• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17927
+
-

مرگ نیمی از باغ‌های استان با سرما

سرمازدگی بهار امسال در حالی اتفاق افتاده است که فقط 15 درصد از کل باغ‌های استان بیمه بودند

کشاورزی
مرگ نیمی از باغ‌های استان با سرما



زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

هر ساله محصولات کشاورزی براثر عوامل متعددی از قبیل آفات، بیماریهای گیاهی و عوامل نامساعد جوی دچار خسارت می‌شوند. امسال نیز به دلیل افت شدید دما در روزهای پایانی فروردین اکثر محصولات باغی استان از جمله زردآلو، هلو، شلیل، گردو، انگور، زیتون، سیب، گلابی، بادام و گیلاس دچار خسارت شدند. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سطح باغ های بارده استان را 54 هزار هکتار بیان و اظهار می‌کند: براساس آخرین برآوردها 43 هزار و 500 هکتار از این سطح دچار خسارت 30 تا 100 درصدی شده است.
«بهنام اوجاقلو»میافزاید: امسال تولید 500 هزار تن انواع محصولات باغی در استان زنجان برآورد شده بود که 288 هزار تن از این میزان در اثر سرمازدگی دچار خسارت شده است.


خسارت بیش از 90 درصدی به گردو

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: به باغ های گردوی زنجان و سلطانیه 90 تا 100 درصد، ماهنشان، ابهر، خدابنده، ایجرود، طارم و خرم‌دره نیز 80 تا 100 درصد خسارت وارد شده است.
به گفته  اوجاقلو، به 3هزار و 950 تن گردو در زنجان، 2 هزار و 250 تن در خدابنده ، در خرم‌دره به یک هزار و 320 تن، به یک هزار و 170 تن در ایجرود، در ابهر به هزار و 260 تن، در طارم به960 تن، در ماهنشان 450 و سلطانیه نیز به 300 تن براثر سرمازدگی اواخر فروردین خسارت وارد شده است.
اوجاقلو در ادامه با بیان این‌که سرمای بی‌موقع موجب خسارت به باغ های انگور استان نیز شده است، می‌گوید: در حال حاضر سطح خسارت وارده به باغ های انگور استان نیز 13 هزار هکتار اعلام شده است.


نداشتن بیمه 

عامل سرما بیشترین دلیل خسارت وارده شده به باغ‌ های زنجان بود که در این میان بیشترین خسارت به کشاورزانی وارد شد که محصولات خود را بیمه نکرده بودند.  سال گذشته سطح سرمازدگی باغ‌های استان 38هزار و 359 هکتار بود که طبق برآوردهای انجام شده 500 هزار تن محصول باید تولید می‌شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 930 میلیارد ریال به‌دلیل سرمازدگی از بین رفت.
در سال گذشته فقط 10 درصد از کل باغ‌های استان بیمه بودند، رقمی که امسال به 15 درصد رسیده است و این یعنی 85 درصد از محصولات استان بیمه نبوده و کشاورزان بیشترین خسارت را می‌بینند.


خسارت به محصولات زراعی

علاوه بر محصولات باغی استان محصولات زراعی نیز در اثر برودت هوا و کاهش دما به زیر صفر طی هفته آخر فروردین خسارت 10 تا 35 درصدی در مزارع استان را دیدند .  مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سطح خسارت واردشده به مزارع استان زنجان را 160 هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: در اثر سرمای دیررس بهاره محصولاتی از قبیل گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، گوجه فرنگی، عدس دیم، باقلا و نخود فرنگی در استان دچار خسارت شدند. «حسین عامری» ادامه می‌دهد: خسارت ناشی از سرمازدگی در حوزه زراعت استان نیز بالغ بر 820 میلیارد ریال برآورد شده است. 


 خسارت محصولات زراعی طارم

سهم شهرستان طارم از محصولات کشاورزی استان 50 تا 60 درصد برآورد می‌شود. میزان سطح باغ‌های طارم 18 هزار هکتار بوده و محصولات عمده این شهرستان سیر ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، گندم، جو، پیاز، کلزا و عمده محصولات باغی نیز شامل زیتون، انار، انجیر، فندق، زردآلو، گیلاس است.  «مجتبی اسکندری» مدیر جهاد کشاورزی طارم خسارت وارده در اثر سرمای دیررس بهاره در سال جاری به محصولات زراعی شهرستان طارم را بیش از 50 میلیارد تومان عنوان و اضافه می‌کند: خسارت عمده به محصولات زراعی گوجه فرنگی، کلزا، نخود فرنگی، سیب زمینی و باقلا وارد شده و برآورد می‌کنیم ارزش ریالی این خسارات در حدود 50 میلیارد و 345 میلیون تومان باشد.


 خسارت محصولات باغی 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیشترین خسارت به محصول گردو بوده که پیش‌بینی می‌شود به 80 درصد از این محصول خسارت وارد شده است.
«مجتبی اسکندری» معتقد است: سرمای روزهای پایانی فروردین به محصول گیلاس 30 درصد، انجیر 35 درصد، انار 20 درصد و زیتون 30 تا 60 درصد خسارت عمده‌ای وارد کرده است.
وی ادامه می‌دهد: خسارت وارده به محصول زیتون در زمان باز شدن گل و میزان سرمازدگی و بارندگی مشخص می‌شود و با در نظر گرفتن خسارت 40 درصدی به زیتون پیش‌بینی می‌کنیم ارزش ریالی خسارات به این محصول در حدود 90 میلیارد تومان باشد.

زیتون از میان 70 نوع محصول زراعی و باغی که از باغ های و مزارع شهرستان طارم برداشت می شود و شهرت، ویژگی و کیفیت بی نظیری دارد آن را به محصولی استراتژیک در استان و منطقه تبدیل کرده است.
با توجه به تولیدات زیتون در طارم، شهرستان طارم به قطب زیتون معروف است و 50 درصد زیتون کشور را تولید می کند. در سالی که گذشت بیش از 30 هزار تن زیتون از باغ های این شهرستان برداشت شد.
اسکندری اعتقاد دارد: به طور متوسط هر ساله 45 هزار تن از باغ های طارم زیتون به ارزش 200 تا 250 میلیارد تومان برداشت می‌شود که با خسارات وارده در سال جاری این میزان کاهش خواهد یافت.
وی اظهار می‌کند: با سرمایی که در 2ماه اخیر داشتیم برآورد می‌شود در مجموع 160 میلیارد تومان به محصولات باغی و زراعی طارم خسارت وارد شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید