• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233629
+
-

بازگشت آرام زائران

اربعین‌1446 به پایان رسید و بسیاری از زائران در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند. ‌به‌جز مسافرانی که به شکل هوایی رفته‌اند، عده بیشتری به شکل زمینی و از طریق مرزهای پنج‌گانه بازمی‌گردند.

کاهش ۴‌درصدی جان‌باختگان تصادفات
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا از کاهش ۴‌درصدی جان‌باختگان تصادفات در بازه اربعین خبر داد و گفت: خوشبختانه تصادفات جرحی نسبت به سال گذشته ۳۷‌درصد کاهش داشته و همچنین مصدومان تصادفات هم ۳۸‌درصد کاهش داشته است. سردار محمد شرفی گفت: امسال قاعده‌مندترین و منظم‌ترین اربعین را داشتیم و اگر امروز که ریزش شدید زائر از عراق را داریم، بتوانیم مدیریت درستی انجام دهیم می‌توان گفت امسال بهتر از سال‌های گذشته توانسته‌ایم رفت‌وآمد زائران را مدیریت کنیم. وی افزود: امسال نزدیک به ۸۰‌درصد زائران با خودروهای خود به مرزهای زمینی آمده‌اند و بیش از ۴۸‌میلیون تردد در مسیرهای منتهی به شهرهای مرزی ثبت شده است.

800 اتوبوس در مرزها، آماده بازگشت زائران
در پارکینگ مرز شلمچه حدود ۲۰۰ اتوبوس و در پارکینگ مهران ۶۰۰ اتوبوس آماده داریم. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این خبر، افزود: براساس بازدید میدانی و کنترل پارکینگ‌های مرزی کشور که از طریق پرواز پهپادها صورت گرفته، حدود 800اتوبوس در 2پارکینگ مرز شلمچه و پارکینگ مهران به شکل دپو آماده داریم. محمد تیموری افزود: همین میزان اتوبوس هم در حال حاضر تهران را به سمت مرزها ترک کرده و به پارکینگ‌های مرزی کشور رسیده که ظرفیت اتوبوس‌ها برای بازگشت زائران به‌مراتب افزایش می‌یابد.

آغاز انتقال زائران  به همت آستان قدس علوی
اداره وسایل نقلیه در عراق با نظارت مستقیم عیسی الخرسان، تولیت آستان، اجرای طرح انتقال معکوس زائران اربعین را آغاز کرده است. کریم الغرابی، رئیس اداره ماشین‌آلات، در این‌باره می‌گوید: با حضور و نظارت تولیت آستان قدس علوی، حرکت معکوس زائران را آغاز کرده‌ایم.
زائران در موکب‌های ستون‌663 واقع در منطقه حیدریه استان نجف اشرف به مساحت تقریبی 100هزار مترمربع با مشارکت وزارت حمل‌ونقل و خدمات امنیتی و پشتیبانی به نمایندگی از رهبری نیروهای مرزی و بسیج مردمی می‌توانند از خدمات حرکت معکوس به سمت مرزها استفاده کنند. الغرابی خاطرنشان کرده است: مسیرهایی که برای رساندن زائران به سمت استانداری نجف مشخص شده، دارای 2محور است که محور اول به سمت جاده سالانه و محور دوم به سمت فرودگاه بین‌المللی نجف و پایگاه حمل‌ونقل جنوبی‌ است.

تردد زائران بدون چالش امنیتی در مرزها
گشت‌های مشترکی با حضور مقامات نظامی عراق در مسیرهای تردد زائران انجام می‌شود که حاصل دیپلماسی قوی و مداوم 2کشور همسایه است. فرمانده مرزبانی کشور با اعلام این خبر، افزود: زائران داخلی و خارجی در اربعین امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، بدون مشکل و چالش امنیتی خاصی از مرزهای کشور در حال تردد هستند. سردار احمدعلی گودرزی یادآوری کرد: قبل از شروع اربعین تدابیر لازم برای تسهیل در تردد زائران انجام و در این راستا 124جلسه هماهنگی و رایزنی با مسئولان عراقی در سطح فرماندهان نظامی ارشد و استانی برگزار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید