• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178487
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0gY97
+
-

مدارس، باغچه می‌شوند

مدارس، باغچه می‌شوند

مهتاب خسروشاهی

برای نفس کشیدن به فضای سبز نیاز است و برای ایجاد و نگهداری از فضای سبز، آموزش، مهم‌ترین راهکار است. در همین راستا، دانش‌آموزان مدارس انگلستان قرار است در حیاط مدرسه یا زمین‌های بازی باغبانی کنند. این برنامه جدید آموزشی حاصل مشارکت بین انجمن سلطنتی باغبانی انگلستان (RHS)، موزه تاریخ طبیعی (NHM) و دولت این کشور بوده و قرار است کودکان با تنوع زیستی آشنا شوند و حفظ طبیعت را بیاموزند. تمرکز مهم در این طرح، آموزش مفهوم تنوع زیستی و ضرورت آموزش مراقبت از آن است. اولویت اجرای این طرح با مدارسی است که فضای سبز ندارند؛ بنابراین ضمن فراهم شدن شرایط ایجاد فضای سبز در مدارس، مفاهیم آموزشی موردنظر نیز به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.

کلر ماترسون که به تازگی برای اجرای هرچه بهتر این طرح از انجمن‌ سلطنتی باغبانی به بخش خیریه باغبانی پیوسته است، درباره این طرح می‌گوید: «پارک‌های طبیعی آموزش ملی در اختیار همه مدارس قرار خواهند گرفت. این، علاوه بر برنامه‌ای است که قرار است به‌طور متمرکز در مدارس سراسر انگلستان به اجرا درآید.» او اضافه می‌کند:« آموزش و پرورش در تلاش است تا منابع مالی غنی‌تری را تامین کند تا برنامه با کیفیت بهتری برگزار شود چرا که برای بعضی از مدارس، تنها منبع قابل دسترسی برای اجرای این طرح، حیاط مدارس است. علاوه بر اینکه نزدیک‌ترین و ملموس‌ترین نقطه برای دانش‌آموزان همان حیاط مدرسه بوده و این فضا، فضای محرک و معنادارتری برای یادگیری مهارت‌ها و اجرای آنهاست. بنابراین تمرکز اصلی بر اجرای این طرح در حیاط مدارس است.» 
چه موتور محرکی بهتر از جایزه! و درباره کودکان و نوجوانان، هدیه، قطعا خوشایندتر است. به همین دلیل در این طرح نیز اهدای جایزه در نظر گرفته شده است. ماترسون این‌باره می‌گوید: «مدارسی که بتوانند با استفاده از منابع آنلاین، نقشه‌برداری، نظارت و مراقبت تنوع زیستی بیشتری را برای حیاط مدرسه ایجاد کنند، جایزه دریافت خواهند کرد. این جایزه شامل ایجاد یک کریدور گرده‌افشان – شرایطی که از حیات گونه‌های بومی با تامین نیازهای آنها حفاظت می‌کند- پرچین حفاظت‌کننده و حوضچه است» حفظ تنوع زیستی بومی، یکی از اهداف مهم این طرح است. بنابراین با جمع‌آوری نقشه تنوع زیستی در سراسر کشور انگلیس، به مدارس گونه‌های بومی برای کاشت و نگهداری توصیه می‌شود. به ‌گفته ماترسون: «نقشه تنوع زیستی در مدارس سراسر کشور توزیع خواهد شد. علاوه بر این پژوهشگرانی که روی تأثیر عملکردهای انسانی بر آسیب به تنوع زیستی فعالیت می‌کنند، همراه مدارس خواهند بود تا این موارد را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهند.»

این طرح تلاش دارد تا دانش‌آموزان را با فضای سبز و طبیعت بیشتر آشنا کند. ماترسون می‌گوید: «می‌خواهیم دست‌های بچه‌ها دراثر کار با خاک، خاکی شده و بذرها را خودشان در دل خاک بکارند. سپس در کنار این طبیعت خودساخته بنشینند و بوها، صداهای طبیعت، رویش، نور، آفتاب، گیاه و ... را کاملا حس کنند.»
در کنار اجرای این طرح در مدارس- به‌ویژه مدارس بدون فضای سبز- دانش‌آموزان از مراکز علمی مرتبط به محیط‌زیست بازدید خواهند کرد. نمایشگاه گل شهر «چلسی» که سال آینده میلادی (2023 میلادی) برگزار خواهد شد، بزرگ‌ترین پیک‌نیک علمی- آموزشی دانش‌آموزان سراسر این کشور خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید