• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177460
+
-

نمره کی‌روش بیشتر از 20

علی کردانی

مدتی قبل خبرهای شیطنت‌آمیزی در مورد حذف تیم ملی فوتبال به گوش می‌رسید. در آن زمان اگر نگوییم با پروسه جدی ضد‌حقوق بشری روبه‌رو بودیم، بی‌تردید با یک شانتاژ رسانه‌ای روبه‌رو بودیم.
اما چرا شانتاژ رسانه‌ای؟ به‌دلیل آنکه مهم‌‌ترین مسئله در عرصه‌ موفقیت‌های فوتبالی و بین‌المللی، قبل از تکنیک و تاکتیک، حفظ آرامش تیمی است؛ مسائل روحی و روانی در ورزش حرفه‌ای حرف اول را می‌زند. هرچند که تردیدی نسبت به فتنه‌های انگلیسی و بهانه‌های حقوق‌ بشری وجود ندارد؛ اما این ما هستیم که باید با مدیریت متین و رفاقت، امنیت روانی تیم را تأمین کنیم.
اتفاقا در نشست خبری سرمربی تیم ملی، کی‌روش در پاسخ به سؤال خبرنگار انگلیسی که پرسید برای اینکه نماینده کشوری باشی که حقوق‌ زنان را رعایت نمی‌‌کند پول می‌گیری، گفت: «شما چقدر پول می‌دهید که جواب سؤال را بدهم؟! بهتر است به اتفاق‌هایی که در کشور خودت برای مهاجران افتاد فکر کنی.» هرچند که سرمربی پرتغالی تیم ملی، قاطعانه و ایرانی‌وار پاسخ شیطنت را داد، اما این احتمال وجود دارد که دامنه چنین شیطنت‌هایی تا پایان جام با ما همراه باشد؛ در این صورت در اردوی تیمی، شانتاژها روح و روان بازیکنان را آزرده و تمرکز و متانت تیمی را از بین می‌برد و اگر آرامش و انسجام جمعی از بین رفت، به مسائل فنی و تاکتیکی آسیب جدی وارد خواهد شد.
در چنین موقعیتی یحیی گل‌‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس در توییتی می‌نویسد، بازیکنان تیم ملی در دیدار رئیس‌جمهور فرصت خوبی برای رساندن صدای مردم داشتند و در ادامه توییت نوشته است: «توی درس معرفت نمیشه بیشتر از صفر به شما داد.» در رابطه با این توییت نمی‌توان نمره خوبی به یحیی داد، چراکه یک مربی فوتبال اگر درس سیاست را نمی‌‌داند، درس فوتبال را که می‌داند و درس فوتبال اینگونه تعریف می‌شود که در تورنمنتی که رسانه‌های عربی و انگلیسی خواسته یا ناخواسته و پول‌بگیرانه یا پول‌نگیرانه پروژه «سلب آرامش تیمی» را دنبال می‌کنند و احتمال دارد که در این زمینه نقش فعال‌ داشته باشند، چنین نظرات و مواضعی نسبت به بازیکنانی که میانگین سنی آنها حدود 28سال است، جز دامن‌زدن به هیجانات و خدشه روحی ثمره‌ای نخواهد داشت و هر مربی حرفه‌ای فوتبال همواره مدافع و تقویت‌‌کننده مسائل روانی تیمش بوده است. امروز امنیت روانی و مدیران کاربلد، مهم‌تر از تکنیک و تاکتیک خواهد بود. ‌اما چند سؤال ساده از خبرنگار‌ انگلیسی؛ مقصود شما کدام حقوق بشر است؟!
1 دولت فرانسه زنان مسلمان را از حق طبیعی انتخاب و آزادی محروم کرده و با به اجرا گذاشتن قانون منع حجاب از تحصیل زنان محجبه در مدارس و دانشگاه‌ها ممانعت به عمل آورده است؛ آیا از سرمربی فرانسه هم در مورد حقوق زنان در فرانسه سؤال می‌کنید؟!
2 آمریکایی‌ها با حمله به عراق، افغانستان و تولید داعش، هزاران نفر از زنان و کودکان بی‌گناه را کشتند؛ آیا از سرمربی آمریکا هم درباره حقوق کودکان و زنان سؤال می‌کنید؟!
3 دانش‌آموز ایرانی با درخواست معلم ایتالیایی‌اش مبنی بر همدردی با آشوبگران در ایران مخالفت کرد و معلم نیز برای تحقیر او، بخشی از مو‌هایش را قیچی کرد؛ آیا از سرمربی ایتالیا نیز در مورد حق انتخاب و حقوق بشر در ایتالیا سؤال می‌کنید؟!
4 انگلیسی‌ها در هند حدود 6هزار نفر تظاهرات‌کننده ضد‌انگلیسی را در یک باغ محبوس کرده و همه را به گلوله بستند؛ آیا از سرمربی انگلیس هم درباره حقوق بشر سؤال می‌کنید؟!
اینکه کی‌روش در پاسخ خبرنگار به او می‌گوید؛ «بهتر است به اتفاق‌های کشور خودت فکر کنی!» پاسخی بجا و لازم بود و دقیقا همان چیزی است که باید به‌دنبال آن باشیم؛ چرا‌که بهتر است پاسخ این سؤال را آنها و شرکای اروپایی‌شان بدهند، متأسفانه رسانه‌های غربی همیشه مدعی و طلبکار بوده‌اند؛ از این‌رو رهبر انقلاب فرمودند: «یک وقتی چند سال قبل در یک جمع یک نفر از من پرسید که شما در قضیه زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید؟ من گفتم من دفاع ندارم، من حمله دارم! آنها باید دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند. زن را تبدیل به کالا کردند. دفاع؟ من دفاع نمی‌کنم. ما مدعی هستیم در قضیه‌ زن.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید