• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178785
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q1YW
+
-

وزیر کشور:

شهرهای غربی آرام است

رسانه‌های معاند در روزهای اخیر تلاش ویژه‌ای برای ناآرام نشان‌دادن شهرهای غربی کشور صرف کردند و کوشیدند با تحریک احساسات عمومی، بر آتش ناآرامی‌ها بدمند، اما دیروز وزیر کشور از برقراری آرامش در این مناطق خبرداد.

به‌گزارش همشهری، احمد وحیدی که در حاشیه نشست چهارشنبه هیأت دولت، درجمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه شرایط امنیتی شهرهای غربی کشور آرام است، تأکید کرد که این شهرها درحال‌حاضر در حوزه امنیتی مشکلی ندارند.
وی درعین‌حال تأکید کرد جریان‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، در خارج از مرزها، همچنان به‌دنبال ایجاد ناآرامی و برهم‌زدن وضعیت امنیتی برخی شهرهای غربی کشور هستند. با وجود این اما درحال‌حاضر آرامش در این شهرها برقرار است و ازنظر امنیتی مشکلی وجود ندارد.
وحیدی با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند، به سفر اخیر نخست‌وزیر جدید عراق به ایران اشاره و تأکید کرد که درجریان حضور محمد شیاع‌ السودانی در تهران، دوطرف پیرامون ضرورت جلوگیری از فعالیت‌های ضدامنیتی گروهک‌های تروریستی فعال در منطقه شمال‌عراق به بحث و رایزنی پرداخته‌اند.

تفاهم بغداد و اقلیم برای برقراری امنیت در مرزهای ایران
این درحالی‌است که پیش‌از این، منابع عراقی از تفاهم دولت مرکزی عراق و دولت منطقه اقلیم کردستان این کشور برای جلوگیری از فعالیت‌های ضدامنیتی گروهک‌های تروریستی در شمال‌عراق خبر داده بودند. بر این اساس یگان‌های مشترکی از ارتش عراق، نیروهای مرزبانی و نیروهای پیشمرگه در مناطق مرزی با ایران مستقر خواهند شد تا اقدام‌های لازم برای تحرکات گروه‌های تروریستی حاضر در این منطقه را انجام دهند.
گفته می‌شود توافق دوطرف شامل موضوع‌هایی ازجمله «توقف هرگونه حمایت دولتی یا حزبی در اقلیم کردستان از گروه‌های مخالف ایران»، «بستن مقرهای سیاسی آنها در سلیمانیه و اربیل» و «بازرسی اردوگاه‌های پناهندگان کرد ایرانی و نظارت مستقیم بر مدیریت این اردوگاه‌ها» بوده‌است.
به‌گفته منابع عراقی، توافق صورت‌گرفته میان بغداد و اقلیم کردستان عراق درجریان سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران، به اطلاع مقام‌های تهران نیز رسیده‌است.

جبران خسارت‌ها
در این میان اما جبران خسارت‌های وارد‌ آمده به مردم درجریان ناآرامی‌های اخیر، یکی دیگر از محورهای سخنان دیروز وزیر کشور درجمع خبرنگاران بود. وحیدی با بیان اینکه عمده خسارت‌های واردشده به مردم در آشوب‌های اخیر، از سوی اغتشاشگران صورت گرفته است، اعلام کرد که دستگاه‌های مسئول در حال برآورد نهایی خسارت‌های وارد آمده هستند.
وی با اشاره به اینکه فراجا اعلام کرده اگر کسی درجریان حوادث اخیر دچار خسارت شده، به پلیس مراجعه و موضوع را گزارش دهد، عنوان‌کرد: چنین فرایندی در دستورکار وزارت کشور نیز قرار دارد.
 وی همچنین اعلام کرد که خسارت‌های وارد آمده ناشی از حوادث‌اخیر هنوز برآورد نهایی نشده‌است. وزیر کشور درباره جزئیات «کمیته تحقیق» تشکیل شده در وزارت کشور پیرامون بررسی حوادث‌اخیر افزود در این کمیسیون موضوع‌هایی مانند خسارت‌های وارد شده به افراد و جان‌باختگانی که بی‌گناه جان خود را از دست داده‌اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شرایط برگزاری تجمع
وحیدی درباره اقدام‌های انجام‌شده برای اجرای اصل27 قانون‌اساسی و برگزاری تجمع‌های قانونی گفت: ما با برگزاری تجمع مشکلی نداریم، اما مهم این است که چه‌کسی می‌خواهد تجمع را برگزار کند، در چه مدت زمانی و برنامه‌اش چیست و ضمانت لازم را برای اینکه در چارچوب اعلامی برگزار شود، داشته باشد.
وی افزود: برگزاری تجمع در این شرایط که برخی تلاش می‌کنند ناآرامی به جامعه تزریق کنند، اقدام معقولی نیست، اما پس ‌از گذر از شرایط موجود، آمادگی لازم را برای تحقق این موضوع داریم.

مکث
ترویج گفتمان غیردینی ازسوی دشمن

وزیر کشور درجمع کارکنان این وزارتخانه گفت: یکی از مسائل مهم که ازسوی رسانه‌های دشمن تبلیغ می‌شود، مسئله زن و زندگی است که تلاش دارند گفتمانی غیراز نگاه اسلام و دین را ترویج دهند. احمد وحیدی افزود: دشمن همواره به‌دنبال عوض کردن جای جلاد و شهید است و در صحنه کربلا، یزیدیان به‌دنبال باطل جلوه دادن قیام حق حضرت امام‌حسین(ع) بودند، اما توطئه شومشان با جهاد تبیین حضرت زینب(س) نقش برآب شد. وی با بیان اینکه این رویه محدود به آن دوران نیست و دشمنان اسلام همواره این رویکرد را دنبال می‌کنند، ادامه داد: در همین اوضاع و احوال کنونی نیز شاهد جنگ روایت‌های دشمن و ترویج دروغ هستیم. باید با شناخت و آگاهی کامل در جنگ شناختی دشمن عمل کنیم. امروز اقدام بسیجی مخلص و انقلابی که در عرصه تامین امنیت مردم جان‌نثاری می‌کند، ازسوی دشمن به نوع دیگری روایتگری می‌شود و این اوج رذالت و پستی است. وحیدی با بیان اینکه زن ایرانی زندگی در مسیر حضرت زینب(س)را آموخته است و تحت‌تأثیر القائات دروغین دشمن قرار نمی‌گیرد، اضافه‌کرد: همه مردان و زنان به عظمت، شجاعت و صبر حضرت زینب(س) ارادت دارند و باید از سیره و الگوی رفتاری و عملی این بانوی عزیز اسلام برای رشد و تعالی بهره‌مند شویم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید