• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178232
+
-

اجرای طرح طبیعت پاک به همت بانوان

کارگاه عملی هر هفته با حضور بیش از 10شرکت‌کننده بانوان در سرای محله شهدای گمنام دایر می‌شود

کارگاه عملی «طبیعت پاک» در قالب ویژه برنامه‌های ریحان شهر با هدف صیانت از محیط‌زیست و دسترسی به تولید گیاهان و غذای سالم، در سرای محله شهدای گمنام (منطقه14) برگزار می‌شود.
به‌گزارش همشهری، ضرب‌المثل «عقل سالم در بدن سالم» نقطه آغاز شکل‌گیری کارگاه عملی بود که هر هفته با حضور بیش از 10شرکت‌کننده (بانوان) در سرای محله شهدای گمنام دایر می‌شود. البته مناطق 1، 12، 20 و... هم میزبان این کارگاه هستند و به‌گفته فاطمه چابک، مجری طرح طبیعت پاک قرار است بانوان که محور اصلی خانواده محسوب می‌شوند، در این مسیر با استفاده بهینه از پسماندها و... به مسائل زیست محیطی کمک کنند.
در این طرح بانوان به‌صورت عملی می‌آموزند تا پسماندهای ‌تر و خشک را تفکیک و از پسماندهای‌تر برای تولید کود گیاهی مرغوب استفاده کنند. کودی که منجر به حاصلخیزی خاک می‌شود و در نتیجه گیاهی که در آن رشد می‌کند، سرشار از مواد مغذی و سالم خواهد بود.  آنطور که چابک گفته، با دفن زباله‌تر در عمق نیم متری خاک و ریختن 20سانت خاک روی زباله‌ها، پس از 2 ماه زباله‌های دفن شده به‌دلیل رطوبت به کود تبدیل می‌شوند که اصطلاحاً به این کار «چال کود» گفته می‌شود. آموزش این کار به بانوان از یک سو سبب کاهش پسماندهای تر، تفکیک پسماندها، کمک به حاصلخیزی زمین، پرورش گیاهان سالم، صیانت از محیط‌زیست و... می‌شود. در بخش دیگری از کارگاه عملی، آموزش استفاده از پوست میوه‌ها مانند پرتقال برای تهیه مربا و... ارائه می‌شود.
همچنین در این دوره‌های آموزشی، بانوان روش کاشت انواع بذر و دانه و هسته و... را می‌آموزند و می‌توانند سبزی‌هایی چون تربچه و... را داخل گلدان در گوشه‌ای از منزل خود بکارند و از کود طبیعی (چال کود) استفاده کنند و در نهایت محصول سالمی برداشت کنند.
 با توجه ‌به کوچک شدن سکونتگاه‌ها، امکان انجام این کارها در همه آپارتمان‌ها وجود ندارد؛ بنابراین زمین‌هایی فراهم شده تا بانوان، بخشی از این آموزش‌ها را در فضاهای عمومی مانند مزارع خانوادگی و... انجام دهند. به‌گفته مجری طرح طبیعت پاک، موضوعات متنوعی در کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی ‌شده است که بانوان با فراگیری آنها، مجوز معتبری دریافت می‌کنند و می‌توانند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند. به‌طور مثال، غربالگری سنگ‌ها و تراش آنها و... رشته هنری است که علاقه‌مندان زیادی دارد و محصولات متنوعی هم از سنگ‌ها تولید و در بازار عرضه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید