اشتیاق نسل «زد» به طبیعتگردی
متولدین دهههای 70 تا 90 چطور آینده گردشگری را تغییر میدهند؟
محمود مولایی | روزنامهنگار
از 10سال پیش موضوع نسل «زد» و حضور این نسل بهعنوان مخاطب گردشگری مطرح بود؛ نسلی که براساس تحقیقات صورتگرفته، نگرشی مبتنی بر تجربه و مسئولیتپذیری محیطزیستی دارند. براساس تحقیقات سایت Booking، ۱۳درصد از گردشگران این نسل اعلام کردهاند بهدلیل انتشار گازهای گلخانهای دیگر با هواپیما سفر نخواهند کرد، ۵۱ درصد از آنها ترجیح میدهند با محدود کردن مسافت سفر، ردپای کربن خود را کاهش دهند و ۵۰ درصد میگویند رزرو از طریق پلتفرمی با استانداردهای محیطزیستی بالا را در اولویت
قرار میدهند.
سیدمصطفی فاطمی، معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی هم معتقد است این نسل در ایران هم تجربه سفر را متفاوت میبینند و تمایلشان به طبیعتگردی بیشتر شده است.
نسل زد، نسل تجربهگرا
معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه تحولات مهمی در عرصه گردشگری در حال وقوع است به همشهری میگوید: نمیتوان انکار کرد که جهان امروز شاهد دگرگونیهایی است که نسل جدید را بیش از پیش به سمت تجربهگرایی سوق داده است. جوانان علاقه دارند موضوعات تازه را کشف کنند و بسیاری از آنها به طبیعتگردی گرایش پیدا کردهاند.سیدمصطفی فاطمی با بیان اینکه در کشور ما این روند با شتابی سریعتر از جهان در حال رخ دادن است، میافزاید: بهعنوان نمونه، نمایشگاه طبیعتگردی که 4 یا 5 سال پیش فقط 600متر وسعت داشت، امروز به فضایی گسترده با ابعادی در حدود 17تا 18هزار متر تبدیل شده و بیشترین رشد را در میان نمایشگاههای گردشگری تجربه کرده است. دلیل این رشد، افزایش مخاطبان جوانی است که به طبیعتگردی علاقهمند هستند و از فضاهای محدود و بسته فاصله میگیرند. آنها ترجیح میدهند به روستاها، بیابانها، جنگلها و دشتها سفر کنند و در کنار دوستان همفکر خود به فعالیتهای تفریحی بپردازند.
دوری از سفرهای لوکس
معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی عنوان میکند: ارتباط مستقیم با جوامع محلی و آشنایی با فرهنگهای متنوع جایگزین گرایشهای لوکسگرایانه شده است. در سطح جهانی نیز شاهد حرکت از گردشگری لوکس به سمت تورهای تجربهمحور و
جامعهمحور هستیم.
سیدمصطفی فاطمی با این توضیحات به نسل زد اشاره میکند و میگوید: نسل زد نیازهای متفاوتی دارد. این نسل بیش از گذشته از فضای مجازی و اینترنت بهره میگیرد. در گذشته، مشاوران سفر افرادی بودند که تجربه سفر به مقصد مورد نظر را داشتند یا آژانسهای گردشگری بودند؛ اما امروز مشاور نسل جدید هوش مصنوعی است. بهگفته او، همین امر موجب شده هر فرد بتواند براساس علایق خود مقصد مناسب را به سادگی بیابد.
دیگر یک هتل بزرگ تنها مرکز اقامتی شهر نیست که فقط بهدلیل شناخته شدن ظرفیت خود را پر کند بلکه مجموعههای کوچک و تخصصی در نقاط دورافتاده نیز میتوانند مسافران خاص خود را جذب کنند.
