• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178700
+
-

معرفی و آموزش غذاهایی که با فر می‌توان تهیه کرد

فست‌فودهایی با روایت دیگر

سعیده مرادی

شاید بسیاری از افراد برای داشتن تغذیه‌ای سالم به‌دنبال راهی باشند که در پخت غذا از روغن کمتری استفاده کنند و در عین حال در کمترین زمان ممکن غذای خود را بپزند. بنابراین استفاده از فر یکی از راه‌هایی است که می‌توان به این اهداف رسید. تهیه غذای ساده در فر کار راحتی است و معمولاً وقت و انرژی چندانی نیاز ندارد. در این شیوه آشپزی، روغن کمتری هم مصرف می‌شود. با انواع مختلف مرغ و ماهی و سبزی می‌توان انواع غذا در فر را درست کرد، آن‌هم غذاهای ساده و خوشمزه. در این مطلب، با طرز تهیه چند نوع غذا در فر آشنا می‌شوید.

بادمجان پرشده با پنیر
طرز تهیه

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. یک فنجان سس مارینارا را کف یک ظرف پخت بریزید. با استفاده از یک قاشق، بادمجان‌ها را خالی کرده و یک مرز با ضخامت 1.2اینچ را در اطراف پوست ایجاد کنید. مغز بادمجان‌ها را نیز ریز خرد کنید. در یک تابه پیاز را ریخته و به‌مدت ۵دقیقه تفت دهید تا نرم شود. بادمجان‌های خردشده را هم داخل تابه بریزید و به آن پونه کوهی، نمک و فلفل نیز اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۴ دقیقه بپزد. در ادامه سیر را اضافه کرده و بگذارید به‌مدت ۲دقیقه بپزد تا معطر شود. سپس مواد را داخل یک کاسه ریخته و گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ زده‌شده، یک فنجان موزارلا و 1.2فنجان سس مارینارا را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند. سپس درون بادمجان‌ها را پر کرده و روی آن را با یک فنجان موزارلا، پارمزان و خرده نان بپوشانید. بادمجان و پنیر را در فر حدود ۵۰ دقیقه بپزید تا کاملاً لطیف و طلایی شود.

مواد لازم
   سس مارینارا: 1/5پیمانه
   بادمجان بزرگ: ۲ عدد
   روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
   پیاز متوسط: یک عدد
   پونه کوهی خشک: یک قاشق چای‌خوری
   نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
   سیر رنده شده: ۲ حبه
   گوجه خرد‌شده: یک پیمانه
   تخم مرغ ‌بزرگ: یک عدد
   پنیرموزارلا: 2/5 پیمانه
   پنیر پارمزان رنده‌شده: ۱/۲ پیمانه
   خرده نان: 1/4 پیمانه

سیب‌زمینی شکم‌پر
طرز تهیه

در ابتدا فر را روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و اجازه دهید تا گرم شود. سپس سیب‌زمینی‌ها را تمیز بشویید و سطح آن را با چنگال سوراخ کنید. در ادامه آنها را داخل فر از قبل گرم‌شده قرار دهید و اجازه دهید به‌مدت ۷۵ تا ۸۰ دقیقه بپزند تا پخته و نرم شوند. سپس سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کرده و دمای فر را تا ۳۵۰ درجه کاهش دهید. بعد آنها را از وسط نصف کنید. داخل سیب‌زمینی‌ها را با یک قاشق تراشیده و در یک کاسه خالی بریزید و پوست سیب‌زمینی‌ها را در سینی فر قرار دهید. البته باید به این نکته توجه شود که کمی از سیب‌زمینی‌ها باید روی پوست باقی بماند. سیب‌زمینی‌ها را با گوشتکوب به خوبی له کرده و پوره کنید. در ادامه خامه، خامه‌ترش، کره، نمک، فلفل و چاشنی‌ها را به پوره سیب‌زمینی افزوده و به خوبی ترکیب کنید. پوسته سیب‌زمینی را از مخلوط پوره سیب‌زمینی پر کرده و با پنیر چدار بپوشانید. سیب‌زمینی‌ها را به‌مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار داده و اجازه دهید تا کاملاً بپزند. در نهایت در ظرف دلخواه سرو کرده و با کالباس و پیازچه تزئین کنید.

مواد لازم
   سیب‌زمینی بزرگ: ۴ عدد
   خامه: 1/2 فنجان
   خامه‌ترش:  1/2 فنجان
   کره ذوب‌شده: ۴ قاشق غذاخوری
   فلفل سیاه: به مقدار کافی
   پاپریکا، پودر سیر و پودر پیاز: از هر کدام 1/2 قاشق غذاخوری
   پنیر چدار: ۱۵۰ گرم
   کالباس: ۶ ورق، خرد‌شده و سرخ‌شده
   پیازچه: ۲ عدد

مرغ تند
طرز تهیه

در ابتدا قطعات مرغ را در یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید. مواد باقی‌مانده را در غذاساز بریزید و چندین بار آن را خرد کنید. به این نکته باید توجه داشته باشید که تکه‌های خرد شده باید کمی درشت باشد. مخلوط را روی مرغ در کیسه بریزید. بعد هوای اضافی کیسه را خارج کنید و بگذارید به‌مدت ۳ تا ۲۴ ساعت در یخچال استراحت کند. فر را از قبل با دمای 
180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس در این مرحله صفحه آن را با فویل آلومینیومی پوشانده و با اسپری چرب کنید. مرغ را از کیسه خارج کرده و قطعات آن را روی صفحه پخت با فاصله قرار دهید و به‌مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه اجازه دهید که در فر بپزد. در چند دقیقه انتهایی پخت، دمای بالای فر را روشن کرده تا پوسته رویی مرغ برشته شود. گفتنی است در تهیه مرغ تند می‌توان میزان ادویه و مواد موجود در مرینت را مطابق ذائقه خود کم یا زیاد کنید. در نهایت مرغ‌ها را در ظرف دلخواه سرو کرده و با هر موادی که مدنظرتان است تزئین کنید.

مواد لازم
   تکه‌های مرغ: ۱۰ عدد
   پیازچه: ۶ عدد
   سیر: ۴ حبه
   فلفل قرمز: ۲ عدد
   زنجبیل: یک عدد
   آب لیموترش تازه: یک‌سوم لیوان
   سس سویا: یک‌چهارم فنجان
   شکر قهوه‌ای: یک‌‌دوم قاشق غذاخوری
   برگ‌های آویشن تازه: یک قاشق غذاخوری
   فلفل سیاه تازه: یک قاشق غذاخوری
   ادویه: یک قاشق مرباخوری
   دارچین: ۱/۲ قاشق غذاخوری
   جوز هندی زمینی: ۱/۲ قاشق غذاخوری

گراتن ماکارونی با ژامبون
طرز تهیه

در ابتدا باید سس بشامل را آماده کنید. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که کره را ذوب کرده و آرد را به آن بیفزایید و بعد با قاشق چوبی مواد را به خوبی مخلوط کرده و در نهایت شیر را به آن اضافه کنید. سپس ظرف حاوی سس سفید را روی حرارت ملایم قرار داده و مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا بپزد و به‌اصطلاح قوام‌دار شود. کمی فلفل و نمک را نیز به سس سفید اضافه کرده تا به سس طعم دهد. در ادامه قابلمه‌ای را پر از آب کرده و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش ‌آید. سپس ماکارونی را به همراه نمک و روغن داخل قابلمه آب‌جوش ریخته و بجوشانید. ۱۵ دقیقه زمان برای این امر کافی است. سپس ماکارونی‌ها را آبکش کرده و روی آن آب سرد بریزید. در ادامه فر را روی دمای ۲۱۰‌درجه تنظیم کنید و اجازه دهید تا فر گرم شود. ژامبون‌ها را برش زده و با ماکارونی و سس بشامل مخلوط کرده و در ظرف مخصوص گراتن بریزید. پنیر رنده شده را روی گراتن‌ریخته و به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا پخته شود. در نهایت گراتن پخته‌شده را سرو کرده و با مواد دلخواه تزئین کنید.

مواد لازم
   ماکارونی لوله‌ای: ۵۰۰ گرم
   کره: ۵۰ گرم
   آرد: ۳۸ گرم
   شیر: ۵۰ میلی‌لیتر
   ژامبون: ۲۵۰ گرم
   پنیر: ۱۲۵گرم
   نمک و فلفل: به مقدار کافی

ماهی شکم‌پر
طرز تهیه

در ابتدا ماهی را با آب لیموترش و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم‌کرده طعم‌دار کنید. در همین حین مواد داخل شکم ماهی را آماده کنید. پیاز خرد شده را به خوبی تفت دهید تا سبک شود. در ادامه مقداری نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید و 2دقیقه دیگر تفت دهید. سپس سیرهای رنده شده را به تابه اضافه کنید. در ادامه گشنیز، جعفری و شنبلیله خردشده را به تابه بیفزایید. در ادامه گردوی خرد شده را به همراه رب انار و زرشک به تابه افزوده و مواد را به خوبی ترکیب کنید. بعد تابه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید مواد از حرارت بیفتند. در ادامه ماهی‌ها را از یخچال خارج کرده و مواد را داخل شکم ماهی‌ها بریزید و شکمشان را با یک نخ مناسب بدوزید. سپس یک ظرف مناسب فر را با کمی روغن چرب کرده و ماهی‌ها را داخل ظرف قرار دهید. حالا روی ظرف را با فویل بپوشانید و آن را درون فری که از ۱۰دقیقه قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است قرار دهید.

مواد لازم
   ماهی قزل‌آلا: ۲ عدد بزرگ
   پیاز: یک عدد بزرگ
   سیر: ۲ حبه
   گشنیز: یک دسته متوسط
   جعفری: یک دسته متوسط
   شنبلیله: یک قاشق غذاخوری
   زرشک: ۲ قاشق غذاخوری
   گردوی خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
   رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
   لیموترش: یک عدد
   زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
   نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
   زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید