• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179150
+
-

مثلثی که هواپیما و کشتی می‌خورد

جهان روز
مثلثی که هواپیما و کشتی می‌خورد

مدت‌ها مردم بومی، درباره مثلت برمودا در کرانه‌های شرقی آمریکا افسانه‌سرایی می‌کردند. قبل‌تر می‌گفتند این منطقه، کشتی‌ها را بدون اینکه ردی از آنها به‌جا بماند نیست و نابود کند می‌بلعد و بعدها هواپیماها هم به قربانیان این منطقه که نماد رمزآلود بودن جغرافیاست، اضافه شدند.
اما دریانوردان و هوانوردان، ‌این افسانه‌های محلی را جدی نمی‌گرفتند تا اینکه یک رویداد مرموز، ابعاد جدیدی به این افسانه‌های محلی داد؛ از نظر برخی، این اتفاق رازآلود، افسانه‌ها را به تردیدهای واقعی تبدیل کرد. اما اگر مرد علم و دور از باورهای خرافه باشیم، می‌توانیم بگوییم که این اتفاق، فقط به این افسانه‌های محلی بُعدی فراگیرتر داد و آنها را جهانی کرد.
ماجرا این است که درست 77سال پیش در چنین روزی، 5هواپیما و 27نفر، ‌در فاصله چند ساعت، در این مثلت نیست و نابود شدند و هیچ اثر و ردی از آنها، تا به امروز پیدا نشده است. در ابتدا، 5هواپیمای بمب‌افکن نیروی دریایی آمریکا، ‌که پرواز 19را تشکیل می‌دادند، در پروازی آموزشی که چند ساعت طول می‌کشید، از یک پایگاه در فلوریدا بلند شدند. و البته هرگز برنگشتند. 2ساعت بعد از برخاستن، لیدر اسکادران، که 6ماه بود در منطقه پرواز می‌کرد، گزارش داد که قطب‌نمای اصلی و قطب‌نمای پشتیبانش از کار افتاده است. دیگر هواپیماها هم مشکل مشابهی داشتند. ایستگاه‌های رادیویی برای پیدا کردن موقعیت هواپیماها تماس‌هایی برقرار کردند اما ارتباط وصل نشد. 4ساعت بعد، صدای لیدر در یک رادیوی زمینی شنیده شد که از خدمه می‌خواست بیرون بپرند چون سوخت بمب‌افکن تمام شده. ایستگاه‌های زمانی، 4ساعت بعد از برخاستن هواپیما، موقعیت آنها را در محدوده‌ای بین شرق فلوریدا تشخیص داده بودند. درست 5ساعت و 17دقیقه بعد از برخاستن بمب‌افکن‌ها، یک هواپیمای تجسس نیروی دریایی با 13خدمه از زمین برخاست و 3 دقیقه بعد در رادیو اعلام کرد ماموریتش را شروع کرده. این آخرین پیام این هواپیما بود و ارتباط آن هم با پایگاه قطع شد. ناپدید شدن 14خدمه پرواز 19و 13خدمه هواپیمای تجسسی، باعث شد تا بزرگ‌ترین ماموریت تجسسی دریایی و هوایی دنیا تا آن زمان شروع شود. صدها هواپیما و کشتی، هزاران کیلومتر از اقیانوس اطلس و خلیج مکزیکو و عمق زمین‌های ایالت فلوریدا را وجب به وجب گشتند اما نشانی از این خدمه و هواپیما پیدا نکردند. نیروی دریایی، در گزارش رسمی خود آورده است که به‌خاطر توفان شدید، اجساد و بقایای این خدمه و هواپیماها پیدا نشدند اما افسانه برمودا چنان گیرا و جذاب و قوی بود که خیلی‌ها به این گزارش‌های رسمی توجه نمی‌کردند. از آن روز، مثلث برمودا، منطقه‌ای که از سواحل جنوب شرقی آمریکا شروع می‌شود و به برمودا می‌رسد و از آنجا به سواحل کوبا در اقیانوس اطلس، شهرتی جهانی پیدا کرد و همچنان مردم از اتفاقات عجیبی که در این منطقه روی می‌دهد صحبت می‌کنند. خلبان‌های زیادی، از قطع شدن وسایل ارتباطی و الکترونیکی خود حین پرواز در نزدیکی این منطقه خبر می‌دهند و ملوانان هم داستان‌های زیادی از تجربیات متفاوت خود در این محدوده دارند. اگر پرواز 19در این منطقه گم نمی‌شد، ‌برمودا هم آنقدر شهرتی جهانی پیدا نمی‌کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید