوانین و مقررات جاری و آیین نامه اجرایی به موضوعات رسیدگی می‌کند.
«جهانبخش میرزاوندی» اضافه می‌کند: این کارگروه شامل کارشناسانی از تمام مناطق و مدیریت‌های مختلف شهرداری در هر منطقه، همچنین اصناف مختلف است. این کارگروه هنگام اعیاد و مراسم مذهبی نیز تابلوها و آگهی نماهای سطح شهر را برای مناسبت‌های پیش رو طراحی و مدیریت می‌کند.


 افزایش سرانه فضای سبز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به توصیف فضای سبز اجتماعی می‌پردازد و می‌گوید: در این نوع فضای سبز آحاد مردم بدون محدودیتی می‌توانند از آن استفاده کنند که تلاش می‌کنیم سرانه فضای سبز اجتماعی شیراز را افزایش دهیم. میرزاوندی با بیان اینکه بعد از شهرهای شمالی، شیراز بیشترین سرانه فضای سبز کشور را دارد، می‌افزاید: با احتساب فضای سبز ارتفاعات و باغ‌های قصردشت، سرانه فضای سبز در شیراز افزایش یافته که بین ۲۲ تا ۲۳ متر مربع است.
وی در خصوص استفاده اهالی مناطق محروم شهر از فضای سبز مناسب، می‌گوید: در روز ۱۶ اردیبهشت جشنواره سرو چمان با مشارکت شهروندان برگزار شد و در آن بهترین فضای سبز خانگی که مربوط به خیابان شیخ علی چوپان بود، انتخاب شد.

میرزاوندی از ایمن سازی وسایل بازی و تجهیزات پارک‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام تجهیزات پارک‌های بازی از استاندارد مناسب و لازم برخوردار هستند و دستگاه‌هایی که فاقد ایمنی و استاندارد بودند از سطح بوستان‌ها و پارک‌های بازی جمع آوری شده‌اند.
وی با اشاره به کمبود فضای سبز در بافت تاریخی شیراز اضافه می‌کند: برای جبران این کمبود از بیشترین تعداد گل برای گل‌آرایی استفاده کرده‌ایم.
میرزاوندی به تشکیل گشت ویژه حفاظت از فضای سبز شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: کارگروهی با حضور نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرداری ایجاد شده است و شهروندان می‌توانند با تلفن، اطلاعات تخریب یا آسیب فضاهای سبز شهر را اطلاع دهند. وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین منبع تأمین آب مورد نیاز فضاهای سبز استحصال از چاه است، می‌افزاید: 9 منطقه به صورت جداگانه منبع تغذیه آب دارند، اما برای استفاده بهتر از این منابع باید تمام این چاه‌ها یکدست و یکپارچه شوند تا از غلظت و شوری آب کاسته شود و هزینه‌های تأمین و نگهداری کاهش یابد.


بهبود وضعیت بصری شهر

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به همکاری مستمر اساتید و دانشگاهیان اشاره می‌کند و می‌افزاید: هم اکنون در دانشگاه‌ها سمینارهای علمی به صورت هفتگی در حوزه معماری و زیباسازی برگزار می‌شود. در همین راستا با حضور کارشناسان زیباسازی مناطق ۱۱ گانه و دعوت از معماران برجسته شیراز به دنبال بهبود وضعیت بصری شهر هستیم.
میرزاوندی اضافه می‌کند: برای طراحی و مبلمان شهری نیز مسابقه‌ای برگزار می‌شود که هنرمندان سراسر کشور در آن حضور خواهند داشت تا بهترین طراحی را انتخاب و آن را به عنوان مشخصه شهر شیراز معرفی کنیم.


زیباسازی مرکز شهر

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نیز با اعلام اینکه زیباسازی اماکن و خیابان‌های مرکزی شهر از خیابان کریم خان زند آغاز شده است، می‌گوید: شهرداری برای زیباسازی فضای این خیابان‌ها دو راهکار دارد که یکی از این راهکارها به صورت مسابقه طراحی شده است.
«حسین پروین» با اشاره به اینکه راهکار دیگر به صورت سفارشی در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: برای بازسازی خیابان زند که در حریم سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، نقشه‌ها از این سازمان گرفته شده تا اقدامات لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه عملیات بازسازی در بافت قدیمی زمان‌بر و طولانی است، اضافه می‌کند: طراحی را از جدار تاجدار آغاز می‌کنیم و چهارراه به چهار راه پیش می‌رویم.


حفاظت از درختان کهنسال

 معاون فنی و اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با اعلام اینکه در بعضی از نقاط شهر به دلیل قدمت منطقه و کهنسال بودن درختان برای نگهداری این سرمایه‌های سبز تمهیداتی انجام شده است، می‌گوید: اصلاح آبخور، تغذیه گیاهان با کودهای ماکرو و میکرو، همچنین مهار عوامل طبیعی و کاشت نهال جدید کنار نهال‌های کهنسال از این قبیل اقدامات است. «علیرضا بیابانی» اضافه می‌کند: درختان منطقه قصردشت بسیار کهنسال هستند و ما برای حفظ فضای سبز این منطقه از تمهیدات ویژه‌ای استفاده کرده‌ایم؛ به طور مثال 4 هزار نهال کنار این درختان کاشته شده است. وی در خصوص شوری آب بعضی از مناطق نیز می‌گوید: به علت برداشت بی رویه و کاهش نزولات جوی در قسمت شرق منطقه۷ آب شور شده است که با کاشت درختان شورپسند و مناسب، همچنین احداث تصفیه خانه‌های محلی و یکپارچه کردن چاه‌ها توانسته‌ایم تاکنون با این معضل مقابله کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید