• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178703
+
-

برای پیشگیری از هزینه اضافی، قبل از آمدن برف و باران دست به‌کار شوید

10اقدام مؤثر برای سالم ‌نگه‌‌داشتن کولرهای آبی در زمستان

راهنما
10اقدام مؤثر برای سالم ‌نگه‌‌داشتن کولرهای آبی در زمستان

علی‌الله سلیمی

جابه‌جایی فصل‌های سال با برخی تغییرات در استفاده از وسایل خانگی همراه است که هر کدام متناسب با فصل خاصی از سال ساخته شده و توسط شهروندان مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرند. ازجمله این وسایل اساسی منزل می‌توان به انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی در خانه و محل کار اشاره کرد که طبعاً با تغییر فصل، هر کدام جای خود را به دیگری می‌دهد؛ مانند خاموش کردن کولرها در پایان فصل گرم و روشن‌کردن وسایل گرمایشی در این ایام. حالا خاموش کردن کولرها در این فصل یک طرف قضیه است و نگهداری صحیح آن در طول زمستان طرف دیگر ماجرا که اگر راه‌های درست آن را بلد باشیم به راحتی از عهده آن برمی‌آییم. پس اگر شما هم جزو آن گروه از شهروندان هستید که با آمدن روزها و شب‌های سرد کولر را خاموش کرده اما فرصت سرویس قبل از زمستان را نداشته‌اید، 10اقدام زیر را انجام دهید.

1. روزها و شب‌های فصول سرد سال معمولاً به‌تدریج خود را نشان می‌دهند و ممکن است در ابتدا موضوع را جدی نگیریم، اما با تداوم سرمای هوا کم‌کم قانع می‌شویم باید سیستم‌های گرمایشی را جایگزین سیستم‌های سرمایشی کنیم. در این راه و بعد از گام اول که همان خاموش کردن کولر آبی خانه است، برای سرویس و نگهداری سالم کولر در طول زمستان نیاز به آگاهی از اجزای آن داریم که در 2بخش مکانیکی مانند بدنه و سیستم توزیع آب، پولی‌ها، تسمه‌ها، یاتاقان‌ها و اجزایی از این دست و همچنین الکترومکانیکی مانند فیوز، کلید، کابل، جعبه‌اتصال و خازن خلاصه می‌شود.

2.خاموشی طولانی‌مدت کولرهای آبی گاهی زمان‌های بیشتری را در‌بر‌می‌گیرد و فقط به 3ماه زمستان محدود نمی‌شود و ممکن است از اواسط پاییز تا اواسط بهار را در‌بربگیرد. برای همین بهتر است در زمان غیرفعال بودن کولرهای آبی از غیرفعال و بی‌خطر بودن سیستم‌های آب و برق کولر خیال‌تان راحت شود. برای این منظور، در نخستین قدم، سیستم برق کولر را قطع کنید، چون دیگر نیازی به برق ندارید. در گام بعدی، شیر آب ورودی را ببندید، شلنگ آب را باز کرده و آن را در کیسه‌ای قرار دهید تا بتوانید سال آینده هم از آن استفاده کنید.

3.آب راکد داخل کولر خاموش بهتر است تخلیه شود. برای این منظور، درپوش کف کولر را باز کنید تا آب موجود در آن تخلیه شود و کف کولر را تمیز کنید. بهتر است با استفاده از یک فرچه سیمی تمام آهک و رسوب‌های چسبیده شده به درپوش‌ها و بدنه ‌کولر را تمیز کنید. این رسوب‌ها هم ظاهر کولر را زشت و زننده کرده و هم باعث پوسیده شدن آن می‌شود. در مرحله بعدی شناور آب را هم خارج کرده، بشویید و برای استفاده مجدد در سال آینده داخل کولر قرار دهید. حالا پوشال‌های خشک‌شده را در جای خود قرار دهید.

4.پوشال‌های کولرهای آبی در طول تابستان در معرض آب و رطوبت بوده و می‌تواند محلی برای تجمع انواع میکروب‌ها باشد. بهتر است پوشال‌ها را از درپوش‌ها جدا کنید و بشویید، چون رطوبت، باعث تجمع باکتری شده و محیط آلوده‌ای ایجاد خواهد کرد. برای این کار، به وسیله انبردست، زائده فلزی نگه‌دارنده پوشال در دو طرف درپوش را صاف کنید. نگه‌دارنده‌های پوشال را با دست به طرف پایین پوشال فشار دهید و آنها را آزاد و از درپوش جدا کنید. پوشال‌های کهنه را از محل خود بیرون بیاورید و آن را به‌عنوان زباله بسته‌بندی کنید تا سبب آلودگی محیط نشود.

5.برای اینکه خیال‌تان از سالم بودن و سالم ماندن وسایل مهم و کلیدی داخل کولر راحت شود، بهتر است تسمه و موتور کولر را هم چک کنید. اقدام اول در این زمینه، باز کردن تسمه است. برای اینکه در زمستان از آسیب وارد شدن به تسمه جلوگیری کنید، بهتر است آن را از پروانه جدا کرده و داخل بدنه کولر قرار دهید. حتماً در مدتی که از کولر استفاده کرده‌اید، موتور آن گردوغبار گرفته که این خود از عمر مفید محصول می‌کاهد. با استفاده از یک دستمال، سطح آن را تمیز کرده و روغن‌کاری کنید تا خیال‌تان از بابت سالم بودن آنها راحت باشد.

6.روغن‌کاری یاتاقان‌ها در دو سوی پروانه هم می‌تواند به سالم ماندن آنها در طول زمستان کمک کند. برای این کار، ابتدا روغن تهیه شده را درون یک سرنگ یا روغندان ریخته و به کمک آنها، روغن را به داخل سوراخ تعبیه‌شده زیر درپوش روی یاتاقان‌ها تزریق کنید. کار تزریق چند مرتبه باید انجام شود و در هر مرحله، بعد از تزریق، با دست پروانه را بچرخانید تا روغن به خوبی جذب شود. تزریق روغن را تا جایی ادامه دهید که روغن از زیر یاتاقان‌ها سر ریز کند. پس از آن حتماً درپوش سوراخ یاتاقان را در جای خود قرار دهید.

7.موتور کولرهای آبی هم مانند یاتاقان‌های آنها، نیاز به روغن‌کاری دارد. برای روغن‌کاری موتور کولر آبی، می‌توانید موتور را باز نکرده و در همان جای خود روغن‌کاری کنید. برای این کار لازم است با سرنگ یا روغندان، پشت پولی و روی محور موتور را روغن‌کاری کنید. البته اگر با باز و بسته کردن موتور کولر آشنا هستید و می‌توانید تسمه و پولی را به درستی سر جای خود ببندید، بهتر است موتور را از روی پایه خود باز کنید و آن را ابتدا تمیز کرده و سپس روغن‌کاری کنید. این کار نیاز به تخصص و تجربه فراوانی دارد.

8.باران، برف، باد و گرد و خاک ازجمله عوامل مهمی هستند که در مدت زمان طولانی خاموش بودن کولر آبی شما می‌توانند به قسمت‌های مختلف آن آسیب بزنند و چه بسا ممکن است باعث فرسودگی بخشی از بدنه یا سقف کولر شوند. برای همین، یکی از راه‌های نگهداری کولرهای آبی در زمستان، نحوه صحیح پوشاندن بدنه و قسمت‌های مختلف آن در مقابل عوامل بیرونی مثل باران و برف و گرد و خاک است. پس اگر کولر آبی شما سایبان دارد که هیچ، ولی اگر سایبان ندارد بهتر است آن را با پلاستیک بپوشانید تا باران و برف به آن آسیب وارد نکند.

9.نحوه انسداد دریچه کولر آبی، یکی از دغدغه‌های استفاده‌کنندگان از این وسیله سرمایشی در پایان فصول گرم سال است. به چند روش می‌توان دریچه کولر را بست تا هیچ‌گونه سرمایی وارد خانه نشود. نخستین و بهترین روش برای اینکه دریچه کولر آبی منزل خودتان را بدون هیچ دردسری ببندید استفاده از فوم مسدود‌کننده دریچه کولر آبی است. فوم مسدود‌کننده ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد. ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به جلوگیری از هزینه‌های انرژی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت  اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های فوم می‌توان به جلوگیری از ورود گردوغبار به ساختمان اشاره کرد.

10.با توجه به اینکه افراد مختلف برای نحوه انسداد دریچه کولر آبی معمولاً راهکارها و سلیقه‌های متفاوتی را به‌کار می‌گیرند، یکی دیگر از روش‌ها در این زمینه که هزینه بسیار کمی نسبت به دیگر روش‌ها دارد استفاده از ورقه فویل انسداد دریچه کولر آبی است. البته این مورد می‌تواند آسیب‌های جدی به دیوار منزل شما وارد کند و رنگ دیوار را از بین ببرد. پس شما هم اگر خواستید از این روش رایج در میان برخی از شهروندان استفاده کنید به یاد داشته باشید که باید برای تابستان سال بعد که کولر را مجدد راه‌اندازی می‌کنید دیوار خانه را هم رنگ کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید