• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183250
+
-

کنکوری آرام با ذهنی آرام‌تر

فاطمه عسگرنیا- روزنامه‌نگار

روزهای پنجشنبه و جمعه همین هفته برای نخستین‌بار مرحله اول کنکور سراسری 2مرحله‌ای در دی‌ماه برگزار می‌شود تا فرصتی باشد برای کنکوری‌هایی که می‌خواهند به جمع امتیازات خود در معدل اضافه کنند. برگزاری مرحله اول کنکور آن هم 5‌ماه زودتر از موعد همیشگی حال و هوای خیلی از خانواده‌های دارای بچه کنکوری را دگرگون کرده است. این در حالی است که به قول سیما فردوسی، روانشناس و استاد دانشگاه، خانواده‌ها خیلی هم لازم نیست که در این‌باره نگرانی به خرج دهند و با تشویش‌های خود، ذهن بچه‌ها را هم آشفته کنند. بلکه باید با آرام‌سازی فضای خانه، زمینه آرامش روانی بچه‌های کنکوری خویش را فراهم کنند.
درست است حق با خیلی از شما کنکوری‌هاست که حتی با شنیدن اسم کنکور هم تن و بدن‌تان می‌لرزد، اما باور کنید استرس‌های بیش از حد و نگرانی درباره اینکه چه می‌شود، دردی از شما درمان نمی‌کند جز اینکه ممکن است حتی در نتیجه کنکور شما هم تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین بهتر است با ما همراه باشید و با رعایت این نکات کمی از استرس‌ها و نگرانی‌های کنکوری خود کم کنید.

درس خواندن در شب کنکور، ممنوع
اول از همه اینکه یک‌روز مانده به کنکور تمام کتاب‌ها و جزوه‌ها و تست‌های خود را جمع کنید و کناری بگذارید، چرا که درس خواندن زیاد آن هم یکی، 2روز مانده به کنکور نه‌تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کند، بلکه باعث آشفتگی ذهن شما هم می‌شود. اکثر کارشناسان آموزشی هم معتقدند داوطلبان کنکور اگر خواهان کسب نتیجه بهتر در کنکور هستند، باید درس خواندن شب امتحان را تعطیل کنند. فتانه محمدی، روانشناس می‌گوید به جای درس خواندن شب کنکور، هم خواب کافی داشته باشید، هم تغذیه مکفی؛ هیچ اشکالی هم ندارد اگر با خانواده، خود را به یک تفریح کوچک دعوت کنید. مثلا می‌توانید برای صرف شام به یک رستوران بروید یا در نقطه‌ای دیگر از شهر گردشی داشته باشید تا بدون اینکه به کنکور فکر کنید اجازه دهید مغزتان برای آزمون آماده شود.
فراموش نکنید که خواب کافی می‌تواند آرامش خوبی برای شما به ارمغان بیاورد؛ بنابراین توصیه می‌شود حتما 8ساعت خواب را قبل از کنکور رعایت کنید و اگر آزمون شما قرار است در نویت صبح برگزار شود، حتما 2ساعت قبل از آن از خواب بیدار شوید تا با انجام یک نرمش جانانه و صرف صبحانه‌ای قوی دچار استرس و نگرانی نشوید.

خانواده‌ها نقش مهمی دارند
خانواده نقش مهمی در تأمین آرامش و امنیت روانی دانش‌آموزان کنکوری قبل و حین برگزاری کنکور دارند. آنها می‌توانند با پرهیز از صحبت‌هایی درباره نتیجه کنکور و تحمیل فشارهای روانی به فرزندان‌شان درخصوص رشته تحصیلی در دانشگاه و کسب رتبه فلان، بهداشت روانی فرزندان خود را برای کنکور تأمین کنند.
یک توصیه دیگر به کنکوری‌های مضطرب و نگران این است که معاشرت در شب کنکور را فقط به خانواده خود محدود کنید. اجازه ندهید با شرکت در میهمانی یا هر جمعی، اطرافیان شما را برای کنکور هیجان‌زده کنند. خوردن یک شام آرام در کنار خانواده و اطمینان‌خاطر ایجاد کردن والدین برای فرزند خود که دنیا با کنکور به پایان نمی‌رسد و او برای نمایش توانایی‌ها و استعدادهای خویش هزاران انتخاب دیگر دارد، می‌تواند در آرامش روانی دانش‌آموزان کنکوری نقش مهمی ایفا کند.
از شب کنکور تمام وسایل خود را جمع‌آوری کرده و همه چیز را آماده کنید تا صبح استرسی برای این کار نداشته باشید. در ضمن حواس‌تان باشد که برای شرکت در کنکور از خانه بیرون می‌روید، بنابراین برای اینکه بتوانید ساعت‌ها راحت و بی‌دغدغه روی صندلی خود بنشینید و با آرامش به سؤالات جواب دهید بهتر است کفش و لباس راحت‌تری بپوشید.

حواس‌تان به زمان باشد
حتماً یک ساعت قبل از بسته شدن درب محل برگزاری آزمون در آنجا حضور داشته باشید و سعی کنید با نگاه نکردن به دیگران دچار استرس و نگرانی نشوید. گاهی اوقات آدمی با دیدن استرس و نگرانی دیگران دچار این حالت می‌شود. هنگام ورود به محل آزمون تمام افکار منفی را از خود دور کنید؛ این مرحله از کنکور مرحله آخر نیست شما باز فرصت جبران در تیرماه را دارید، بنابراین اصلا نگران نباشید و با آرامش خاطر به سؤالات پاسخ دهید.
با تقسیم زمان‌بندی دقیق مدت کافی برای پاسخگویی به سؤالات دارید بنابراین سعی کنید وقت بسیاری برای سؤالاتی که پاسخ‌شان را نمی‌دانید صرف نکنید؛ اولویت شما سؤال‌هایی است که به راحتی می‌توانید به آنها پاسخ دهید.
و در آخر اینکه هیچ‌چیز مثل ذکر و یاد خداوند به انسان آرامش نمی‌دهد. هر چه که به خیر و صلاح انسان باشد، اتفاق خواهد افتاد؛ حتی اگر ظاهرا خوشایند نباشد. با امید، انگیزه و توکل به خدا سر جلسه کنکور حاضر شوید و تمام تمرکز و انرژی خودتان را فقط روی جواب دادن به سؤالات بگذارید. سر جلسه کنکور به‌هیچ‌وجه به مسائل حاشیه‌ای و اینکه نتیجه چه خواهد شد فکر نکنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید