• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17930
+
-

جهان کوچک نیمه تمام

آثار ساخته شده در مجموعه نیمه‌کاره جهان کوچک در معرض تخریب قرار دارد

دراستان
جهان کوچک نیمه تمام



فاطمه رحمتی| ملایر- خبرنگار:

مجموعه جهان جهان کوچک یا بوستان ملل در معرض تخریب قرار دارد. این مجموعه قرار بود ظرفیت گردشگری ملایر استان محسوب  شود.


هزینه‌های بالا

شهردار ملایر با اشاره به اینکه ترمیم و ساخت آثار تخریب شده و ادامه کار برای نصب آثار جدید در این مجموعه بار مالی زیادی را روی دوش شهرداری خواهد گذاشت، به همشهری می‌گوید: مجموعه جهان کوچک در واقع قرار بود یک فرصت ارزشمند برای گردشگری شهرستان رقم بزند. 
جهان کوچک ملایر می‌تواند به عنوان یک اثر دیدنی و جذاب برای مردم این شهرستان و مسافران و گردشگران باشد.

حسین بابایی می‌افزاید: طبق وعده مسئولان شهرداری وقت قرار بود 138 اثر تاریخی از آثار جهان و کشورمان ساخته و در معرض دید مردم و گردشگران قرار گیرد. جهان‌کوچک که در واقع یک مجموعه بی‌نظیر و اثر ارزشمند گردشگری در شهرستان ملایر محسوب می‌شود، آثاری شامل تخت جمشید، آرامگاه حافظ، سعدی، آبشار مصنوعی، برج ایفل، برج پیزا، طاق‌بستان، سی و سه پل و چند اثر دیگر را در خود جای
 داده است.


به دنبال پیمانکار

وی می‌گوید: با توجه به اینکه شهرداری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود قرار داده است، ما تصمیم داریم ابتدا این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم و بعد به سراغ پروژه‌های جدید برویم.
بابایی با بیان می‌کند: متاسفانه در سال‌های گذشته این مجموعه با مشکلات زیادی مواجه بوده و تعدادی از آثار موجود در آن تخریب و به فراموشی سپرده شده است.
وی می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته، با بررسی‌های صورت گرفته در خصوص رفع مشکلات این مجموعه، به دنبال پیمانکار برای ادامه کار بودیم چون پیمانکار قبلی حاضر نشد که پروژه را ادامه دهد و تکمیل کند.


منابع مالی

شهردار ملایر تامین منابع مالی را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ادامه ساخت این مجموعه می‌داند و می‌گوید: پیمانکاران با توجه به تاخیر در اجرای طرح و تورم مایل به ادامه کار نیستند. 
تکمیل این پروژه مانند دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام از مطالبات مردم ملایر است و ما باید آن را از بلاتکلیفی خارج کنیم و به سرانجام  برسانیم. بابایی با بیان اینکه این مجموعه تنها یک بوستان شبیه‌سازی‌شده نیست، بیان می‌کند: جهان‌کوچک یک مجموعه چندمنظوره فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و تفریحی است که می‌تواند رونق اقتصادی شهرستان را به همراه 
داشته باشد.


رفع مشکلات زیرساختی

شهردار ملایر اضافه می‌کند: امسال اعتباری برای رفع مشکلات زیرساختی و تکمیل تعدادی از پروژه‌های این مجموعه اختصاص داده‌ایم. قرار است محوطه‌سازی، سنگفرش و ادامه ساخت آبشار، برج ایفل و پایه‌ستون‌های تخت جمشید و کتیبه‌ها را انجام و تا حدودی جهان کوچک را سر و سامان دهیم و 2 جشنواره تابستانی را در آن اجرا کنیم.
وی با اشاره به اینکه ساخت برج ایفل این مجموعه که از 4 سال پیش متوقف شده بود، از سر گرفته شده است، بیان می‌کند: برای محوطه‌سازی نیز به دنبال پیمانکار هستیم و قصد داریم سنگفرش را هم احیا کنیم.


نیاز به 40 میلیارد تومان اعتبار

شهردار ملایر با ذکر این نکته که تا تکمیل این پروژه طبق وعده مسئولان وقت برای نصب 138 اثر بیش از 40 میلیارد تومان نیاز است، می‌گوید: تاکنون حدود 6 میلیارد تومان برای جهان کوچک هزینه شده است و با توجه به چندمنظوره بودن این مجموعه، تا 4 سال دیگر هم نمی‌توان آن را تکمیل کرد.
وی اضافه می‌کند: در واقع جهان کوچک یک مجموعه برای تعاملات اجتماعی بیشتر و بهانه‌ای برای جذب گردشگران و رونق اقتصادی شهرستان خواهد بود. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تا حدودی به آنچه گفته شده است، عمل کنیم و شاهد احیای این مجموعه باشیم.


مینی‌ورد؛ از گذشته تاکنون 

10 سال پیش بود که مسئولان وقت ملایر به فکر احداث یک مجموعه با هدف ایجاد فرصت گردشگری و رونق اقتصادی برای ملایر با نام مینی‌ورد (جهان کوچک) افتادند. برای تحقق این مسأله شهردار و مسئولان وقت شورای اسلامی این شهر زمینی به مساحت 48 هکتار را که در مجاورت جاده سلامت و بام ملایر قرار داشت، برای احداث این مجموعه اختصاص دادند و قرار شد 138 اثر مشهور جهان و کشورمان در ابعاد کوچک‌تر ساخته و در آن نصب شود.
امروز اما اگر به مینی‌ورد ملایر که چند وقتی است به بوستان ملل تغییر نام یافته سری بزنید، متوجه می‌شوید تعدادی از آثاری که در این مجموعه ساخته شده‌اند مورد بی‌مهری قرار گرفته و بسیاری از آثاری هم که قرار بود ساخته شوند در حد وعده و وعید باقی مانده‌اند.

تقریبا بیش از 10 اثر مشهور جهان و ایران در این مجموعه ساخته شده و متاسفانه این تعداد نیز طی سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی‌ مسئولان، گرما و سرما، بی‌مسئولیتی در مراقبت و موارد دیگر تخریب و با مشکل مواجه شده‌اند. البته این بوستان با همه مشکلاتش هنوز هم زیباست و اگر احیا شود، یک ظرفیت گردشگری بزرگ نه تنها برای ملایر که برای استان محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید