• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17932
+
-

گلاب‌گیلده نیازمند برندسازی

پرورش گل محمدی و تولید گلاب در گیلده یکی از ظرفیت های این روستا محسوب می شود که باید از آن حمایت کرد

کشاورزی
گلاب‌گیلده نیازمند برندسازی





الهام حیدری| شفت- خبرنگار:

« گیلده» شفت را با نام روستایی بدون بیکار می‌شناسند. در این روستا 83 خانوار زندگی می‌کنند که همگی آنها از طریق برنجکاری، چایکاری، دامداری، مرغداری، پرورش ماهیان گرمابی، سفالگری و پرورش گل محمدی امرار معاش می کنند، البته لازم به ذکر است در دل این روستا کارگاه گلاب‌گیری و عرقیات، پرورش بچه ماهیان خاویاری و سفالگری نیز وجود دارد که برای مردم این روستا اشتغال ایجاد کرده است.
این روستا از دیرباز دارای گل محمدی فراوانی بوده و مردم این محل به صورت سنتی از این گل‌ها گلاب می‌گرفتند. در چند سال گذشته یکی از اهالی این روستا با پیگیری‌های فراوان توانست با خرید یک دستگاه گلاب‌گیری، این رسته را به صورت صنعتی‌تر در این روستا رواج دهد که حاصل این اقدام برگزاری چندین ساله جشنواره گلاب‌گیری در گیلده است.


گلاب‌گیری از 150 کیلو گل در روز

اولین وارد کننده دستگاه گلاب‌گیری صنعتی در گیلده اظهارکرد: کارگاه گلاب‌گیری خود را از سال 1390 با یک دستگاه 5 کیلویی افتتاح کردم، اما به دلیل به صرفه بودن کار و رونق گلاب‌گیری در گیلده، کم‌کم کار را توسعه دادم و توانستم این دستگاه را به 3 کوره ارتقا دهم و گرفتن گلاب را نیز به 150 کیلو در روز برسانم.
«مرتضی محمدی» هدف عمده از این کار را حفظ پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از خام فروشی زمین‌های منطقه، جذب گردشگر و حفظ سنت‌های پیشینیان در این روستا عنوان کرد و افزود: مردمان گیلده بیش از یک قرن از راه پرورش گل و گلاب‌گیری سنتی امرار معاش می‌کردند. تا جایی که که در کتاب دارالمرز ولایت گیلان به نویسندگی سرکنسول انگلیس رابینو به این مسأله اشاره شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه از ابتدای برداشت محصول که از 15 اردیبهشت تا اوایل خرداد است یک تن گلاب ناب از این کارگاه به دست می‌آید، بیان کرد: از هر کیلو گل محمدی در این کارگاه یک لیتر گلاب ارگانیک به عمل می آید که در صورت نگهداری درست بیش از 3 سال ماندگاری بدون تغییر رنگ و بو دارد. وی با بیان اینکه امسال برخی از مردم گیلده نیز به صورت سنتی در گلاب‌گیری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: البته لازم به ذکر است درطول سال بیش از 2 تن عرقیات محلی شامل پونه وحشی (خالی واش)، نعناع، برگ گردو، و برگ شنبلیله از این کارگاه حاصل می‌شود.


ایجاد اشتغال 

محمدی با اشاره به اینکه با ایجاد این کارگاه در روستا به صورت مستقیم 4 نفر و به صورت غیرمستقیم 60 نفر در پرورش گل محمدی شروع به کار کرده‌اند، افزود: در صورت حمایت مسئولان، گیلده می‌تواند به عنوان یکی از اولین روستاهای پیشرو در پرورش گل محمدی، گیاهان دارویی و گلاب‌گیری در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد. 


مسئولان حمایت کنند

تولیدکننده گلاب با انتقاد از مسئولین محلی گیلده که هیچ گونه حرکتی برای رشد این کار در روستا صورت نمی‌دهند و حتی برخی اوقات با کاغذبازی‌های اداری مشکل ایجاد می‌کنند، بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان با حمایت تولیدکنندگان و تامین نهاده‌های کشاورزی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار در راستای شعار سال و حمایت از تولید داخلی گام بردارند و این مساله را جا بیندازند تا محصول این روستا به برند ویژه تبدیل شود، همچنین باید در استان برای گلاب گیلانی تبلیغ کنند.


ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها

 فرماندار شفت هم اظهارکرد: معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف از اهداف و برنامه‌های فرمانداری است تا به این وسیله بتوانیم با ایجاد اشتغال پایدار از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم.  «محمدرضا محسنی» افزود: پرورش گل محمدی و تولید گلاب در گیلده هم یکی از ظرفیت‌هایی است که ضمن ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند در جذب گردشگر نیز موثر واقع شود. 
فرماندار با بیان اینکه گلاب گیلده این ظرفیت را دارد تا بتواند به برندی معتبر در گیلان تبدیل شود، بیان کرد: ترویج پرورش گل محمدی و رونق تولید گلاب باید توسط جهاد کشاورزی شفت پیگیری شود و دولت نیز آمادگی لازم برای ارائه تسهیلات و حمایت از علاقه‌مندان مستعد را دارد.
محسنی با تاکید بر اینکه باید میراث اقتصادی شفت را حفظ کنیم تا بتوانیم فرصت‌های جدید اشتغال را ایجاد کنیم، اضافه کرد: تاکنون 579 طرح اشتغال‌زایی این شهرستان در سامانه کارا به ثبت رسیده است که از این تعداد 471 طرح به اشتغال روستایی و عشایری و 108 طرح نیز به اشتغال فراگیر اختصاص دارد.


ضرورت ایجاد یک برند برای گلاب گیلان

 یکی از پرورش‌دهندگان گل محمدی در گیلده گفت: ایجاد کارگاه گلاب‌گیری در گیلده سبب شده تا میزان تولید گل محمدی که از گذشته در این روستا رواج دارد، رونق بیشتری بگیرد و سبب اشتغال‌زایی بیشتر در روستا شود. به همین دلیل امیدوارم با حمایت ویژه مسئولان ذی‌ربط این کار در روستا گسترش یابد و گیلده نیز به عنوان یک روستای گردشگرپذیر در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.
«علی سلیمی» با اشاره به اینکه در این روستا و در زمینی 500 متری بیش از 500 کیلوگرم گل محمدی برداشت می‌کنم، افزود: ایجاد این کارگاه و فروش گل سبب شده تا ما با انگیزه بیشتری این کار را دنبال کنیم و اشتغال‌ موقتی برای ما ایجاد شود. امیدواریم گلاب گیلده به عنوان یک برند در کشور معرفی شود و ما نیز از حاصل دست رنجمان تا زنده‌ایم، استفاده کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید