• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 2 آذر 1401
کد مطلب : 177875
+
-

بازگشت بوها و طعم‌ها

بوی سوختگی غذا تمام خانه را فراگرفته، آن‌قدر که همسایه، نگران به شما تلفن می‌زند و می‌پرسد که خانه‌اید یا خیر؟ ولی شما هیچ بویی احساس نمی‌کنید! خوشمزه‌ترین غذای رستوران را سفارش می‌دهید و هرچه تلاش می‌کنید، نمی‌توانید چیزی از طعمش احساس کنید؛ انگار دارید آب می‌خورید؛ همان‌قدر بی‌مزه و بی‌بو! زندگی بدون رایحه و طعم برای بسیاری از افراد، سخت و غیرقابل تحمل است. ازکارافتادن قوای چشایی و بویایی از عوارض ابتلا به بیماری‌هایی مثل کووید ـ 19، آنفلوآنزا، احتقان شدید بینی، آلرژی شدید و حتی گاهی به ‌دلیل ضربه به جمجمه و آسیب‌دیدن سلول‌های بویایی و چشایی در مغز است. کهولت سن نیز می‌تواند به‌ طور طبیعی باعث کاهش حس چشایی و بویایی شود. بنابراین افرادی که برای مدت طولانی، تغییری در حس بویایی یا چشایی دارند، باید توسط پزشک، مورد ارزیابی کامل قرار بگیرند. مزه‌ها توسط جوانه‌های چشایی که روی سطح زبان قرار دارند درک می‌شوند. جوانه‌های چشایی که شامل تعداد بسیار زیادی سلول‌های گیرنده مزه هستند و در تمام قسمت‌های مختلف زبان وجود دارند، اطلاعات دریافتی در مورد طعم و مزه غذاها را از طریق گیرنده‌های عصبی به مغز می‌فرستند. بوها نیز توسط سلول‌های بویایی که روی سقف مجرای بینی قرار دارند، احساس می‌شوند. البته سلول‌های بویایی، طعم‌ها را نیز شناسایی می‌کنند. حس‌کردن مزه و بو معمولا زمانی برمی‌گردد که علت، برطرف شود. مثلا پس از پایان فصل سرماخوردگی یا آلرژی، حس بویایی و چشایی بهبود می‌یابند. اگر ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی به‌ دلیل آسیب به اعصاب بویایی باشد، معمولا فرایند بهبودی، کمی طولانی‌تر می‌شود. بهترین درمان، صبوری و فرصت‌دادن به سلول‌ها برای بازیابی و بهبودی است. اما اگر خیلی صبور نیستید یا پس از چند ماه، حس بویایی و چشایی‌تان برنگشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. روش‌های زیر هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  سیر: ۲ تا ۳ حبه سیر خردشده را به یک فنجان آب اضافه کنید. مواد را بجوشانید و پس از خنک‌شدن، آن را صاف کنید و بنوشید. خواص ضد‌التهابی ترکیبات سیر می‌تواند به درمان گرفتگی بینی کمک کند.
 روغن کرچک: روغن کرچک دارای انواع مختلفی از ‌تری‌گلیسیریدهاست. برای رفع گرفتگی بینی، یک قطره روغن کرچک گرم را در هر سوراخ بینی بریزید. می‌توانید این کار را دوبار در روز انجام دهید.
  زنجبیل: یک تکه زنجبیل پوست‌کنده را در فواصل زمانی معین به‌آرامی بجوید. اگر نمی‌توانید تندی زنجبیل را  تحمل کنید، از چای زنجبیل استفاده کنید. این کار را روزی چند بار انجام دهید.
  آبرسانی به بدن: اگر دهان شما بزاق کافی تولید نکند، جوانه‌های چشایی نمی‌توانند فعالیت خود را به‌درستی انجام دهند. خشک‌بودن همیشگی دهان، یکی از علائم مهمی است که نشان می‌دهد دهان شما بزاق کافی تولید نمی‌کند. هیدراته‌ماندن، یک راه آسان برای بازگرداندن حس چشایی است؛ پس زیاد آب بنوشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید