• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17922
+
-

دکه داری با فروش روزنامه نمی چرخد

یک دکه دار: حدود 70 درصد درآمد ما با فروش محصولات غیر فرهنگی تامین می‌شود که اگر این کار را نکنیم چرخ زندگیمان نمی چرخد

درشهر
دکه داری با فروش روزنامه نمی چرخد




مرضیه قاسمی  | کرمانشاه- خبرنگار:

کیوسک های روزنامه فروشی ویترین نشریات هستند. هرچند با وجود گسترش فضای مجازی و پیگیری اخبار و رویدادها از این طریق، استقبال شاید  از نشریات کاغذی کمتر شده، اما با این حال هنوز  نشریات طرفداران خاص خود را دارند. با این وجود این صنف مانند بسیاری از اصناف با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.  یکی از اصلی ترین مشکلات دکه های روزنامه فروشی به‌ویژه در شهر کرمانشاه بی رغبتی مردم نسبت به خرید نشریات کاغذی است و این دکه داران مجبورند برای کسب درآمد به فروش محصولات غیر فرهنگی از جمله سیگار، تنباکوهای قلیان، پیپ و فندک در کنار نشریات و روزنامه ها بپردازند که بخش عمده از فروش آن‌ها را تشکیل می دهد و دکه داران اغلب به ناچار به سمت فروش این محصولات غیر فرهنگی می‌روند. 


گرانی کاغذ و کاهش فروش 

یکی از دکه داران کرمانشاهی در این زمینه به همشهری می گوید: در حال حاضر فروش روزنامه و نشریه کاهش یافته است و مردم دیگر کمتر روزنامه و مجله می خرند.  «علیرضا قنبری» که 6 سال می‌شود دکه دار است با اشاره به این‌که اجاره بالای دکه ها و نبود بازدهی آن معضل اصلی دکه داران است، می گوید: تعرفه 10 درصدی نشریات از ابتدای کار  تا امروز ثابت مانده و هیچ تغییر نکرده و اصلا خرج این کار به دخلش نمی خورد. وی می افزاید: امروز استقبال مردم از روزنامه بسیار پایین آمده و بخشی از آن هم به گران شدن کاغذ و در نهایت نشریات بر می گردد. 
وی می افزاید: اقلام خوراکی و اجناسی مثل سیگار بیش از نشریات روزنامه فروش دارد و حدود 70 درصد درآمد ما از فروش همین محصولات غیرفرهنگی تامین می شود که اگر این کار را نکنیم چرخ زندگیمان نمی چرخد. 


فضای مجازی عرصه را تنگ کرده است 

یک دکه دار دیگر با اشاره به قیمت بالای برخی نشریات و گسترش فضای مجازی بیان می کند: چون در فضای مجازی مردم به شکل رایگان تمام خبرها و مطالب را رصد می کنند، دیگر رغبتی برای خرید روزنامه ندارند و افراد کمی حاضر به خرید نشریات هستند. فضای مجازی باعث کسادی کار ما شده است. 


قیمت بالای مجلات  

«عباس سلطانی» که 9 سال سابقه کار دکه داری دارد، می گوید: اگر دکه داران تامین مالی شوند می توانند از تعرفه خود بگذرند و فروش بالا می رود. حمایت های مالی شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند ما را از این وضع نجات دهد. سلطانی می افزاید: مردم  بسیاری از مجلات را به دلیل قیمت بالا نمی خرند و آنها مجدد برگشت داده  می شوند. وی اضافه می کند: کمبود فضای کیوسکی که در آن هستم، باعث شده بسیاری از مجلات در معرض دید مردم قرار نگیرد و همین مساله خودش باعث کاهش خرید مردم شده است.  وی با ابراز تاسف از این‌که درآمد دکه داران زیر خط فقر است و مجبورند بیشتر از نشریات مواد غذایی و خوراکی و سایر اقلام بفروشند تا چرخ زندگیشان بچرخد، عنوان می کند: مشکل بیمه این قشر هم معضلی است که برخی مسئولان قصد ندارند، توجهی به آن کنند و خانه مطبوعات استان نیز هیچ کمکی به این قشر ضعیف نمی کند. 


160 کیوسک مطبوعاتی فعال در کرمانشاه 

در ادامه رئیس اتحادیه کیوسک‌های مطبوعاتی کرمانشاه با اشاره به این‌که کیوسک‌های مطبوعاتی برای امرار معاش مجبورند چیزهای دیگری هم به غیر از روزنامه بفروشند، می افزاید: کیوسک‌های مطبوعاتی کرمانشاه با فروش روزنامه به تنهایی نمی‌چرخند و این صنف دچار مشکلات فراوانی است. «مهدی فرسادفر» به همشهری می گوید: هم اکنون 505 کیوسک در شهر کرمانشاه از شهرداری مجوز فعالیت دارند که 160 مورد آن فعالیت مطبوعاتی دارند. وی هزینه بالای اجاره را نیز عامل دیگری می داند  که کیوسک‌های مطبوعاتی را مجبور به فروش اقلام جانبی می‌کند. فرسادفر می افزاید: برخی از این کیوسکی ها اجاره ای هستند و باید به شهرداری کرایه زیادی را بدهند و شهرداری قانون مالک و مستأجر را در این زمینه رعایت نمی کند.   


نبود بیمه و تامین شغلی 

فرسادفر سپس از مشکلات دیگر کیوسک‌های مطبوعاتی یادمی کند و می گوید: هیچکدام از افرادی که در کیوسک‌های مطبوعاتی کار می‌کنند بیمه نیستند و برخی از آن‌ها 20 تا 30 سال هم سابقه کار دارند. این مقام مسئول با بیان این‌که اکنون حتی باربرهای میدان بار هم بیمه هستند، اضافه می کند: بیمه مشاغل آزاد دردی از افرادی که در کیوسک‌ها کار می‌کنند، دوا نمی‌کند.  

رئیس اتحادیه کیوسک‌های مطبوعاتی کرمانشاه نبود امنیت شغلی را نیز از دیگر مشکلات دردهای این شغل می داند و عنوان می کند: گاهی کیوسکی با چند 10 سال سابقه کار در طرح عمرانی قرار می‌گیرد و جابه‌جا می‌شود و چند سال طول می‌کشد تا تعیین تکلیف شود. وی عنوان کرد: موردی داشتیم که 5 کیوسک که در طرح عمرانی پارکینگ استانداری واقع شده بودند جابه‌جا شدند، اما با گذشت حدود 4 سال هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نشده است.  رئیس اتحادیه کیوسک‌های مطبوعاتی کرمانشاه به اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته  برای رفع مشکلات این صنف، اظهار می کند: ما نامه به یکی از نماینده ها و همین طور مسئولان ارشاد نوشتیم؛ قول دادند که کمک کنند اما هیچ کس تا کنون کاری برای ما انجام نداده است. در برخی شهرها مثل مشهد و شیراز کیوسکی‌ها بیمه هستند، ولی در کرمانشاه نه بیمه اند و نه تامین شغلی دارند. این دکه داران از 8 صبح تا 9 شب در یک قفس 4 مترمربعی کار می کنند و شرایط سختی دارند و امیدوارم صدای این قشر فرهنگی به گوش مسئولان برسد. 


پیگیر مشکلات دکه‌داران هستیم 

مدیرکل ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که کیوسک های مطبوعاتی کارشان از طریق شهرداری و اتحادیه مربوطه انجام می شود، می گوید: در گذشته امور این صنف از طریق اداره ارشاد پیگیری می شد اما در حال حاضر یک اتحادیه صنفی دارند و تشکیلات مکانی آن‌ها نیز از طریق  شهرداری پیگیری می شود. حجت الاسلام «رحیم جعفری» می افزاید: در زمینه حمایت ملی این‌ها صنف درآمدزایی هستند. یکی از  آسیب های کیوسک های مطبوعاتی این است که خیلی از آن‌ها مطبوعاتی نیستند، اسم و مجوز آن‌ها فقط مطبوعاتی است. ما تنها به آن بخش مطبوعاتیشان را می توانیم  کمک کنیم و در صورت تمایل می توانیم با اتحادیه مربوطه وارد بحث شویم و پس از تشخیص، شناسایی و بررسی مشکلات
آن‌ها از این طریق تا آن‌جا که بتوانیم پیگیر مشکلات آن‌ها شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید