• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17925
+
-

منطقه 3 اراک پایلوت طرح «شهر سالم» می‌شود

شهردار منطقه 3: باغ‌های سنجان و کرهرود و فاصله این مناطق با مرکز شهر به عنوان پایلوت شهر سالم انتخاب شده است

شهری
منطقه 3 اراک پایلوت طرح «شهر سالم» می‌شود



صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

به مناطق سنجان و کرهرود تنها نمی‌توان به عنوان یکی از مناطق 6 گانه بافت شهری اراک نگاه کرد، بلکه این مناطق گنجینه‌ای سبز برای تلطیف هوا محسوب می‌شوند و قابلیت تبدیل به تفرجگاهی طبیعی در کنار صنایع آلاینده شازند، دود وسایل نقلیه و محیط شلوغ شهری را دارند. وجود مکان‌های طبیعی مانند باغ یا جنگل در محدوده شهری یک ظرفیت مناسب برای ایجاد تفرجگاه طبیعی محسوب می‌شود. در کنار این موضوع این مناطق نقش مهمی در تلطیف و بهبود هوا به ویژه در شهرهایی مانند اراک که با آلودگی هوا دست به گریبان هستند، دارند. 
سنجان و کرهرود قبلا روستاهای آباد با باغ‌های سرسبز بوده‌اند که به دلیل توسعه کالبد شهری اراک امروز منطقه 3 شهر اراک محسوب  می‌شوند.
باغ‌های این نواحی با وجود آنکه به دلیل کم‌آبی، اقدامات غیر کارشناسی و مدیریت نامناسب در سال‌های گذشته تا حدودی خشک شده‌اند، اما هنوز قابلیت احیا دارند و تا حدودی سبز هستند و در صورت برنامه‌ریزی مناسب امکان حفظ این ظرفیت وجود دارد.


اقدامات اولیه برای اجرای طرح شهر سالم

شهردار منطقه 3 اراک در این باره می‌گوید: برای ساماندهی منطقه 3 اراک که شامل سنجان، کرهرود و کوی حضرت ابوالفضل(ع) می‌شود با بهره‌گیری از نظر کارشناسان برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته  است.
 «داود نصراللهی» به همشهری بیان می‌کند: از جمله اقداماتی که برای سال جاری در این منطقه در نظر گرفته شده تکمیل شبکه فاضلاب است که تا پایان مهر ماه انجام می‌شود. یکی از طرح‌های مهم اراک اجرای پروژه شهر سالم است. با توجه به باغ‌های سنجان و کرهرود و فاصله این مناطق با مرکز شهر، منطقه 3 اراک برای اجرای این طرح به صورت پایلوت انتخاب شده است.

شهردار منطقه 3 اراک ادامه می‌دهد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی شهر سالم‏، شهری است که به طور مداوم در راستای ایجاد و توسعه محیط زیست فیزیکی و اجتماعی و توسعه منابع همکاری و مشارکت 
می‌کند. به نحوی که مردم قادر باشند یکدیگر را حمایت کنند. همچنین شهر سالم باید از نظر فیزیکی و محیطی به نحوی طراحی شود که بستری برای توسعه روابط اجتماعی باشد. در کنار این موضوع نیاز به ایجاد محیطی سالم در بخش محیط زیست برای بالا بردن کیفیت زندگی و کمک به سلامت شهروندان است. وی اظهار می‌کند: بر اساس تعریف شهر سالم برای اجرای این طرح به صورت پایلوت در منطقه 3 اراک برنامه‌ریزی‌هایی شده است که بعد از تکمیل طرح با نظر و مشارکت کارشناسان اجرا خواهد شد.

برای ایجاد شهر سالم نیاز است مواردی مانند فعالیت مشاغل مزاحم یا مشاغلی که آلودگی‌های زیست محیطی دارند حذف و به مکان‌های مناسب منتقل شوند. قطعا منطقه 3 اراک ظرفیت ایجاد چنین فضایی را دارد.
نصراللهی بیان می‌کند: استفاده از گونه گیاهان بومی منطقه برای ایجاد شهر سالم در برنامه گنجانده شده است. از نظر بافت شهری نیز محیط برای زندگی راحت‌تر شهروندان از جنبه فیزیکی و اجتماعی بهسازی و مناسب‌سازی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: از نظر اجتماعی با توجه به اینکه ساکنان محله‌هایی مانند سنجان و کرهرود بومی هستند و ارتباط اجتماعی بین ساکنین وجود دارد، راحت‌تر می‌توان به مباحثی مانند مشارکت اجتماعی شهروندان در مسائل مختلف از جمله حفظ نظافت پرداخت. در مجموع این محله‌ها برای این نوع فعالیت‌های اجتماعی مستعدتر هستند.
 اقداماتی برای بهسازی کالبد منطقه 3 انجام شده که ترمیم آسفالت معابر، آسفالت و رسیدگی به وضعیت پارک کلاله از جمله این اقدامات است، اما قطعا هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و برای بهتر شدن وضعیت و کسب رضایت شهروندان تلاش و پیگیری را ادامه می‌دهیم.


حفظ درختان سنجان و کرهرود مطالبه شورای شهر اراک است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک نیز می‌گوید: یکی از مناطق مهم در بخش فضای سبز اراک مجموعه باغ‌های سنجان و کرهرود است. حفظ درختان این محدوده یکی از مطالبات اصلی شورای شهر اراک به حساب می‌آید که با جدیت پیگیری می‌شود. 
«طوفان محمدی» بیان می‌کند: احیای قنوات این محدوده برای تأمین آب مورد نیاز برای حفظ درختان موضوع حیاتی است که طبق بررسی‌های انجام شده این موضوع توسط دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است. 

تأمین منابع آبی و حفظ درختان این محدوده در کنار توسعه فضای سبز محدوده چقا و سیبک نیاز به همکاری و مشارکت سازمان‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌های اراک دارد که تنها شهرداری به تعهدات خود در این بخش عمل کرده است.
عضو شورای شهر اراک می‌افزاید: یکی از برنامه‌های مورد نظر ایجاد تفرجگاه در منطقه سنجان و کرهرود است که این کار با هدف حفظ باغ‌ها و درختان این محدوده انجام می‌شود و در دست پیگیری 
است. محمدی اظهار می‌کند: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد مکان‌های تفریحی در مناطقی مانند سیبک نیز به عنوان یکی از مطالبات شورا پیگیری شده و در این خصوص شهرداری اقداماتی انجام داده است. 
وی می‌گوید: مناطق سیبک، سنجان و کرهرود ورودی شهر اراک هستند که ایجاد مکان‌های تفریحی در کنار حفظ و ایجاد فضای سبز به ماندگاری مسافران در اراک کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید