• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178701
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی صادقیه

متروی صادقیه

 جمعه‌بازار جنت‌آباد
از جذاب‌ترین دیدنی‌های شهرهای مختلف ایران، بازارهای روز هستند که در روزهای مختلف هفته برگزار می‌شوند و شکل محلی دارند. در این بازارها معمولاً تنوع محصولات خیلی زیاد است؛ از انواع پوشاک، کیف و کفش گرفته تا صنایع‌دستی، غذاهای خانگی و خلاصه هر چه که فکرش را بکنید. به همین دلیل حتی برای آنها که قصد خرید ندارند، محل تفریحی خوبی به‌نظر می‌رسد. شاید تصور کنید در تهران چنین بازارهایی پیدا نمی‌شود اما برای اینکه بدانید تصورتان اشتباه بوده، یکی از جمعه‌ها به جمعه‌بازار جنت‌آباد سر‌بزنید. در بخش جنوبی این محله مراکز تجاری فراوانی قرار دارد و از طرفی فضای باز خالی برای برپایی بازار روز هفتگی وجود ندارد، درحالی‌که در بخش‌های مرکزی و شمالی بازارهایی چون جمعه‌بازار جنت‌آباد و سه‌شنبه بازار جنت‌آباد برپا می‌شود. در جنت‌آباد شمالی در روزهای جمعه هر هفته بازار روز در انتهای خیابان سیمون‌بولیوار روبه‌روی پایانه اتوبوسرانی داخل سایت چتربازی برگزار می‌شود. برخی از اهالی منطقه روزبازارهای جنت‌آباد شمالی را به اسم جمعه‌بازار سیمون‌بولیوار می‌شناسند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه اتوبوس پایانه جنت‌آباد، پایانه متروی صادقیه و نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس جنت‌آباد‌جنوبی است.

متروی انقلاب

  بازارچه پارک لاله
بازارچه پارک لاله تهران از آن بازارچه‌های دیدنی است که خرید در آن اولویت اول نیست. این بازارچه حالا دیگر به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و پاتوق محبوب بسیاری از شهروندان است. این بازارچه به‌دلیل نزدیک بودن به دانشگاه تهران و مجاورت با موزه هنرهای معاصر، نام گذر فرهنگ و هنر به‌خود گرفته است. این مکان در ابتدا قرار بوده است محلی برای برگزاری جلسات و کلاس‌های فرهنگی و هنری باشد اما با تغییر کاربری به بازارچه خوداشتغالی، به چیزی که امروز هست تبدیل شده است. حکاکی روی سنگ و چوب، صنایع‌دستی، سفال‌فروشی، تابلو‌نقاشی، گل‌فروشی، سنگ‌های تزئینی، حصیر و لوازم چوبی با رنگ‌ها و طرح‌های دیدنی ازجمله هنرهایی است که به‌طور پراکنده در بازارچه یافت می‌شود. یک بازار کوچک قاب‌سازی وسط بازارچه ایجاد شده است که در آن می‌توان انواع و اقسام قاب‌های چوبی و غیرچوبی، شیشه و آینه را با طرح‌های منحصربه‌فرد سفارش داد. می‌توانید برای کارهایی مثل خیاطی، تعمیر یا تمیز کردن ظروف و تعمیر لوازم منزل، سری به این بازارچه بزنید. در بازارچه پارک لاله می‌توانید غذاهای خانگی مثل آش، کوکو، املت، سوسیس‌تخم‌مرغ، سمبوسه و فلافل پیدا کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این بازارچه، ایستگاه‌های میدان ولیعصر و میدان انقلاب و فاطمی هستند.

متروی سعدی

  خانه‌موزه صبا
اگر می‌خواهید با زندگی‌نامه ابوالحسن صبا که یکی از بهترین استادهای موسیقی ایران بوده آشنا شوید از خانه او که در سال1353و پس از مرگش به موزه بدل شد دیدن کنید. در حیاط این خانه یک زیرزمین وجود دارد که در بدو ورود با آن مواجه خواهید شد. این زیرزمین به حوض خانه‌های قدیمی شباهت دارد و محل تدریس استادصبا برای هنرمندانی مثل غلامحسین بنان، علی‌اکبر شهنازی، فرامرز پایور، علی تجویدی، احمد عبادی، علی‌اصغر بهاری و... بوده است. بخشی از موزه استاد صبا به تصاویر، نامه‌های اداری، مکاتبات و اسناد، وسایل شخصی ازجمله عینک، قلم، دوات، کت و شلوار رسمی، ماسک گچی و اشعار و نوشته‌های او اختصاص یافته و در بخشی دیگر، مجموعه‌ای از سازهای کمیاب و قیمتی او را تماشا خواهید کرد. معماری موزه استاد ابوالحسن صبا بسیار ساده، باصفا و دلنشین است و رفتن به این مکان را به دوستداران هنر به‌خصوص اهالی موسیقی توصیه می‌کنیم. این خانه موزه در خیابان ظهیرالدوله تهران واقع شده و دسترسی به آن از طریق ایستگاه متروی سعدی امکانپذیر است. بعد از خارج شدن از ایستگاه مترو کمی به سمت میدان بهارستان پیاده‌روی کنید تا به ابتدای خیابان ظهیرالدوله و تابلوی خانه موزه ابوالحسن صبا برسید.

متروی تجریش

  موزه خودروهای سلطنتی
موزه خودروهای سلطنتی یکی از جذاب‌ترین موزه‌های مجموعه سعدآباد به‌شمار می‌آید و تعدادی از تولیدات معروف شرکت‌های خودروسازی جهان که به دوره پهلوی تعلق دارند، در آن نگهداری می‌شود. این موزه در واقع نمایشگاهی از ماشین‌های اشرافی خاندان پهلوی است که ماشین‌های منحصر به‌فرد و لوکسی در آن به نمایش گذاشته شده که نمونه آنها را در جای دیگری نخواهید دید. موزه خودروهای سلطنتی از گالری خودروهای رولزرویس و گالری خودروهای بنز تشکیل شده و بین این دو گالری، سالن اختصاصی مرسدس بنز اس آل 300قرار دارد؛ خودرویی که متعلق به فرح دیبا بود و به‌عنوان یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین خودروهای کلاسیک جهان معرفی شده است. از دیگر خودروهایی که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته می‌توان به‌خودروی اسپید باگی، 5دستگاه بنز، 6دستگاه موتورسیکلت، یک دستگاه اسنومبیل و یک دستگاه کالسکه اشاره کرد. یک دستگاه مرسدس بنز اس 600با شیشه و بدنه ضدگلوله هم در این موزه وجود دارد که خودروی شخصی محمدرضا پهلوی بوده است. برای رفتن به موزه خودروهای سلطنتی به ایستگاه متروی تجریش بروید و درمیدان تجریش تاکسی‌های میدان دربند را سوار شوید تا به ضلع جنوبی میدان دربند و ورودی مجموعه سعدآباد برسید.

متروی نبرد

  پردیس تئاتر تهران

مجموعه پردیس «تئاتر تهران» یا تماشاخانه خاوران را می‌توان یکی از حرفه‌ای‌ترین و مجهزترین سالن‌های تئاتر ایران دانست که در بزرگراه امام علی با مساحت ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۶ هزار و ۳۳۰ مترمربعی واقع شده است. این مجموعه در مجاورت فرهنگسرای خاوران ساخته شده و دارای یک سالن اصلی است که قابلیت اجرای تئاترهای موزیکال، کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های سنتی مذهبی را با ظرفیتی هزار نفره فراهم کرده است. همچنین دارای ۴ سالن دیگر برای اجراها و نمایش‌های تجربی با ظرفیت ۱۵۰نفر  و سالن دیگر برای نمایش‌های عروسکی با ظرفیت ۱۲۰ نفر است. در این پردیس علاوه بر سالن‌های نمایش فضاهای دیگری مانند کارگاه خیاطی، ساخت دکور، اتاق گریم و سالن تمرین هم وجود دارد. اگر شما هم از علاقه‌مندان تماشای تئاتر هستید، می‌توانید به پردیس سینمایی تهران بروید. این پردیس در خیابان خاوران، بعد از اتوبان امام علی، جنب فرهنگسرای خاوران قرار دارد. برای رفتن به این پردیس راه‌های مختلفی وجود دارد اما مترو بهترین راه دسترسی به آن است. بنابراین هر جا که هستید سوار بر مترو شده و در ایستگاه نبرد پیاده شوید. مقابل ایستگاه نبرد اتوبوس‌های خط واحد ایستاده‌اند. به ایستگاه اتوبوس خاوران رفته و سوار شوید تا مستقیما به پردیس «تئاتر تهران» برسید.

ایستگاه متروی صدر

  پستچی سه بار در نمی‌زند

«حسن فتحی»، کارگردان برجسته ایرانی کار خود را سال‌ها پیش با ترجمه 2 کتاب از «آگاتاکریستی»، نویسنده انگلیسی داستان‌های پلیسی-جنایی آغاز کرد و با نگارش 2 فیلمنامه «پهلوانان هرگز نمی‌میرند» و «شب دهم» فعالیت هنری خود را به اوج رساند. او در سال ۱۳۸۶ نوشتن فیلمنامه «پستچی سه بار در نمی‌زند» را شروع کرد که در سال ۱۳۸۸ روی پرده رفت. فتحی در این فیلمنامه به بررسی روانکاوانه شخصیت‌های فیلمنامه پرداخته است و طی آن 3 برهه از زمان را به تصویر کشیده است؛ زمان قاجار، پهلوی و زمان حال. فیلمنامه در 3 طبقه از یک ساختمان اتفاق می‌افتد و هر طبقه نمایانگر یکی از زمان‌هاست. این کتاب توسط «انتشارات نیستان» چاپ و روانه بازار شده است. اگر علاقه‌مند هستید که فیلمنامه «پستچی۳بار در نمی‌زند» را تهیه و مطالعه کنید، می‌توانید به‌طور مستقیم به انتشارات نیستان مراجعه کنید. انتشارات نیستان در بزرگراه صدر، خیابان شهید قلندری جنوبی واقع شده است و از طریق ایستگاه متروی صدر می‌توان به راحتی به این انتشارات مراجعه کرد. این ایستگاه مترو در تقاطع
 خیابان شریعتی و بزرگراه صدر قرار دارد و شما می‌توانید پس از پیاده شدن در این ایستگاه، با استفاده از تاکسی یا سواری و پیمودن مسیری ۹ دقیقه‌ای خود را به انتشارات نیستان برسانید.

متروی برج میلاد

  بولینگ

مجموعه تفریحی بولینگ که درست در دل شهربازی برج میلاد واقع شده برای همه علاقه‌مندان به این ورزش مفرح یک فرصت است. این مجموعه فضایی لوکس و به‌روز دارد و استفاده از امکانات آن برای عموم مردم آزاد است. در مجموعه بولینگ برج میلاد برای پرتاب هر 20توپ در یک بازی باید حدود 100هزار تومان بپردازید که با توجه به نوع بازی و امکانات دیگری که به‌طور رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد منطقی است. این بازی به‌صورت گروهی برگزار می‌شود که ظرفیت آن تا 4نفر است و محدودیت سنی هم ندارد. درهای این مجموعه از ساعت 11تا 23و با تعیین وقت قبلی به روی علاقه‌مندان باز خواهد بود. برای رسیدن به مجموعه بولینگ برج میلاد باید در ایستگاه متروی برج میلاد پیاده شوید و بعد از یک پیاده‌روی مختصر وارد شهربازی شوید. اگر با اتوبوس قصد رفتن به برج میلاد را دارید می‌توانید در ساعات خلوت بزرگراه شهید همت در ایستگاه بیمارستان میلاد پیاده شوید و تا رسیدن به برج کمی پیاده‌روی کنید. بین راه فرصت تماشا و گشت و‌گذار در داخل برج را هم خواهید داشت که غنیمت
است.

متروی چیتگر

  دوچرخه‌سواری

درست است که موعد سرما آرام آرام از راه می‌رسد اما جماعت دوچرخه سوار تا قبل از بارش برف سنگین و یخبندان مسیرهای دوچرخه‌سواری از این ورزش مفرح جدا نمی‌شوند. مسیرهای دوچرخه‌سواری پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران برای این افراد یک فرصت ایده‌آل است و در سرما و گرما طرفداران زیادی دارد. این پارک 3پیست کوهستان، سرعت، استقامت دارد و یک پیست دوچرخه‌سواری هم مخصوص بانوان درنظر گرفته شده که طول آن 30کیلومتراست. در پیست بانوان، امکان دوچرخه‌سواری با لباس راحت ورزشی برای بانوان وجود دارد چون مختص بانوان است. پارک جنگلی چیتگر 5غرفه مجاز اجاره دوچرخه هم دارد که 2غرفه بالای پارک مخصوص اجاره دوچرخه به بانوان است. اگر می‌خواهید از در شرقی وارد پارک شوید و خودتان را به پیست دوچرخه‌سواری بانوان برسانید بهتر است از مسیر میدان سرو و خیابان سرو استفاده کنید. یادتان باشد که غرفه مرکزی اجاره دوچرخه در همین خیابان قرار دارد. البته مسیر رسیدن به در غربی سهل‌الوصول‌تر است؛ کافی است از ایستگاه متروی چیتگر در بلوار کوهک پیاده شوید تا بعد از حدود 200متر پیاده‌روی به در غربی پارک برسید.

متروی حقانی

  باغ غذا
در شهر تهران انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و فودکورت‌ها وجود دارد که هرکدام فرصت چشیدن غذاهای تازه و دلچسب را مهیا می‌کنند. باغ غذای تهران یکی از این مکان‌هاست. همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، تمرکز اصلی اینجا روی غذاهاست اما در محیطی متفاوت! در باغ غذای تهران شما می‌توانید چند تا از خودروهای وینتج و کلاسیک را مشاهده کنید و با تاریخچه آنها نیز آشنا شوید؛ خودروهایی که حالا به رستوران‌ها و کافه‌های سیار تبدیل شده‌اند و آخرین توقفشان پارکینگ باغ غذای تهران بوده است. جالب آنکه همین خودروها باعث شده‌اند از باغ غذا با نام فودتراک نیز یاد شود. در باغ غذا طیف متنوعی از مزه‌ها وجود دارد و انواع خوراکی‌های خوشمزه سرو می‌شود. شما می‌توانید به کافه‌های این مجموعه سری بزنید و با نوشیدن قهوه و کیک عصر دلپذیری داشته باشید. برای رفتن به باغ غذا باید راهی اتوبان حقانی در مسیر غرب به شرق شوید. بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس از خروجی کتابخانه ملی خارج شده و تابلوهای باغ غذا را دنبال کنید. اگر هم قصد دارید با مترو به اینجا بروید باید به خط یک مترو رفته و در ایستگاه متروی حقانی پیاده شوید؛ از اینجا با حدود یک ربع پیاده‌روی می‌توانید به باغ غذا برسید.

متروی نواب

  جگرکی‌های آذربایجان
دل و جگر، قلوه و انواع کباب جزو آن دسته از غذاهایی است که طرفداران بسیاری دارد. مخصوصاً وقتی از جایی رد شویم و بوی این خوراکی‌های خوشمزه به مشام برسد، امکان ندارد که هوش از سرمان نرود و دل آدم برایش پرنکشد. شاید به‌دلیل همین عطر و بو و طعم دلپذیر آنهاست که کباب‌فروشی‌ها و جگرکی‌های بسیاری در شهری مانند تهران راه‌اندازی شده و افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. حتی راسته‌هایی نیز در این خصوص شکل گرفته و پاتوقی برای کباب‌خوران و جگردوستان شده‌اند. یکی از این راسته‌ها در خیابان آذربایجان، نرسیده به نواب قرار دارد. جایی که در طول شبانه‌روز پذیرای مردم است و صف‌های طولانی در مقابل برخی از این کباب‌فروشی‌ها و جگرکی‌ها حکایت از کیفیت و تازه بودن غذاهایشان دارد. شما هم اگر جزو کباب‌خورها هستید یا خوردن جگر، دل و قلوه را به فست‌فودها ترجیح می‌دهید، رفتن به کباب‌فروشی‌ها و جگرکی‌های خیابان آذربایجان می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. رسیدن به این محدوده از شهر تهران چندان سخت نیست. در کنار وسیله شخصی، استفاده از مترو یکی از راه‌های آسان برای رفتن به کباب‌فروشی‌ها و جگرکی‌های خیابان آذربایجان است. کافی است که در ایستگاه متروی نواب پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به این محدوده برسانید.

بی‌آرتی میدان ونک

   امامزاده قاضی صابر
روایات باقی‌مانده از اهالی ونک و نوشته‌های شیخ عباس قمی همگی گواه این هستند که ابوالقاسم علی‌بن‌محمد، ملقب به قاضی‌الصابر، در ده‌ونک به دنیا آمده و در همین محل دروس علمی و دینی‌اش را برپا می‌کرده و همین‌جا در حدود ۹۰۰ سال قبل درگذشته. برای او که از نوادگان امام سجاد(ع) است، برای نخستین بار میرزایوسف مستوفی‌الممالک، صدراعظم ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۲ هجری قمری بقعه‌ای ساخت که هنوز در کوچه پسکوچه‌های ده‌ونک همچنان پابرجاست؛ بقعه‌ای ساده با سنگ مرمر و با خطوط و اشعار زیبا و یک ضریح چوبی کوچک و تزئینات کاشی‌کاری ایرانی. بنای اولیه این امامزاده از خشت و گل بود و بیش از 700سال هم قدمت داشت، اما در زمان قاجار و به‌دلیل جنگ‌ها و حوادث گوناگون طبیعی به مخروبه تبدیل شد که در زمان ناصرالدین شاه مرمت و به مرور به‌صورت آجری بازسازی شد. هم‌اکنون هشت ضلعی اصلی این بنا از نظر ساختاری شباهت بسیاری به خانه حضرت علی(ع) در کوفه دارد و اهالی منطقه اعتقاد دارند که هدف اصلی بازسازی، ساخت نمادین خانه حضرت علی(ع) برای قاضی صابر بوده. در حیاط امامزاده چندین درخت کهنسال به چشم می‌خورد و زیر سایه آنها چندین نفر، ازجمله متولیان این آستان مدفون شده‌اند. برای رفتن به بارگاه این امامزاده، باید خودتان را به میدان ونک برسانید و راهی خیابان شیخ بهایی شوید.

متروی میدان امام‌خمینی

   خانه علاءالدوله
خانه علاءالدوله متعلق به محمدرحیم‌خان علاءالدوله معروف به نسقچی، از بزرگان ایل قاجار و از وزیران دوره ناصرالدین‌شاه بود. در دوره قاجار در گوشه شمال غربی میدان توپخانه، دروازه و خیابان علاءالدوله یا باغ ایلخانی قرار داشت. شرایط این خیابان به نوشته اعتمادالسلطنه یک کوچه‌باغ بسیار طولانی بوده که در دوطرف آن درخت‌های خوبی کاشته شده و سنگفرش است. کنار رودهای دوطرف با سنگ پر شده و شب‌ها با چراغ‌ها و فانوس کوچه روشن است. در حاشیه این کوچه، باغ‌ها و عمارت‌های بزرگان وجود دارد که در طرف راست، خانه و عمارات احمد علاءالدوله وزیر دربار به چشم می‌خورد. محدوده املاک علاءالدوله از شمال به کوچه شهید شاهچراغی، از شرق به خیابان لاله‌زار، از غرب به خیابان فردوسی و از جنوب به میدان امام خمینی می‌رسد؛ ۵۰ هزار مترمربع. در ابتدا در این محدوده یک بنای مختصر بیشتر وجود نداشت و بیشتر آن سبزی‌کاری و درخت بود اما علاءالدوله، در این زمین‌ها ساختمان‌های جدید برای خود و فرزندانش ساخت. خانه تاریخی علاءالدوله که امروز محدود به ۱۷۰۰ متر زمین شده، تنها بازمانده کوچک از عمارت‌های مفصل اصلی است و این بخش باقی‌مانده شامل یک تالار آینه است که مساحتی کمتر از ۱۵۰ مترمربع دارد. برای بازدید و تماشای این خانه تاریخی می‌توانید از طریق ایستگاه مترو امام‌خمینی به سمت خیابان لاله‌زار بروید و در کوچه دهقانی این خانه را از نزدیک به تماشا بنشینید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید