• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177753
+
-

رکورد تولید آنتی‌بیوتیک در ایران شکست

با تولید 9میلیون شربت آنتی‌بیوتیک در آبان امسال، رکورد تولید و تامین این دارو در کشور شکسته شد. اواسط مهر امسال بود که با شیوع زودهنگام آنفلوآنزا، کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور مطرح شد و آن زمان رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی فوری به مشکل کمبود اقلام دارویی ازجمله آنتی‌بیوتیک‌ها شد. حالا به‌گفته سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به همشهری، این مشکل برطرف شده و کمبودهای مقطعی در برخی استان‌ها هم به سرعت رصد و برطرف می‌شود: «در سال گذشته حدود 16میلیون شربت‌ آنتی‌بیوتیک موردنیاز اطفال تامین شد که همه آنها تولید داخل بودند، اما امسال تنها در نیمه اول1401 این عدد به 17میلیون شربت رسید که بیش از میزان تامین در کل سال گذشته بود. در مهر این رقم 4.5میلیون افزایش داشت و در آبان به‌رقم بی‌سابقه حدود 9میلیون تولید شربت در یک‌ماه رسید که در تامین آنتی‌بیوتیک در کشور بی‌سابقه است.» به‌گفته اسماعیلی تا پایان آبان حدود 29میلیون شربت آنتی‌بیوتیک در کشور تامین شده که در 8ماهه امسال بیش از نیاز کشور بوده، اما با توجه به پیک آنفلوآنزای زودرس و افزایش موارد مصرف در برخی موارد منجر به بروز کمبود و تامین نشدن نیاز بازار مصرف شده است. او تأکید می‌کند: «البته این رقم در حال افزایش بوده و تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک هم سرعت بیشتری گرفته است. طی چند روز آینده بازار در بحث آنتی‌بیوتیک اشباع خواهد شد و کمبودهای مقطعی در برخی استان‌ها هم به سرعت رصد و برطرف می‌شود. امیدواریم تا یک هفته آینده دیگر کمبودی در این‌باره نداشته باشیم.» این کارشناس دارو، همچنین از افزایش بی‌سابقه تولید اسپری تنفسی سالبوتامول در کشور خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «در آبان حدود 2میلیون اسپری تنفسی سالبوتامول که عمده آن تولید داخل بوده، تامین شده که حدود 4برابر نیاز ماهانه کشور است. ذخایر استراتژیک این داروی تنفسی برای ماه آینده هم در حال انجام است. این روند تولید تا زمان اشباع بازار مصرف و اطمینان از تامین ذخایر استراتژیک در حوزه‌های مختلف دارویی ادامه خواهد داشت.»

افزایش موجودی ۵۲قلم از کمبودها
همچنین براساس اعلام سازمان غذا و دارو، به‌دنبال اقدامات انجام‌شده در جهت تامین و تسهیل دسترسی مردم به دارو، موجودی‌ ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است. به گفته سازمان غذا و دارو علاوه بر اصلاح قیمت مجدد این اقلام برای تولیدکننده‌ها و تولید 3شیفت در داخل، نسبت به واردات سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک اقدام و اعلام کرد که تا زمان وفور این اقلام دارویی در بازار و رفع مشکل کمبود، واردات ادامه خواهد داشت. همچنین با اجرای طرح دارویار و با هدف تامین نقدینگی برای شرکت‌های داروسازی، قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود. یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های دارویی، از ۲۰ به ۴۰درصد سرمایه پایه شرکت‌ها افزایش یافت. همچنین بانک‌ها مجاز بودند که به میزان ۹۰درصد فروش سال قبل شرکت‌ها، به آنها تسهیلات بپردازند که این عدد براساس ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور به ۲۰۰درصد رسید. تسهیلات اختصاصی هم که به‌صورت ویژه برای حمایت از صنایع داروسازی مصوب شد ۱۵هزار میلیارد تومان است.
 در عین حال در ستاد تنظیم بازار مالیات بر ارزش‌افزوده برای دارو نیز مانند سایر کالاهای اساسی از ۹ به یک‌درصد کاهش یافت. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های داروسازی قبل از این تاریخ مواداولیه وارد کرده و ترخیص نکرده بودند. در نتیجه حجم زیادی ماده اولیه ماند و ترخیص نشد که بخشی از کمبودهای دارویی هم ناشی از همین موضوع بود. در همین راستا یکسری شرکت‌ها با ضمانت‌نامه بانکی مواداولیه را ترخیص کردند و دارو را با قیمت مالیات بر ارزش‌افزوده یک‌درصد فروختند. بر این اساس با تلاش سازمان غذا و دارو و دستور صادرشده، مقرر شد مالیات بر ارزش‌افزوده از فروردین امسال یک‌درصد محاسبه شود. در مجموع به‌دنبال اقدامات صورت گرفته در جهت تامین نیاز بازار و تسهیل دسترسی مردم به این اقلام دارویی به‌ویژه سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک، ایبوپروفن، استامینوفن و...، سازمان غذا و دارو از افزایش موجودی ۵۲ قلم دارو از کمبودهای جاری خبر داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید